Föreningens vårmöte & workshop

Det har blivit dags för föreningens vårmöte. Detta år möts vi vid Årvasgården i Oravais och förutom vårmöte bjuds det också på en workshop i att lajva inkluderande.

Tidpunkt: 12.3.2021 kl. 12.00 framåt

Plats: Årvasgården Slagfältsvägen 20, 66800 Oravais

Anmälan: Senast 7.3.2022 (behövs för att beräkna kaffeåtgång) till: https://forms.gle/6VdXcX2eBqLYTh3Q9

Mat: Föreningen bjuder på kaffe och smått tilltugg

Deltagande: På plats och per distans. Se mer information längre ner

Ärenden som medlemmar önskar att tas upp under vårmötet bör vara ordförande tillhanda senast 3.3 för att hinna med i möteskallelsen.

Information

Den 12.3 hålls föreningens vårmöte. Samma dag ordnas också en workshop om inkluderande lajv. Dörrarna till Årvasgården öppnar kl 12.00. Det är även möjligt att delta i dagens program per distans. Videolänken öppnas 12.45.

Föreningen bjuder på kaffe, te, saft och smått tilltugg. Stannar man längre eller känner man på sig att man blir hungrig så finns det kylskåp på plats att förvara mat i samt micro för uppvärmning.

Parkeringen sker smidigast på den stora parkeringen nedanför Årvasgården. Dit kommer man genom att köra lite förbi och sedan svänga vänster efter backen. Vi reserverar övre parkeringen för folk som har rörelsehinder och för dem som behöver bära in mycket saker.

Under vårmötet gås föreningens bokslut igenom och föreningen beslutar om ansvarsfrihet för fjolårets styrelse. Därtill kan övriga ärenden tas upp på begäran av medlemmar. Dessa ärenden måste vara ordförande tillhanda senast 3.3 så att de kan tas med i möteskallelsen.

För att kunna lämna in ärenden, ha taltur och rösträtt under vårmötet behöver du vara medlem i föreningen. Medlemsavgift för 2022 är 10€ och kan betalas till föreningens konto FI05 5670 0820 1902 86 med ref.nr. 50050.

Efter vårmötet blir det en kaffepaus och då kan man passa på att sträcka på benen. Efter kaffepausen blir det dags för workshopen Att lajva inkluderande. Då får vi tillsammans fundera på hur vi kan göra för att våra lajv ska bli mera inkluderande. Workshopen riktar sig främst till lajvdeltagare men också arrangörer kan ha nytta av den. Mitt i workshoppen har vi bokat in en timmes middagspaus. Efter workshopen finns det också möjligheter till umgänge.

Distansdeltagande och distansröstning

Det är möjligt att delta i vårmötet per distans. Distansdeltagande sker via föreningens Discord-server. Det är också möjligt att förhandsrösta inför vårmötet. Närmare information om detta skickas ut i möteskallelsen (5.3.2022).

Att lajva inkluderande

Varför behöver vi tänka på inkludering på lajv?

Lajvhobbyn engagerar en mångfald av personer som har olika förutsättningar och behov, vilket påverkar deras möjligheter att lajva. Varje persons lajvupplevelse är unik. Att lajva kan vara krävande både psykiskt, fysiskt och socialt och genom att lajva på ett inkluderande sätt och organisera inkluderande lajv kan vi säkerställa att alla som vill kan delta.

Första steget mot en mer inkluderande lajvmiljö att få en förståelse för hur olika lajv upplevs av olika personer. Ett syfte med workshoppen är att öka medvetenheten om på vilka olika sätt spelare kan uppleva ett lajv och vilka utmaningar en spelare kan möta. Lajv är en lagsport, vilket gör att det är avgörande att ta hänsyn till sina medspelare.

Workshoppen kommer i huvudsak bestå av gemensamma diskussioner utgående från olika teman. Workshoppen ordnas av arrangörerna för Elorias 20-årsjubileumslajv Korpkvädet, som den första av några allmänna workshoppar som ordnas under 2022 som upptrappning inför lajvet. Emma Löfdahl håller i trådarna för workshopen.

12.00 Dörrarna öppnar, mingel

13.00 Vårmöte