Till Elorias hemsida

Minilajv i skolor

Allmänna seriösa diskussioner angående föreningen och lajvande

Minilajv i skolor

Inläggav Anders » mån 16.1.2017 13:13

Under senaste styrelsemöte lekte vi med tanken att börja erbjuda minilajv åt skolor både i underhållande och eventuellt undervisande syfte. Främst skulle detta hjälpa till att ge synlighet åt lajv och engagera barnen i vår fina konstform :)

Om jag förstod rätt har Tina och Julia gjort detta ett par gånger? Men för att detta eventuellt skall kunna bli en mera stadigvarande del av vår verksamhet så behövs personer som känner sig intresserade och kompetenta att dra dylika lajv för barn, samt folk som är beredda att skapa lämpliga lajv... eller att hitta existerande och anpassa dem till våra behov. 'Edu Larp' (Educational larp) är ju 'a thing' ute i stora världen så det finns säkert resurser att tillgå bara man hittar dem :)

Vad är dina åsikter om detta?
Och skulle du vara intresserad att engagera dig?
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Re: Minilajv i skolor

Inläggav Darulf » tis 17.1.2017 21:06

Jag skulle vara intresserad av att utveckla ett sådant koncept, ifall det fanns en grundidé att starta från. Däremot har jag ingen möjlighet att implementera det i skolor, med tanken på vad allt arbetet kräver av mig.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Minilajv i skolor

Inläggav Shantina » tor 19.1.2017 16:44

Ja, Tina och Julia har redan varit ute på det här och väntar på svar från vårens program.

Med den erfarenhet jag redan har i fickan så är det mycket kring det praktiska som behöver besvaras.
-Tid: Största problemet är ju att det här ska göras på skoltid. Vanligen tidig eftermiddag, alla har som sagt inte möjlighet till det.
-Ersättning: Visst är det roligt, men det är också tidsdrygt. Någon typ av ersättning borde ges dragaren.
-Betalning: Vem ska betala det hela? Ingen skola har stora budgeter att lägga ut och helst vill de att man ska göra det här gratis. Den reseersättning vi fick räckte just och just till att betala min reseersättning och julias buss (studerande, enkelbiljett).
-"Lönsamhet": Det är viktigt att ha på klart varför vi skulle göra det här. Är det rätt och slätt marknadsföring? Är det för skolorna? Är det för att få in småslantar för att sponsra annan verksamhet? Vad det än är så är det viktigt att ha det som utgångspunkt, för allt det andra så påverkas av vilken vinkel man har.

I övrigt är det ju nog något som uppskattas av både barn och lärare. Vi har redan barnlajvskläder till godo (om man vill lajva lite fantasy) och som Anders nämnde så kan mycket material redan finnas på nätet. Så kan bli bra, vi har redan testat på det och det fick godkänt, men ska det bli något återkommande så behöver det en hel del planering och beslut.
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Minilajv i skolor

Inläggav Darulf » fre 20.1.2017 09:26

Framförallt måste det finnas en tillräckligt stor grupp som kan lajvkonceptet och är villiga att genomföra det. Bäst vore ifall det krävde bara en eller två att genomföra. EduLarp är nytt för skolsystemet här, men det finns mycket bra erfarenhet från andra länder kring det.

Krass bedömning:
OM detta är något som gör det mer sannolikt för föreningen att få understöd från Svenska Kulturfonden och motsvarande sammanslutningar, så kan det vara värt det. Det andra positiva vore om man kunde rekrytera ungdomar till föreningens övriga verksamhet på detta sätt. Det förutsätter isåfall att det FINNS aktuell verksamhet att rekrytera till. En verksamhet som tilltalar dessa ungdomar.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Minilajv i skolor

Inläggav Anders » tor 2.2.2017 10:20

Jag är nog lite skeptisk till idén själv.

Jag håller med om att en föreutsättning är att de som drar en sådan här verksamhet skulle bli ekonomiskt kompenserade för den tid och de resurser som detta kräver, men som Tina sa så har varken skolor eller föreningen råd med det.

Det skulle vara fint om man skulle få understöd från fonder och dyl. för att bedriva sådan här verksamhet, men jag undrar om Eloria i så fall skulle vara rätt aktör...
I min fantasi så skulle minilajv och/eller EDUlarp för skolor i Österbotten arrangeras av en liten dedikerad förening/grupp människor som skulle stå utanför Eloria. Pengarna skulle strömma in från Kulturfonden och personerna som gör detta skulle kunna hänge sig åt det nästan på heltid. Marknadsföringseffekten skulle ändå vara nästan samma eftersom man fortfarande kunde hänvisa till Eloria... men som sagt: i min fantasi... :P
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors


Återgå till Föreningen och lajvande

cron