[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm
Till Elorias hemsida

Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm

Inläggav Darulf » tis 20.3.2007 20:51

Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Eltharion » ons 21.3.2007 00:17

"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav Elegro » ons 21.3.2007 00:30

Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav PaxMayne » mån 26.3.2007 01:25

Alexander

En film om en stor härskare någon gång för förbannat länge sen. Tydligen väldigt dramatisk med fint kameraarbete, men storyn handlade mest bara om hur Alex och hans glada män a) slogs och dödade, b) söp ocg c) kopulerade. En klassisk finsk film alltså. Extra plus för alla kända skådisar som var med.
2.5/5 skälvande lansar. (host)

Bloodrayne

Underbar film! När man har sett denna vet man nämligen att man har nått den absoluta botten, och att det nu bara är en väg som går uppåt som gäller. Extra plus (?!) för världens mest omotiverade och mest uselt genomförda sexscen.
-0/5 Oerhört Realistiska Blodsprut

Boondock saints

Underbar film, och nu är jag inte ens sarkastisk. Filosofisk, spännande, actionfylld och relativt häftig story. Underbart småäcklig och provocerande. Kanske lite väl klichéaktiga karaktärer. Extra plus för "F*CK!! *SS!!"
5/5 svärande nervösa irländska bartendrar
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav dragonlady » mån 26.3.2007 15:10

Ghost Rider
En film med Nicolas Cage och Eva Mendez.Handlar om en kille som säljer sin själ till djävulen för att rädda livet på sin cancersjuka pappa,men pappan dör i en motorcykelshow och Johnny Blaze(Cage)lämnar barndomsstad och sin ungdomskärlek(Mendez)och börjar en hisnande karriär som motorcykelstuntman.
Men en dag dyker djävulen upp igen och Johnny blir djävulens prisjägare,Ghost Rider.
Grundstoryn var intressant,men som film blev den inget annat än en "söndagsfilm",som man kan sitta och slappa framför en tråkig krapulasöndag.Vissa scener var helt ok och förvandlingen till Ghost Rider ganska coolt gjord men i det hela så får den här filmen bara:

3,5/5 brinnande dödskallar
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Darulf » tis 27.3.2007 12:58

Har också sett Ghost Rider. Emellanåt visste jag inte om jag skulle skratta eller sucka djupt. Man har verkligen använt sig av allehanda klassiska grepp och billiga repliker. Den är så cheesey att det är nästan underhållande. Vet inte om detta är bra eller inte för Nicholas Cage karriär dock...

Ett plus för marlboro-mannen och den morphande hästen.

2/5 penance stares
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Vivi » ons 28.3.2007 14:13

Pahns Layrint

Som kanske heter Faunens Labyrint på svenska, på spanska är det faun iaf...men strunt samma

En film om en flicka som söker flykt ur spanska inbördeskrigets blodiga verklighet in i sagornas värld. Sagan blir till verklighet när hon träffar en faun om berättar att hon egentligen är sagovärldens prinsessa som fastnat i en människorkropp och kan bli fri endast genom att göra tre farliga uppgifter.

Filmen är såväl vacker som välldigt brutal. Otroligt stiliga sagofigurer varvas med döende soldater. Skrämmande, sorlig och mycket spännande.
Användarvisningsbild
Vivi
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 577
Blev medlem: mån 19.3.2007 17:58

300

Inläggav Dejan » tis 3.4.2007 02:58

300

Denna film har alla minimi ingredienser för en suverän film: sex, våld och blod. Gillade du stridsscenerna i Gladiator men önskade se mer, så är denna film som klippt och skuren för dig. En otroligt vacker och artistisk film som måste ses på bio. Samma stil som Sin City. Enda minussidan är att det syns för mycket halvnakna män enligt oss heteromäns tycke, men å andra sidan är det en god orsak för kvinnor att också se snutten. På 1:56 är den av perfekt längd.

5/5
Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Inläggav Darulf » tis 10.4.2007 11:33

Har också sett 300 och kan intyga att den är visuellt mycket vacker. Manus är enkelt och rättfram och filmens moral är "Vi är så otroligt hårda att vi kan krossa era huvuden mellan våra skinkor". Enkelt och effektivt.

Underhållande stridsscener, även om de är lite svåra att tro på emellanåt. De har till och med sina egna versioner av orcer.. typ (Immortals).

4/5 spartaner
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav PaxMayne » tis 10.4.2007 15:52

Vill se 300, men har nu sett

Ghost Rider

Säga vad man vill om den här filmen, men rolig var den. Kliché? Visst. Taskiga one-liners? Visst. Underhållande? Såklart! Fint gjord (även om jag tycer att själva Ghost Rider ibland såg ALLTFÖR datatecknad ut) och med någorlunda fungerande historia, så var slutresultatet att dne inte var så skit som "alla" säger. Kul med en lite... smutsigare... marvel-hjälte också!

3/5 "Sorry, all out of mercy!" - repliker

Thunderbirds

Var Ghost Rider kliché? Nå, då är den här filmen DUNDER-KLICHÉ! Löst baserad på den gamla härliga tv-serien med dockorna som flyger häftiga rymdskepp och så alltigenom hjälte-film som det bara kan bli. Komplett med en hjälte-son som ännu inte får arbeta i familjeföretaget och är sur över det, och sen räddar sonen givetvis dagen när resten av familjen fuckat upp ett uppdrag. Spoiler?

Men även den här filmen funkar, trots att den är så... ja, övertydlig. Kanske just därför. Kanke just för att det är en barnfilm. Kanske för att de leker så med alla klichéer. Kanke för Ben Kingsley. Kul är den, ändå.

2/5 flygande tefat.
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav Anders » tis 10.4.2007 16:00

*slår sig hårt och många gånger*

Snart så händer nog nåt allvarligt med mig, jag blir bara allt mer disträ för varje solvarv. ... eller heter det dag på svenska?
...missade helt att det redan fanns en filmtopic... :oops:

---

Dune (1984)

En mycket retroaktiv och för sin tid bra gjord sci-fi film, basserad på Frank Herberts roman om planeten Arakkis.
Det hela kretsar kring striderna mellan de stora husen Atreides och Harkonen, och den eviga striden om universums största skatt, KRYDDAN!
Kryddan, som är av sådant värde att den i princip håller igång allting i hela universum.
Kryddan existerar dock endast på planeten Arakkis, Dune, en sanplanet. Våldsamma strider härjar, och politiska konflikter och mitt i allt detta talas det om en frälsare, Mahdin!

3/5, sandmaskar


Dune (2000)

Detta är en nyinspeling av samma film som jag tidigare nämnt, och handlingen är i princip den samma, med några kritiska undantag. Den är mycket mer välgjord och avsevärt längre (drygt 4 h), men den har sannerligen den där episka känslan som den gamla filmen saknar.
Det enda minuset är Mua'dibs fanatism och övermänsklighet som de gör alldeles för överdriven.
Jag rekomenderar denna film starkt för de som tycker om episka historier och annorlunda sci-fi, för den betonar allt annat än teknologi.
Kläderna är underbara och filmen är en god inspirationskälla för modedesigners och de som planerar stora politiska intriger till lajv...

4/5, fremer


Children of Dune (2003)

Detta är uppföljaren till den tidigare nämnda filmen och handlar om Mua'dibs barn. Den är en episc efterföljare av den förra filmen och en mycket god en. Den har kreativa inslag av intriger och koncept, men tyvärr även de tjatiga profetsiorna och "magiska" sakerna.
Även denna rekomenderar jag för lajvare som planerar att göra excentriska kläder och som tänker skriva stora politiska intriger...
Kan också nämna att jag grät i slutet av filmen då alla intriger löstes upp. Jag led med Alia, det var så synd om henne... hon kunde inte rå för det...

4/5, Bene Gesserit häxor
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Darulf » tor 12.4.2007 21:37

Shit shit shit shit... Nu har jag sett något häftigt!

Crank

Vill ni ha action som är så adrenalinladdat och kul att det inte finns någon hejd någonstans? You got it. Se John Stratham sparka seriöst arsle och göra allt som är olagligt i Crank.

Storyn: Cris Chelios är lönnmördare. Han vaknar upp och finner en video där en small time gangster berättar att Chris blivit nedslagen och injiserad med ett gift som kommer att döda honom om en timme. Varsågod och dö. Men Chris tänker inte dö, han tänker hämnas. Problemet är bara att giftet påverkar honom hela tiden och han måste hålla sig i rörelse och adrenalinet på toppnivå konstant för att det inte skall döda honom på en gång. Och de grejer man gör för att hålla sig igång... pffffffffiew!

MITT hjärta pumpar fortfarande och jag tror inte jag skrattat så mycket på länge.

5/5 ephenepherine-sprutor
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav PaxMayne » sön 15.4.2007 18:16

Akkk...

Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav rithrin » mån 16.4.2007 01:30

Ska jag nu äntligen skriva här. Jaha jaha, vad har jag sett senast...

Öh, SPOILER WARNING! Saker jag ansett vara spoilers skrivna med färg som kanske är vårare att urskilja från bakgrunden än default-texten.

300

Ackompanjerar Dejans tips ovan. Suverän film, precis som film ska vara = en VISUELL UPPLEVELSE. (Om man vill ha historista fakta läser man en skolbok. Så mycket om kritiken för filmen.)
Gillade de snabba klippen, kameraarbetet, filtreringarna, all bluescreen och data. Snyggt. Musiken var alldeles för mycket Gladiator/Black Hawk Down/Troy/Alexander/Titus för mig, men därför var den ju bra. Nakna kroppar, ibland så man skrattade, nå, borde falla de flesta i smaken åtminstone vid något ställe i filmen. Gillade drottning Gorgos sidintrig, dock inte hennes lätt avfallande kläder och icke krigarlika stil. Blev lite störd på herr Faramirs (who?)blonda kalufs och framstående filmexponering.
Och eftersom jag alltid ska sitta kvar under sluttextera blev jag desto gladare över att de var så snyggt gjorda. Animerade sluttexter borde det finnas mer av; en glädjande trend i film i dag.

5/5 flaskor med olivolja att smörja magmusklerna med


Sunshine

Det var den andra filmen idag, när biografen hade födelsedag och biljettpriserna var låga. Lyckligtvis stannade jag hemma, för jag skulle nog ha fått något fel av att skratta så mycket, i alla fall enligt förstahandsreferatet jag fick sen.
Alltså. Regissören har ju gjort en massa bra grejer, ta nu Trainspotting.
Men kära hjärtanes. Gick någon av filmmakarna någonsin på en enda fysik/geografi/skollektion över huvudtaget, eller läste de ens Popular Science? Puh-LEEZE.
Så, solen håller på att slockna! OMG! Och året var, öh, 4 000 002 007?
Vad gör vi? Vi skickar en expedition som har som uppgift att spränga solen igång igen! YEAH! Tyvärr misslyckades expeditionen som skickades iväg sju år sen.... några felkalkyleringar och moraliska dilemman senare... kommer lite action... och lite thrills, kanske. Och en massa, massa frågor.
T.ex.Varför använder de inte datorer att göra uträkningarna? varför tycks ingen ha ledarskap i högen? varför finns det inga säkerhetssystem på hela rymdskeppet? varför finns det propellrar på ett rymdskepp förresten? hur lyckas man komma så nära solen men ändå så långt bort ifrån det, att ett rymdskepp kan hamna i omloppsbana runt den? vad gör kvinnan ombord, inte ens en naken överkropp visas ju? varför finns det ett utsiktsfönster mot solen på ett rymdskepp? hur kan man hoppa 20 meter i rymdens tomhet från ett rymdskepp till ett annat med enbart folie omkring sig?

Jag skulle kunna fortsätta HUUUR länge som helst.
Någon som på riktigt SETT filmen och har kommentarer?

0/5 skolkade fysiklektioner i grundskolan


Pan's labyrinth

Vivi skrev redan om filmen. Absolut sevärd. Dock några kommentarer.
Jag blev själv ganska skakad av alla brutala scener. Jag hade av reklamaffischerna fått för mig att det var fråga om fantasy och därför blev inbördeskrigets scener desto mer av en hemsk överraskning för mig. Realismens och den mörka fantasyns kontrast enbart betonade det tragiska i berättelsen.

5/5 vidunderliga barndomsfantasier, men tyvärr
3/5 bortvända blickar


Matrix Reloaded och Matrix Revolutions

Nå, jag har nu äntligen sett dem. TV hos svärmor, yay.
Förunderligt eftersom jag ändå gillar visuella filmer. Nu ångrar jag att jag inte gick och såg dem på bio. De skulle nog ha varit värda att se på nära håll på en stor duk, kanske inte så mycket mer.

3/5 återuppväckta passioner för välgjorda stridskoreografier, samt
4/5 förhoppningsfulla tankar om djup filosofi i actionfilmer


Kiki's Delivery Service (Majo no takkyuubin)

Distribueras i på finska dubbad version som Kikin Lähettipalvelu. Dubbningen i sig är en kulturgärning, tack till regissören som tagit som sin uppgift att införa japanska animationsstudion Ghiblis filmer i Finland (i ordning från den senaste till den första som visats i Finland: Min granne Totoro, Det flygande slottet, Katternas rike, och Bortförd av andar). Kodnamnet är Miyazaki Hayao.
Kiki är en av de härliga, älskvärda filmerna, där vänskap, mod, lite övernaturlighet, och särskilt all den styrka barn och ungdomar har, kommer fram. Helt underbart. Miyazakis förkärlek för flygning syns tydligt i både häxkvastarna och luftskeppen, liksom också hur han lägger betoningen på flickan som hjältinna. Kiki är mer flicking än Mononoke eller Nausicaa, men hennes hjärta är lika sant - och naturen och djuren lika nära hennes hjärta.

Underskatta inte animation! Det här är film som det ska vara - visuellt! Färgstarkt, fina klipp, fin musik, vyer, personer... Och en talande katt!

4/5 leenden på väg hem från bio


Dark City

Bara för att säga att jag också sett den!
Tänkte nog mcket på The Matrix och The Cube när jag såg denna i en gammal soffa på Café 11 i Reykjavik och åt glass ur en liters förpackning.
Gillade i och för sig det som skedde i filmen. Nog såg det ju fint ut. Gillade det lite kartongaktiga i scendekoren. Lite steampunk i det hela, och b-film. <3 Tyvärr kändes personerna helt platta, men det kanske var meningen. Filmen är ganska förutsägbar, slutet lämnar en lite besviken "jasåå... just såå" -känsla i munnen.

3/5 "har jag sett/hört/upplevt detta förut?" -känslor


Alexander

Bara för att Paxy formulerade sig så bra.
Okej, vad ska man nu ge den här filmen.

0/5 orsaker att orka skriva en recension
0/5 blonda kalufser på Colin Farrell, som borde ha vetat bättre
0/5 meriter på Anthony Hopkins CV, -"-
0/5 makedonska sexuella minoriteter (eller kanske majoriteter?)
0/5 botox-injektioner i Angelina Jolies läppar
etc etc etc
5/5 orsaker att gå hem från biosalongen och/eller stänga av DVD-spelaren och hellre se på hur en betongvägg vittrar ner under årtiondena


Tack o hej!

Apråpå animerade sluttexter på film är min favorit fortfarande Lemony Snicket's Series of Unfortunate Events.
rittis @ircnet
Användarvisningsbild
rithrin
Hovnarr
Hovnarr
 
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 19.3.2007 19:40
Ort: salo

Inläggav Elegro » tor 19.4.2007 19:58

Uuh...*Masserar tinningarna*

Jean-Claude Van Damme Maraton. Inte riktigt färdig ännu, några filmer kvar. Here goes...

Notera att jag ger filmerna betyg inom Action-genren, inte alla filmer som gjorts, för då skulle dom inte få högre betyg än 2 av 5.

Riiiight...

# No Retreat, No Surrender (1986) .... Ivan
Inte egentligen en Van Damme film, eftersom han inte är med mer än ca 20 minuter, men hans scener är nästan bara action. Nån wannabe karate tonåring blir tränad av Bruce Lee's spöke(!) att vinna en turnering. 80's or bust, denna film är infantil och dåligt skriven.
2/5

# Bloodsport (1988) .... Frank Dux
Van Dammes första huvudroll som den omdiskuterade "mästaren" Frank Dux. Dux vill vinna en hemlig underjordisk turnering, för att hedra sin gamla mästare. "Based on a True Story" ska tas med världens största nypa salt.
3/5

# Cyborg (1989) .... Gibson Rickenbacker
Post-apokalyptisk värld, där en cyborg får hjälp av en ung man att föra till säkerhet motgiften för en global pest. Van Damme släpper loss i rätt bra actionscener.
3/5

# Kickboxer (1989) .... Kurt Sloane
En Kickboxare vill hämnas sin brors förlust i en strid. Hela filmen bygger upp till den slutgiltiga striden, som sen är rätt...fantasilös. Van Damme Visar Muskler-film.
2/5

# Lionheart (1990) .... Lyon Gaultier
En främlingslegionär vill hämnas sin bror, och rädda sin familj genom att slåss i olagliga matcher. Hyfsad film, med små irritationer av dialogens tröghet. Annars rätt bra action.
4/5

# Death Warrant (1990) .... Louis Burke
En faktiskt bra film med belgaren i rollen av en polis som försöker lösa ett mysterium med dödandet av fångar på ett fängelse. Ganska lite action, men filmen känns inte dum som många andra av hans filmer.
3/5

# Double Impact (1991) .... Alex/Chad Wagner
Två tvilligar som separerats i ung ålder slår sig ihop för att ta tillbaka deras stulna arv. Medioker action, med Van Damme i dubbleroll.
2/5

# Universal Soldier (1992) .... Luc Deveraux/GR44
Van Dammes kanske bästa film någonsin. En oerhört välregisserad, koreograferad actionrulle med rätt stämning och explosiv action. Lägg in Dolph Lundgren och en vendetta, så har ni en bra actionfilm i era händer.
5/5

# Hard Target (1993) .... Chance Boudreaux
John Woo's första filmregissering I U.S.A. är rätt standard: En ung kvinna får hjälp av en främling för att ta reda på vem som dödat hennes far. Rätt fantasilös regissering kombinerat med under medelnivån action gör att man inte återvänder för en andra gång.
2/5

# Timecop (1994) .... Max Walker
Med viss tvivel, kanske Van Dammes näst bästa film. En Tidspolis har möjligheten att stoppa sin frus mord, samtidigt som han måste stoppa en tidsbrottsling. Rätt påhittig film, med rätt bra action.
4/5

# Street Fighter (1994) .... Colonel William F. Guile
...Var ska man börja? Ett av världens absolut sämsta filmer som förstör Street Fighter namnet. Det finns ingen kritik för hård eller orättvis för att beskriva denna katastrof. Det ENDA som räddar den är namnet, och BARA om man gillar Street Fighter.
0/5

# Sudden Death (1995) .... Darren McCord
En brandman tar an terrorister som håller Vice-Presidenten gisslan under en Stanley Cup final. Helt ok action, men inget unikt.
2/5

# The Quest (1996) .... Christopher Dubois
Igen, en turnering som Van Damme vill vinna. Lägg in Roger Moore som en gentlemannatjuv, och du har en rätt underhållande äventyrsfilm framför dig som har, tyvärr, med rätt dåliga sctionscener.
2/5

# Maximum Risk (1996) .... Alain Moreau/Mikhail Suverov
Igen en tvillingroll. En polis låtsas vara sin döda bror och får alla hans gamla problem på sig. En Van Damme-film, med dålig accent och mediokra actionscener.
2/5

# Double Team (1997) .... Jack Quinn
Nästan lika usel som Street Fighter...nä, lika usel. Van Damme och Dennis "The Asshole" Rodman i en usel actionfilm med rent ut sagt löjliga scener i sig. Varför finns denna film? Varför?
0/5

# Knock Off (1998) .... Marcus Ray
Ännu en kalkonfilm med usel action och ännu sämre handling. En kläddesigner tvingas jobba med C.I.A. för att bla bla bla... Den har t.o.m. den irriterande Rob "Someone kick me in the Face" Schneider i sig.
0/5

# Universal Soldier: The Return (1999) .... Luc Deveraux
Och ännu en...Om man tyckte Ettan var bra, då är tvåan dålig. Om man tyckte ettan var dålig, då är tvåan bottenlös skräp. I princip samma handling som ettan, bara mer löjligt och sämre action. Smutskastar ettan ENORMT och borde inte ha gjorts.
0/5

In Hell (2003) .... Kyle
Van Damme...med realistisk action...skådespel...ordentlig handling...A freak of nature, rent ut sagt, bland dem övriga filmerna. verkligen inte en oscarvinnare, men en bra actionfilm. En man hamnar i fängelse efter att han dödat sin frus mördare och tvingas slåss i organiserade slagsmål för att överleva.
4/5

Wake of Death (2004) .... Ben Archer
En till Van Damme film, som ser ut som en riktig film. Frun blir mördad, så man måste ju hämnas. Rätt...realistisk känsla i filmen, även om actionet inte är på toppnivå. Och jisses vad GAMMAL han ser ut att vara.
4/5

Gud vad störd man blir på Van Dammes accent....på riktigt.
"Roll Loathing + Morbid Humor = Humorous IN-game Effect"
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Nästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron