| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Anders Furstlig

Registreringsdatum: 15 mars 2007 Inlägg: 840 Ort: Åbo
|
Postat: mån 19.7.2010 14:51 Rubrik: |
|
|
Tack till de som redan skickat in Feedback på Inipi!
Nästan alla har skickat in någonting, men de som inte gjort så har ännu möjlighet att göra så även om jag börjar arbeta på "rapporten" i kväll.
Jag tror att det ännu finns en del insiktsfulla kommentarer som är osagda! _________________ Pica pica... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Anders Furstlig

Registreringsdatum: 15 mars 2007 Inlägg: 840 Ort: Åbo
|
Postat: tor 29.7.2010 11:29 Rubrik: |
|
|
Nu har jag suttit mig ner och mediterat över Inipi. Resultatet blev ett stycke artikel som behandlar de erfarenheter som detta lajv gett mig och som jag gärna vill dela med mig av.
Jag hoppas hädanefter att andra spelledare följer i mina fotspår och skriver ner något liknande. Det är bara dumt att erfarenheter stannar hos en människa när de kan delas med så många!
Artikeln finns att läsa i Blandade Biblioteket
Läs och begrunda!
EDIT: För tillfället är de senaste fyra artiklarna i BB skrivna av undertecknad. Denna trend får gärna vända så jag uppmanar alla som har något att dela med sig av att skriva! Ni kan alla bidra till BB, det är inte så avancerat som man kan tänka sig  _________________ Pica pica... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Emil Adlig

Registreringsdatum: 20 mars 2007 Inlägg: 409 Ort: Vasa
|
Postat: fre 30.7.2010 23:02 Rubrik: |
|
|
Mycket bra Anders! Denna rapport har ett enormt värde, och jag tror att nyckeln till rapporter är att göra dem genast efter lajvet, annars blir det aldrig gjort. Bra bra!
En sak reagerade jag kraftigt på i din text:
| Citat: |
Däremot konstaterade de flesta att ett så pass excentriskt lajv som Inipi lätt skulle ge en snedvriden bild av lajv åt en nybörjare. Första gången man provar på lajv borde det vara i ett mycket mer balanserat format. |
Detta påstående kan jag inte hålla med om. Jag upplevde inte Inipi som excentriskt, eller som en obskyr form av lajv. Vad den gjorde var att avvika från den nuvarande normen inom Eloria. Det är sedan en annan diskussion (som jag gärna skulle föra) huruvida Elorias lajvstandard motsvarar vad lajv i grund och botten är. Jag kräver inte att du skall ändra det, eftersom andra deltagare lyft fram detta, men jag vill ifrågasätta faktumet att Inipi var ett "konstigt" lajv, eftersom en sådan stämpel kan leda till en höjd tröskel för att anmäla sig. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Darulf Kejserlig

Registreringsdatum: 13 mars 2007 Inlägg: 2775 Ort: Solf
|
Postat: lör 31.7.2010 12:59 Rubrik: |
|
|
| Att börja slå fast vad lajv ÄR, är lite som att måla med vattenfärg direkt på vattenytan. Intressanta med Inipi var enkelheten och känslan av en primitivare kultur. Det visade också att lajven inte behöver vara smäckfyllda med invecklade intriger för att vara intressanta. Men OMVÄXLING i lajvandet är av godo. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Emil Adlig

Registreringsdatum: 20 mars 2007 Inlägg: 409 Ort: Vasa
|
Postat: lör 31.7.2010 16:06 Rubrik: |
|
|
| Som jag förstod det tyckte de flesta som deltog att Inipi "skulle ge en snedvriden bild av lajv åt en nybörjare". Ett sånt påstående förutsätter att det finns en klar bild av vad lajv i normala fall är, så att kunna formulera och diskutera kring detta borde inte vara en omöjlighet. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ludde Riddare

Registreringsdatum: 20 mars 2007 Inlägg: 117 Ort: Vasa...
|
Postat: lör 31.7.2010 16:21 Rubrik: |
|
|
Jätte bra sammansatt Anders! Hoppas på att göra något liknande efter Sagogurka. Dessutom kan jag ju säga att jag länge känt att den allmänna normen för "normala lajv" i Eloria varit lite snäv. Jag har märk med mig själv att jag stämplat allt som inte är det typiska medeltidslajvet eller i stil med detta som excentriskt eller avvikande i lajvkulturen... _________________ Dance as if you wanted to fall, Fall as if you're just dancing!
Shakey.... Shakey.... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Darulf Kejserlig

Registreringsdatum: 13 mars 2007 Inlägg: 2775 Ort: Solf
|
Postat: lör 31.7.2010 19:52 Rubrik: |
|
|
| Mjaaa... Det var väl inte det att det var snedvridet i förhållande till standard fantasy, utan snarare att det var avskalat och primitivt. Ifall man inte vet vad lajv kan vara, kunde Inipi varit märkligt händelselöst. Det speciella i Inipi (åtminstone för mig) var vad som pågick i eget huvud under tystnaden. Känslolajv är svårare för nybörjare att ta till sig tror jag. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
postiljonen Handelsman

Registreringsdatum: 18 augusti 2008 Inlägg: 86 Ort: vasa
|
Postat: sön 01.8.2010 09:39 Rubrik: |
|
|
Hos mig väcker diskussionen närmast frågan: Vad är egentligen ett nybörjarvänligt lajv? Vilka element finns med? Ordnar vi sådana?
Det här har nu inte speciellt mycket med inipi att göra, men är något som kunde diskuteras, kanske i en annan tråd. _________________ Petter
"Fiction is evolutionarily valuable because it allows low-cost experimentation compared to trying things for real" -Dennis Dutton |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Miyo Administratör

Registreringsdatum: 14 mars 2007 Inlägg: 1499 Ort: Vasa
|
Postat: sön 01.8.2010 10:10 Rubrik: |
|
|
Det är det som avdelningen "Föreningen och lajvande" är till för, och visst skulle det vara intressant med lite fler seriösa diskussioner där borta nog.
Efter ett annorlunda lajv som Inipi är det förståeligt att dylika saker dyker upp. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|