{"id":27,"date":"2019-02-02T11:29:41","date_gmt":"2019-02-02T10:29:41","guid":{"rendered":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/?page_id=27"},"modified":"2020-01-27T08:18:47","modified_gmt":"2020-01-27T06:18:47","slug":"lararkaren","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/lararkaren\/","title":{"rendered":"L\u00e4rark\u00e5ren & Lektioner"},"content":{"rendered":"\n

L\u00e4rark\u00e5ren best\u00e5r utav en brokig skara magiker, var och en specialiserad inom sitt specifika omr\u00e5de. Varje \u00e5rskurs har sina specifika \u00e4mnen vilket betyder att vissa l\u00e4rare l\u00e4r man k\u00e4nna f\u00f6rst senare under sin tid p\u00e5 Anteros. Nedan listas l\u00e4rare som eleverna kan tr\u00e4ffa p\u00e5 under sin introduktionshelg p\u00e5 Anteros. F\u00f6rutom l\u00e4rarna kommer det ocks\u00e5 finnas \u00f6vrig skolpersonal, prefekter och sp\u00f6ken p\u00e5 skolan under introduktionshelgen.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Rektor\/Quidditch<\/h4>\n

Ella Morgenstern \u00e4r inte bara tr\u00e4nare i Quidditch, utan \u00e4ven rektor f\u00f6r Anteros. P\u00e5 quidditchplanen \u00e4r hon m\u00e5lmedveten, noggrann och tillr\u00e4ttavisande, men utanf\u00f6r planen \u00e4r hon varm, hj\u00e4rtlig och med glimten i \u00f6gat. De andra l\u00e4rarna kan ibland ha sv\u00e5rt att hinna med alla hennes sm\u00e5 nycker, men p\u00e5 det stora hela \u00e4r hon omtyckt och respekterad av b\u00e5de l\u00e4rare och elever.<\/p>\n

Som elev h\u00f6rde Ella till elevhemmet Lupus, vilket kan f\u00f6rklara varf\u00f6r hon valt en s\u00e5dan praktisk inriktning. Hon har alltid haft talang f\u00f6r quidditch och f\u00f6r att kvala till Europas quidditchcup bodde Ella en tid i Norge. Hon tog sig som lagkapten f\u00f6r Karasjok Kites till VM 2010, d\u00e4r laget slutade som trea. Ut\u00f6ver sina plikter p\u00e5 skolan s\u00e5 agerar hon domare under Finlands quidditchcup.<\/p>\n

Under f\u00f6rsta \u00e5ret p\u00e5 Anteros f\u00e5r eleverna l\u00e4ra sig grunderna i kvasthantering och sj\u00e4lvfallet grunderna i Quidditch. En leksam match h\u00e5lls mellan f\u00f6rsta\u00e5rseleverna varje \u00e5r och de mest talangfulla v\u00e4ljs sedan att forts\u00e4tta tr\u00e4na med respektive elevhemslag under det kommande \u00e5ret.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Magisk historia<\/h4>\n

Sylvia Bark \u00e4r l\u00e4rare i magisk historia och elevhemsf\u00f6rest\u00e5ndare f\u00f6r Lynx. Hon kan uppfattas som en strikt l\u00e4rare, men sj\u00e4lv ser hon sig endast som m\u00e5lmedveten. Hon \u00e4lskar intellektuella diskussioner om allt som ber\u00f6r det magiska samh\u00e4llet och dess historia. Hon \u00e4r rak p\u00e5 sak, envis och har alltid n\u00e5got p\u00e5 g\u00e5ng. Under den alltid informationss\u00f6kande (och ibland strama) ytan \u00e4r Sylvia ocks\u00e5 omt\u00e4nksam och bryr sig mycket om sina elever.<\/p>\n

\u00c4ven om \u00e4mnet heter magisk historia ing\u00e5r ocks\u00e5 magiv\u00e4rldens version av samh\u00e4llsl\u00e4ra i \u00e4mnet eftersom Sylvia \u00e4r av den \u00e5sikten att man beh\u00f6ver veta n\u00e5got om nutiden och samh\u00e4llet f\u00f6r att kunna f\u00f6rst\u00e5 historien. Med de som g\u00e5r f\u00f6rsta \u00e5ret p\u00e5 Anteros brukar Sylvia fokusera p\u00e5 nutiden och det senaste \u00e5rhundradet, speciellt med tanke p\u00e5 att hennes lektioner kan vara en av de f\u00f6rsta erfarenheterna av det magiska samh\u00e4llet f\u00f6r de elever som kommer fr\u00e5n icke-magiska hem.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Sp\u00e5domskonst<\/h4>\n

Mirabelle Futura \u00e4r sp\u00e5domsl\u00e4rare p\u00e5 Anteros skola f\u00f6r trolldom och h\u00e4xkonst. Hon \u00e4r en relativt ung l\u00e4rare, men sin unga \u00e5lder till trots \u00e4r hon en av de l\u00e4rare som har mest passion f\u00f6r sitt \u00e4mne. Hon har ett stort sl\u00e4kte vars kunskap i den \u00e4dla sp\u00e5domskonsten l\u00f6per genom flera generationer. Hon \u00e4lskar att undervisa p\u00e5 Anteros och detta m\u00e4rks p\u00e5 hennes iver under och mellan lektionerna. Hon har ett l\u00e4tt flummigt lynne som kanske kan bero p\u00e5 hennes \u00f6verdrivna intag av exotiska tesorter.<\/p>\n

P\u00e5 Mirabelles lektioner kan ni f\u00f6rv\u00e4nta er mycket praktiska \u00f6vningar framom utdragna f\u00f6rel\u00e4sningar om \u00e4mnet. Mirabelle bryr sig inte s\u00e5 mycket om vitsord och elevhemspo\u00e4ng utan v\u00e4rdes\u00e4tter passionen f\u00f6r sp\u00e5domskonsten hos eleven, ju mer ivriga de \u00e4r \u00f6ver det hon l\u00e4r dem desto b\u00e4ttre!<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Trolldomsl\u00e4ra<\/h4>\n

Julius St\u00e5hl \u00e4r l\u00e4rare i trolldomsl\u00e4ra, d.v.s. manipulation av v\u00e4rlden med hj\u00e4lp av ord, handling och tanke, samt trollkraft f\u00f6rst\u00e5s. Julius \u2013 som \u00e4r betydligt \u00e4ldre \u00e4n hen ser ut \u2013 spenderade m\u00e5nga \u00e5r i England d\u00e4r han l\u00e4rde sig den klassiska och renodlade konsten att anv\u00e4nda trollstav och var d\u00e4refter en av de som arbetade f\u00f6r att popularisera trollstaven i Finland. Anteros \u00e4r lyckligt lottade av att ha en s\u00e5 erfaren l\u00e4rare hos sig, men det \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nt att hans perfektionism ibland driver b\u00e5de elever och andra l\u00e4rare till vanvett.<\/p>\n

F\u00f6rutom en gnutta teori om magiska fl\u00f6den och vibrationer s\u00e5 best\u00e5r lektionerna i trolldomsl\u00e4ra f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt mycket av fysiska \u00f6vningar. Man l\u00e4r sig den korrekta h\u00e5llningen, r\u00e4tt s\u00e4tt att h\u00e5lla i trollstaven, den officiella koreografin vid trollstavsdueller, och f\u00f6rst\u00e5s en del grundl\u00e4ggande trollformler. Julius har stort t\u00e5lamod s\u00e5 l\u00e4nge eleverna faktiskt f\u00f6rs\u00f6ker sitt b\u00e4sta, men om man trotsar honom blir det snabbt minuspo\u00e4ng.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Trolldrycksl\u00e4ra<\/h4>\n

Magnus Svartmyr \u00e4r l\u00e4rare i trolldrycksl\u00e4ra. Under de f\u00f6rsta lektionerna av trolldrycksl\u00e4ra kommer eleverna l\u00e4ra sig grunderna i trolldryckskonst, dvs att f\u00f6rvara och f\u00f6rbereda komponenterna till enkla trolldrycker samt att tillreda sin f\u00f6rsta trolldryck. F\u00f6lj instruktionerna noga och misslyckas inte. Mortel \u00e4r ett m\u00e5ste under lektionerna. Magnus Svartmyr \u00e4r noggrann och best\u00e4md n\u00e4r det kommer till hans \u00e4mne. Han f\u00f6rv\u00e4ntar sig att eleverna ska lyssna och f\u00f6lja hans instruktioner under koncentrerad tystnad f\u00f6r att minimera olyckor. Magnus \u00e4r ocks\u00e5 elevhemsf\u00f6rest\u00e5ndare f\u00f6r Lupus.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

\u00d6rtl\u00e4ra<\/h4>\n

Aspirerande trollstavsmakare Isak Karlblom \u00e4r huvudprefekt f\u00f6r Ursus elevhem, Ursus elevhemsf\u00f6rest\u00e5ndare (medan professor St\u00e5hl \u00e4r p\u00e5 seminarium) och \u00e4r professor Honkalas vikarie. Isak har en tendens att ta p\u00e5 sig f\u00f6r mycket arbete och kan d\u00e4rf\u00f6r verka ganska tr\u00f6tt och tankspridd. Men som tur kontrar hans \u00f6vernaturliga lugn all stress som eventuellt skulle dyka upp. Och \u00e4ven om Isak har fullt upp s\u00e5 \u00e4r hans v\u00e4nner och klasskamrater prioritet ett.<\/p>\n

Isak Karlblom \u00e4r vanligen inte l\u00e4rare f\u00f6r \u00f6rtl\u00e4ra, men vikarierar detta \u00e5r. Dels f\u00f6r att professor Honkala \u00e4r i Australien och hj\u00e4lper r\u00e4dda den magiska floran fr\u00e5n br\u00e4nderna, och dels f\u00f6r att man beh\u00f6ver beh\u00f6righet i \u00f6rtl\u00e4ra f\u00f6r att bli trollstavsmakare. Under Isaks lektioner kommer eleverna bekanta sig med den magiska floran och f\u00e5 l\u00e4ra sig hur man sk\u00f6ter den. S\u00e5 l\u00e4nge man inte d\u00f6r s\u00e5 borde man klara av \u00f6rtl\u00e4ra helt suver\u00e4nt.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n\n\n\n

~ L\u00e4s om elevhemmen ~<\/a><\/h4>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

L\u00e4rark\u00e5ren best\u00e5r utav en brokig skara magiker, var och en specialiserad inom sitt specifika omr\u00e5de. Varje \u00e5rskurs har sina specifika \u00e4mnen vilket betyder att vissa…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":132,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=27"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7311,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27\/revisions\/7311"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/media\/132"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=27"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}