{"id":38,"date":"2019-02-02T11:32:25","date_gmt":"2019-02-02T10:32:25","guid":{"rendered":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/?page_id=38"},"modified":"2020-01-09T20:32:31","modified_gmt":"2020-01-09T18:32:31","slug":"regler","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/regler\/","title":{"rendered":"Regler"},"content":{"rendered":"\n

H\u00e4r finns regler f\u00f6r l\u00e4gret och regler f\u00f6r lajvet. F\u00f6rutom lajvreglerna nedan kan det vara bra att titta p\u00e5 lajvarens ordlista<\/a> om du inte lajvat f\u00f6rut. Alla regler kommer dessutom att g\u00e5s igenom under workshoppen<\/a>. Om reglerna inte f\u00f6ljs kommer spelledarna tilldela spelaren en varning och om reglerna forts\u00e4tter brytas kommer spelaren f\u00e5 avbryta lajvet och v\u00e5rdnadshavarna kontaktas.<\/span>
<\/span>
<\/span>
<\/span><\/p>\n

Regler f\u00f6r l\u00e4gret<\/span><\/h4>\n
    \n
  1. Lyssna p\u00e5 ledarna<\/span><\/li>\n
  2. L\u00e4mna inte omr\u00e5det, f\u00f6rutom med en ledares tillst\u00e5nd, eller med en ledare som f\u00f6ljer med er<\/span><\/li>\n
  3. Nattfriden f\u00e5r inte st\u00f6ras, d.v.s. man springer inte omkring utomhus eller inomhus, f\u00f6rutom f\u00f6r att g\u00e5 p\u00e5 WC<\/span><\/li>\n
  4. Ifall n\u00e5gon visslar i visselpipan m\u00e5ste alla komma omedelbart!<\/span><\/li>\n
  5. Ifall n\u00e5gon skadar sig, b\u00f6rjar m\u00e5 d\u00e5ligt eller dylikt, h\u00e4mta genast en ledare!<\/span><\/li>\n
  6. Ifall det b\u00f6rjar brinna, h\u00e4mta genast en ledare!<\/span><\/li>\n
  7. Tv\u00e4tta h\u00e4nderna efter varje WC\u00ad-bes\u00f6k och f\u00f6re varje m\u00e5ltid!<\/span><\/li>\n
  8. G\u00e5 inte ner till stranden utan en ledare!<\/span><\/li>\n
  9. Hoppa inte p\u00e5 bord, s\u00f6ndra ingenting. Det du har s\u00f6nder ers\u00e4tter du ocks\u00e5.<\/span><\/li>\n
  10. Drick mycket! Man torkar l\u00e4tt ut d\u00e5 man \u00e4r ig\u00e5ng.<\/span><\/li>\n
  11. Telefonerna ska vara p\u00e5 tyst i v\u00e4skan under helgen men det \u00e4r alltid till\u00e5tet att ringa hem.<\/span><\/li>\n
  12. Det \u00e4r okej att ta med godis, men vi tar fram det f\u00f6rst efter kv\u00e4llsmaten och endera delar man \u00e5t alla eller h\u00e5ller sitt godis f\u00f6r sig sj\u00e4lv.<\/span><\/li>\n<\/ol>\n

     <\/p>\n

    Regler f\u00f6r lajvet<\/span>
    <\/span><\/h4>\n

    I grund och botten handlar lajv om att skapa och ha roligt tillsammans. Lajvreglerna \u00e4r till f\u00f6r allas trivsel och s\u00e4kerhet, och paras b\u00e4st ihop med sunt f\u00f6rnuft.<\/span><\/p>\n


    <\/span>S\u00e4kerhet
    <\/b>S\u00e4kerheten kommer alltid i f\u00f6rsta hand. Om n\u00e5gon skadar sig, hamnar i riktig fara eller n\u00e5gon annan verklig n\u00f6dsituation sker under lajvet skall man ropa \u201cHOLD\u201d. D\u00e5 skall alla sluta lajva, upprepa ropet tills det n\u00e5tt alla p\u00e5 lajvomr\u00e5det och se vad som h\u00e4nt och vid behov ge hj\u00e4lp. Spelledningen skall ocks\u00e5 kallas till platsen.<\/span><\/p>\n

    Om en spelare under lajvet finner sig sj\u00e4lv i en situation som hen finner skr\u00e4mmande eller obehaglig p\u00e5 riktigt s\u00e5 anv\u00e4nder hen s\u00e4kerhetsordet \u201cELORIA\u201d. Detta signalerar \u00e5t motspelaren att tona ner p\u00e5 spelets intensitet, kanske backa n\u00e5gra steg och l\u00e5ta den som uttalat s\u00e4kerhetsordet f\u00e5 andrum och n\u00e5gra \u00f6gonblick f\u00f6r sig sj\u00e4lv. I motsats till \u201cHold\u201d avbryts inte lajvet.<\/span><\/p>\n


    <\/span>Off-tecken
    <\/b>\u201cOff-lajv\u201d eller \u201cOFF\u201d uttrycker det som st\u00e5r utanf\u00f6r lajvet, medan \u201cIN\u201d eller \u201cIn-lajv\u201d betyder n\u00e5got som \u00e4r en del av lajvet.<\/span><\/p>\n

    Om du av n\u00e5gon anledning m\u00e5ste g\u00e5 ur roll och g\u00f6ra n\u00e5gonting som inte h\u00f6r till lajvet signalerar du detta genom att h\u00e5lla en knuten n\u00e4ve ovanf\u00f6r ditt huvud. Detta inneb\u00e4r att du \u00e4r off-lajv och skall totalt ignoreras av andra spelare. Detta tecken f\u00e5r inte missbrukas f\u00f6r att fly eller dylikt.

    <\/span><\/p>\n

    Off-omr\u00e5de
    <\/b>Varje lajv har ett off-omr\u00e5de, d\u00e4r inget lajvande f\u00f6rekommer. Spelledningen best\u00e4mmer omfattningen av off-omr\u00e5det. Spelare uppmuntras dock att tillbringa s\u00e5 lite tid som m\u00f6jligt p\u00e5 off-omr\u00e5det, som ska anv\u00e4ndas f\u00f6rst och fr\u00e4mst f\u00f6r f\u00f6rvaring av off-saker. Detta \u00e4r saker som av en eller annan orsak inte f\u00e5r finnas med p\u00e5 lajvet. Var gr\u00e4nserna f\u00f6r OFF-omr\u00e5det kommer att vara, visas \u00e5t spelarna f\u00f6re lajvet b\u00f6rjar.<\/span>
    <\/span>
    <\/span>Off-runan och off-pryla<\/b>r<\/strong>
    Off-runan \u00e4r en symbol som anv\u00e4nds f\u00f6r att markera att n\u00e5got \u00e4r off-lajv. Off-runan ser ut som bokstaven V inuti en cirkel:<\/span>
    <\/span><\/p>\n\n\n\n

    \"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

    Saker som har med det verkliga livet att g\u00f6ra och inte passar in i lajvv\u00e4rlden ska h\u00e5llas p\u00e5 off-omr\u00e5det (till exempel vid sovplatsen) under lajvet. Glas\u00f6gon eller andra hj\u00e4lpmedel f\u00e5r alltid anv\u00e4ndas p\u00e5 alla lajv av spelare som beh\u00f6ver dem f\u00f6r att kunna delta. Off-runan kan anv\u00e4ndas under ett lajv f\u00f6r att f\u00f6rmedla information \u00e5t spelarna, t.ex om off-runan f\u00f6rekommer i samband med text, till exempel skrivet p\u00e5 en lapp.  Spelare ska alltid stanna upp och l\u00e4sa vad som st\u00e5r p\u00e5 ett papper m\u00e4rkt med off-runa, och reagera och agera utg\u00e5ende fr\u00e5n vad som st\u00e5r d\u00e4r.

    Skadeg\u00f6relse
    <\/strong>Man f\u00e5r aldrig f\u00f6rst\u00f6ra n\u00e5gon annans egendom, \u00e4ven d\u00e5 det \u00e4r lajv och man tycker att det skulle vara st\u00e4mningsfullt att till exempel riva s\u00f6nder n\u00e5gon annans kl\u00e4der, eller sl\u00e4nga iv\u00e4g n\u00e5gons vapen i sj\u00f6n. Man f\u00e5r absolut inte f\u00f6rst\u00f6ra i naturen, byggnaderna eller saker p\u00e5 omr\u00e5det. Den som orsakar skada till n\u00e5gon annans egendom s\u00e5 blir ers\u00e4ttningsskyldig. Arrang\u00f6rerna tar inget ansvar f\u00f6r materiella skador som sker under lajvet.

    Strid
    <\/strong>I en stridssituation g\u00e4ller det f\u00f6rst och fr\u00e4mst att h\u00e5lla koll p\u00e5 s\u00e4kerheten, s\u00e5 att inga olyckor sker. D\u00e4rut\u00f6ver ska spelarna vara uppm\u00e4rksamma p\u00e5 varandra och kunna strida renh\u00e5rigt. Kom ih\u00e5g att strid under lajv fortfarande \u00e4r rollspel, och samspel, och om det blir strid g\u00e4ller det att g\u00f6ra den s\u00e5 dramatisk som m\u00f6jligt. Vem som vinner striden \u00e4r egentligen en bisak. Stridssystemen delas upp i tv\u00e5 kategorier:
    <\/p>\n\n\n\n

    1. Obev\u00e4pnad strid<\/strong>: Om din karakt\u00e4r blir f\u00f6rbannad kanske karakt\u00e4ren vill flyga p\u00e5 n\u00e5gon annan, men minns att vara f\u00f6rsiktiga med varandra! F\u00f6rst och fr\u00e4mst g\u00e4ller det att inte ge sig p\u00e5 n\u00e5gon utan att personen \u00e4r beredd p\u00e5 det.
      Man strider genom att brottas. Brottningen g\u00e5r ut p\u00e5 att tumla omkring och f\u00f6rs\u00f6ka vara den som h\u00e5ller ner den andra. Man b\u00f6r inte ta i s\u00e5 h\u00e5rt man kan. Man l\u00e4r nog m\u00e4rka vem som \u00e4r den starkare ganska fort. Brottningen slutar d\u00e5 en ger upp eller om n\u00e5gon g\u00e5r emellan. Karakt\u00e4rerna blir inte skadade av brottning, mer \u00e4n \u00f6mhet och bl\u00e5m\u00e4rken, och s\u00e5klart har stoltheten f\u00e5tt sig en t\u00f6rn om man f\u00f6rlorat. Detta \u00e4r ett ofarligt s\u00e4tt att g\u00f6ra upp om en konflikt. Detta s\u00e4tt \u00e4r att f\u00f6redra framom att strida med vapen under detta lajv.

      <\/li>
    2. Magiska f\u00f6rm\u00e5gor i strid<\/strong>: Vissa karakt\u00e4rer kan ha magiska f\u00f6rm\u00e5gor som kan anv\u00e4ndas offensivt eller defensivt under lajvets g\u00e5ng. Om n\u00e5gon anv\u00e4nder en magisk f\u00f6rm\u00e5ga i strid s\u00e5 b\u00f6r personen f\u00f6rst uttala \u201dVeritas\u201d och sedan s\u00e4ga vilken f\u00f6rm\u00e5ga som hen anv\u00e4nder. Mera om Veritas-systemet finns l\u00e4ngre ner i denna text. Mera om magiska f\u00f6rm\u00e5gor finns att l\u00e4sa om under Magi-sidan. <\/li><\/ol>\n\n\n\n


      Person som ligger p\u00e5 marken<\/strong>
      Om man ser en person som ligger p\u00e5 marken s\u00e5 f\u00e5r man aldrig ignorera hen, eftersom det kan vara fr\u00e5gan om en riktig n\u00f6dsituation. F\u00f6r det f\u00f6rsta m\u00e5ste man f\u00f6rs\u00e4kra sig om att spelaren \u00e4r vid medvetande. Den f\u00f6rsta personen som kommer fram till den som ligger p\u00e5 marken b\u00f6jer sig ner, visar off-tecknet och viskar: \u201c\u00c4r du skadad p\u00e5 riktigt?\u201d. Om personen inte svarar (och allts\u00e5 \u00e4r medvetsl\u00f6s p\u00e5 riktigt) eller svarar \u201cja\u201d, g\u00f6r man f\u00f6rst\u00e5s allt man kan f\u00f6r att hj\u00e4lpa personen \u2013 i allvarliga fall ropa \u201cHOLD\u201d. Personen p\u00e5 marken svarar \u00e4nd\u00e5 f\u00f6rhoppningsvis \u201cnej\u201d, varp\u00e5 man in-lajv kan ta reda p\u00e5 vad som har h\u00e4nt genom att fr\u00e5ga eller unders\u00f6ka. Om karakt\u00e4ren \u00e4r vid medvetande ska karakt\u00e4ren ber\u00e4tta vad som har h\u00e4nt, och om karakt\u00e4ren \u00e4r medvetsl\u00f6s ska spelaren f\u00f6rklara situationen, till exempel genom att s\u00e4ga: \u201cVeritas: Jag \u00e4r medvetsl\u00f6s och har ett stort bl\u00f6dande s\u00e5r p\u00e5 magen\u201d eller exempelvis \u201dVeritas: Jag \u00e4r d\u00f6d och har inga synliga skador\u201d.

      Karakt\u00e4rsd\u00f6d<\/strong>
      I m\u00e5nga lajv \u00e4r det m\u00f6jligt att ens karakt\u00e4r g\u00e5r bort, exempelvis genom f\u00f6rgiftning, d\u00f6d i strid, \u00e5lderdom eller sjukdom. En d\u00f6dsscen kan vara fin och dramatisk om den sker vid r\u00e4tt tidpunkt eller om den \u00e4r utdragen. F\u00e5 saker kan \u00e4nd\u00e5 f\u00f6rst\u00f6ra en lajvupplevelse s\u00e5 mycket som n\u00e4r ens karakt\u00e4r pl\u00f6tsligt eller genom ett stort antiklimax d\u00f6r. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste den spelare vars karakt\u00e4r ska d\u00f6, ge sitt samtycke till karakt\u00e4rsd\u00f6den. Det vill s\u00e4ga, din karakt\u00e4r kan inte d\u00f6 om du som spelare inte vill det. OBS: det \u00e4r inte meningen att n\u00e5gra karakt\u00e4rer ska d\u00f6 under detta lajv!

      St\u00f6ld
      <\/strong>Att stj\u00e4la saker av varandra \u00e4r ett bra s\u00e4tt att skapa intriger och h\u00e4ndelser under lajvet. Saker som dokument, smycken, klenoder och dylikt h\u00f6r till saker som f\u00e5r stj\u00e4las. Inget som har med det verkliga livet att g\u00f6ra f\u00e5r stj\u00e4las under n\u00e5gra omst\u00e4ndigheter. Under lajvet ska dylika saker f\u00f6rvaras vid sovplatsen och inget f\u00e5r stj\u00e4las fr\u00e5n sovrummen.  Saker som kan minska en persons m\u00f6jligheter att forts\u00e4tta lajva, s\u00e5som lajvkl\u00e4der och glas\u00f6gon, f\u00e5r heller inte stj\u00e4las.

      Den som har stulit n\u00e5gonting av en annan har ansvar f\u00f6r det som stulits. Alla stulna f\u00f6rem\u00e5l ska l\u00e4mnas tillbaka efter lajvet och om det stulna f\u00f6rem\u00e5let f\u00f6rsvunnit eller g\u00e5tt s\u00f6nder under tiden det har varit stulet s\u00e5 skall den som stulit det ers\u00e4tta \u00e4garen.

      Brygder
      <\/strong>Brygder \u00e4r ett samlingsnamn f\u00f6r gifter, motgift, helande drycker och dylikt som kan f\u00f6rekomma p\u00e5 lajv. Dessa representeras av vatten blandat med karamellf\u00e4rg eller med \u00f6rter. Alla verkande v\u00e4tskor kommer ha en liten lapp f\u00f6rsedd med off-runa och en kort text som beskriver v\u00e4tskans verkan. Lappen finns s\u00e5ledes inte in-lajv utan \u00e4r enbart till f\u00f6r att du som spelare ska veta hur du ska reagera p\u00e5 det du just fick i dig. I regel finns en lapp per dos, det vill s\u00e4ga om en flaska inneh\u00e5ller tre doser s\u00e5 b\u00f6r det ocks\u00e5 finnas tre lappar.    

      Om du vill f\u00f6rgifta n\u00e5gon s\u00e5 ser du till att v\u00e4tskan du vill anv\u00e4nda hamnar i offrets mat eller dryck. N\u00e4r du ser att offret f\u00e5tt i sig det mesta kan du antingen sj\u00e4lv g\u00e5 och ge lappen \u00e5t offret eller be en spelledare att g\u00f6ra det \u00e5t dig. Obs! Om en brygd byter \u00e4gare (till exempel den k\u00f6pes eller blir stulen), se till att lappen f\u00f6ljer med!  Utan lappen har brygden ingen verkan. Oftast skriver spelledningen lapparna och tillhandah\u00e5ller flaskorna \u00e5t de spelare som ber\u00f6rs innan lajvet b\u00f6rjar.

      Osynlighet
      <\/strong>I vissa lajv med \u00f6vernaturliga element (magi, sp\u00f6ken, etc.) kan osynlighet f\u00f6rekomma. F\u00f6r att symbolisera osynlighet s\u00e4tter spelaren b\u00e5da armarna ovanf\u00f6r huvudet liksom ett triangelformat tak. Detta signalerar att karakt\u00e4ren \u00e4r osynlig. Observera att detta inte \u00e4r detsamma som off-tecknet.   
      <\/p>\n\n\n\n

      Magiska f\u00f6rem\u00e5<\/strong>l
      Under lajvet kommer det att finnas magiska f\u00f6rem\u00e5l. Dessa f\u00f6rem\u00e5l har precis som namnet s\u00e4ger magiska egenskaper. Detta kan vara allting fr\u00e5n helande till skadande eller s\u00f6vande effekter. Mera om magi och magiska f\u00f6rem\u00e5l st\u00e5r p\u00e5 sidan Magi<\/a>.

      Veritas
      <\/strong>Ordet veritas (latin: sanning) \u00e4r ett muntligt OFF-tecken som anv\u00e4nds f\u00f6r att diskret \u00f6verf\u00f6ra muntliga OFF-budskap fr\u00e5n en spelare till en annan, eller fr\u00e5n spelledare till spelare. Det som s\u00e4gs efter ordet \u00e4r obestridbart sant och mottagaren m\u00e5ste lyda det som s\u00e4gs. Budskap som \u00f6verf\u00f6rs med Veritas kan vara relaterade till t.ex. hypnos, gifteffekter, sjukdomsanfall eller magi. Missbruk av Veritas \u00e4r str\u00e4ngt f\u00f6rbjudet; endast de spelare som f\u00e5tt till\u00e5telse av spelledarna f\u00e5r anv\u00e4nda Veritas, och endast p\u00e5 det s\u00e4tt som angetts \u00e5t dem.

      Exempel 1: \u201cVeritas, du blir absolut \u00f6vertygad om att N.N. ljuger.\u201d
      <\/p>\n\n\n\n

      Exempel 2: \u201dVeritas, ett vindsvep bl\u00e5ser omkull dig.\u201d
      <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      H\u00e4r finns regler f\u00f6r l\u00e4gret och regler f\u00f6r lajvet. F\u00f6rutom lajvreglerna nedan kan det vara bra att titta p\u00e5 lajvarens ordlista om du inte lajvat…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":134,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/38"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=38"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/38\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7285,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/38\/revisions\/7285"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/media\/134"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.eloria.fi\/anteros\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=38"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}