[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Fan-skapet
Till Elorias hemsida

Fan-skapet

Allmänna seriösa diskussioner angående föreningen och lajvande

Fan-skapet

Inläggav Darulf » mån 25.5.2015 07:48

Goddag,

Föreningen funderar just nu allvarligt på marknadsföring. En del av det är faktiskt synlighet och därmed rör det också fanan. Fanan har inte varit i stor användning, och det behöver vi ändra på.
Styrelsen vill utreda med medlemmarna vad de anser om en eventuell tillverkning av en ny fana. Behövs det?

Tre alternativ:

a) Den tidigare fanan är inte vacker. Gör en ny, vackrare.
b) Den tidigare fanan är fin nog. Satsa pengar på annat.
c) Det räcker om man fixar upp den gamla fanan.

Motivera gärna era ståndpunkter, men uttryck för allt i världen en åsikt!
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Fan-skapet

Inläggav Ileea » mån 25.5.2015 09:30

a) Den tidigare fanan är inte vacker. Gör en ny, vackrare.

Den nuvarande fanan är helt okej, så alternativ c) är också en möjlighet. Jag vill ändå slå ett slag för en ny fana! Orsakerna är främst två:

1. Den nuvarande fanan är alltför blek. Jag skulle vilja se en fana i klarrött och lysande gult, som verkligen skulle synas på långt håll. Specialföreningar och nationer vid universiteten har fina, färggranna fanor, så varför skulle inte vi kunna ha en lika vacker?
2. Den nuvarande fanan är alltför klumpig. Det kanske egentligen är den största orsaken att fixa en ny. Det skulle behövas finnas bättre - och framför allt lättare - upphängningsanordningar. Det bästa vore om fanan vore så lätt och lätthanterlig att i princip vem som helst kunde bära den, i princip hur länge som helst. Trä är bra material, men en fanstång av trä är så förbannat tung.
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Re: Fan-skapet

Inläggav Shantina » mån 25.5.2015 12:24

Det Sandra sa ;)
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Fan-skapet

Inläggav Darulf » mån 25.5.2015 20:15

Sandra:
1. Har du några bilder måhända på vilka slags fanor som finns på nationerna vid universiteten?

2. Där kommer en intressant avvägning. Ju större fana, desto synligare. Vill man dessutom att den skall hänga rakt ner, behöver den ha små vikter nertill. Vackert tyg har också viss vikt. Och för att hålla upp det hela behövs en bastant ram. Den väger också och tidigare har den varit gjord av trä, eftersom det är billigt och i stil med föreningens image i övrigt. Tanken har där varit att ha både en "järnspikssko" (såsom du skulle sätta på en staketstolpe, som sedan skulle gå ner i marken) för att fanan skulle kunnat stå i terräng, och sedan en julgransfot för att fanan skulle kunna stå på trägolv.
Nu är det för tidigt att börja tala detaljer, först är det att ta reda på vad medlemmarna anser, men ifall du redan vet hur nationerna har löst det hela, så är jag mer än idel öra!
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Fan-skapet

Inläggav Ileea » mån 25.5.2015 20:47

1. Efter lite grävande (de flesta nationer har lösenordsskyddade bildgallerier) hittade jag följande bilder från årets fantåg. Där syns många fanor i olika färger och utföranden: https://www.flickr.com/photos/aastudent ... 434480927/ Notera att vissa fanbärare har bälte med fodral för fanstången, så att de ska orka bära fanan lättare!

2. Nationernas fanor behöver ju inte visas i sin fulla prakt hela tiden. De får hänga som de hänger. Dessutom är de oftast (kanske alltid) svängda på andra ledden jämfört med Elorias (åtminstone nuvarande) fana. En fana i fint, tungt tyg med logon som applikation vore visserligen tjusigt, men månne inte en "tryckt" fana i tunt tyg skulle fungera lika bra. Jag tänker på att det borde gå att ordna en upphängningsanordning i stil med affischlister (alltså såna: http://www.kfc.se/images/119.jpg)? Visst, det blir knappast i trä, men det skulle säkert gå att ordna i något diskret material. Då skulle fanan alltid hänga rakt och fint utsträckt så att logon skulle synas.
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Re: Fan-skapet

Inläggav JazonMaxuz » mån 25.5.2015 21:44

Alternativ a) skulle nog för mig vara att föredra. Efter att ha sett över bilderna så kan jag nog hålla med att det skulle vara stiligare med en synligare fana. Nu har jag tyvärr enbart ett vagt minne av vår nuvarande fana, hur den ser ut och i vilket skick den är men huvudsaken med den är väl ändå att den skall marknadsföra föreningen synligt. Jag har själv inget minne av att den nuvarande "modellen" var varken lätthanterlig eller särskilt fin för stunden.

Det finns lättare material än trä att använda för själva konstruktionen av ramen eller stången för fanan samt vilka tyger man nyttjar är också til viss del upp till hur lätt man vill göra transport och uppvisning av fanan i fråga. Om man får understöd för fan-skapet så kunde man ju göra två stycken: en tänkt att gå runt med och en för stilastående uppvisning. Det finns billigare alternativ och man kan göra det så också på flera sätt but I digress. Detaljerna behöver man inte börja debatera alltför mycket om förrän det faktiskt bestäms att detta kommer att genomföras.

Själv stöder jag helhjärtat en ny, stiligare fana i föreningens rödgula färger. :D
http://tankarnastempel.blogspot.fi/

"Know that you have, within you, the Power to shape your World as you see fit.
Use it to create a better Place, a safe place for those you hold dear. A Brave, New World."
Användarvisningsbild
JazonMaxuz
Präst
Präst
 
Inlägg: 222
Blev medlem: mån 12.12.2011 22:42
Ort: Vasa

Re: Fan-skapet

Inläggav Dejan » mån 25.5.2015 21:59

Som framgår av bildlänkarna som Ileea satt upp är skillnaden mellan Elorias fana och nationernas fanor den, att de senare väsentligen är flaggor, medan Elorias fana just har "affischlistmodellen". Flaggfanorna är uttryckligen lämpade för att bäras och marscheras med; "affischlistfanor" mindre så. Flaggfanor har den nackdelen att om man vill att flaggans motiv ska synas ens någotsånärt när fanan är "stationerad" (och ingen bär den), så behöver man en mer invecklad ställning som gör att flaggstången kan luta, varvid flaggan öppnas en del även fastän det inte skulle blåsa.

Om fanan främst kommer att användas som stationerad anser jag att den nuvarande "affischlistmodellen" är den bättre. Annars flaggfana.

Och jo, jag lutar väl nog också mot att en ny fanduk med ett tryck som syns skulle komma till nytta. Ställningen borde vara i plast eller annat lätt material som glas- eller kolfiber (med teleskoprör!) för att få ner vikten. Foten måste förstås ha en viss tyngd. Med tanke på ställningens betydelse för hur praktisk fanan är att rouda omkring och över huvud taget använda, föreslår jag att lika mycket uppmärksamhet fästs vid ställningen som duken redan i planeringsskedet av den nya fanan. Vi vill ju inte ha en fana som annars är fin, men så otymplig att använda att ingen orkar ta fram den ur förrådet.
Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Re: Fan-skapet

Inläggav Kulla » mån 25.5.2015 23:30

Vi hade till Oravais historiska förening ett fan-hölster. Liknande ett pistolhölster med en axelrem. Detta var så att om man bar fanan en lång stäcka så kunde man ha den på sig längre.Bild
Until next time play more games
Användarvisningsbild
Kulla
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 155
Blev medlem: lör 5.11.2011 22:14
Ort: Umeå

Re: Fan-skapet

Inläggav Tagrita » tis 26.5.2015 09:33

Jag har - så vitt jag vet - aldrig sett Elorias fana, men efter att ha läst alla hittills inkomna inlägg, antar jag att en ny fana är det bättre alternativet?

Och som tidigare skrivits: det avgörande är kanske vad vi skall ha fanan till? Samt hur mycket (lite?) pengar vi har till vårt förfogande.

Två olika fanor för olika bruk låter inte så tokigt (om fyrk finns...) och bambu är ju ett lätt (men kanske inte lika hållbart) material...
'Den som går sina egna vägar behöver ingen karta'
- Drottning Kristina
Tagrita
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 8.5.2013 18:33
Ort: Åkertyget

Re: Fan-skapet

Inläggav Darulf » tis 26.5.2015 12:41

Vi har faktiskt ganska bra ställt med kassakistan för tillfället. Vet inte när vi skulle haft lika mycket på kontot tidigare, men delar av den högen är förstås öronmärkt och planerade utgifter (förvaringsutrymmets hyra mm.) finns det nog... Men iallafall, handlar mera om smart investering än om vi verkligen har råd. Fanan är bara en liten del av marknadsföringsmaterialet som är på förslag.

Bambu är ett underbart material och jäkligt hållbart för att vara gräs. Teleskopegenskaper har det dock inte.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Re: Fan-skapet

Inläggav Dejan » tis 26.5.2015 15:42

Kriterium: fanan ska gå att frakta i personbil.
Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Re: Fan-skapet

Inläggav Miyo » tis 26.5.2015 17:03

Svar (a) eller (c) för min del. Jag skulle vilja särskilja de två frågor som verkar finnas här:

1) en fråga om ramverket

Ja, som typ nämnt redan beror väl mycket hur vi vill använda fanan: mobil eller stationär. Vill vi typ kunna marschera med den eller ha den hängande/stående nånstans? Både och? Hittills har fanskapet mest fått synlighet när vi hängt den över ett tält. Det halvotympliga ramverket som tillverkats har inte varit nån annan nytt än motvikt för att hålla fanan på plats.

2) en fråga om själva fanan

Jag har också noterat att den nuvarande fanan är väldigt blek, men skulle det inte vara möjligt att helt enkelt förstärka färgerna genom att måla på det existerande tyget (inte med vattenlöslig färg förstås)? Bara en tanke. Jag tror att nuvarande design är bra, bara den skulle stå ut mer. Om vi inte har logon OCH NAMNET synligt har vi IMHO ingen chans att bli igenkända, vilket väl är hela poängen med en fana. Hur starka eller fina färgerna än är har det ingen betydelse om fanan inte visar VEM vi är.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Re: Fan-skapet

Inläggav Ileea » tis 26.5.2015 17:50

Håller med Miyo om att nuvarande design, alltså logon och föreningens namn, är bra!

Det som inte är bra med fanan (förutom upphängningsanordningen) är som sagt den bleka färgen och materialet. Rätta mig om jag har fel, men är inte fanan på något vis sydd i dubbelt, glansigt tyg? Som ett lite ledset dynvar :D Visst kunde man ju försöka måla om logon, men hur bra det skulle bli vet jag inte. Om Eloria faktiskt har lite slantar i skattkistan tycker jag det kunde vara värt att fixa en ny fana (även om jag inte har en aning om vad fanor kostar, ska erkännas).

En bild på fanan hittade jag här: http://www.eloria.fi/galleri/blandat/images/005.jpg Tänk nu er en fana med samma starka, klara färger som på till exempel Florakörens svart-gula fana!: https://www.flickr.com/photos/aastudent ... 434480927/

Uppdatering: Jag undviker tentläsning och googlar fanor, och inser att det som vi har inte egentligen är en fana utan ett standar :D
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Re: Fan-skapet

Inläggav Shantina » lör 30.5.2015 07:24

Säger som Basti att det måste gå att transportera fanan i bil. Allt annat begränsar onödigt mycket.
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Re: Fan-skapet

Inläggav Darulf » lör 30.5.2015 20:55

Tänkter lite spontant att ifall vi bestämmer att göra en nu fana, så handlar det om att handla lämpligt tyg från kontakter (Jo) och sedan fixa en firma som broderar logon, vilket vi sedan syr fast. Det hela kommer att kosta, men sånt är livet.
Om någon har andra förslag, meddela gärna. Jag är idel öra.

Vad ankommer ställningen, är det värre. Det ideala vore ett stativ med teleskopkonstruktion, gärna gjort av aluminium. Det hela behöver gå lätt att frakta i bil. Så, hur hittar man sådant? Eller går det att konstruera något av andra material som är lite ditåt? Är det någon som har kontakter till nedlagda garnisoner som har fanor som de inte längre använder?
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Nästa

Återgå till Föreningen och lajvande

cron