Till Elorias hemsida

SL-kittet

Allmänna seriösa diskussioner angående föreningen och lajvande

SL-kittet

Inläggav Anders » mån 27.3.2017 09:10

Spelledarkittet är en samling saker och förnödenheter, ex. 1a hjälpen väska, säkerhetsnålar och silvertape, som har följt med på de flesta föreningslajv genom tiderna.

Med tiden har dock kittet blivit något överfullt och stökigt, och föreningen är nu i färd med att kasta bort och köpa in saker för att återställa sl-kittet till sin forna glans.

Har du varit spelledre någon gång? Eller tänker du bli? Vi behöver dina åsikter om vad som borde vara, och inte vara, i SL-kittet!

Vad anser ni vara SL-kittets funktion?
Vad bör det innehålla?
Vad bör det inte innehålla?
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Re: SL-kittet

Inläggav Ileea » mån 27.3.2017 18:59

Inte varit spelledare, inte heller tänkt vara det, men rollspelare är jag och åsikter har jag :)

Som spelare tänker jag att SL-kittets funktion är att finnas till i nödfall för spelare och spelledare, om något oväntat händer. Ofta handlar det om hygien eller om att motverka eller lindra fysiska och psykiska påfrestningar eller skador. SL-kittet innehåller sådant som spelare och spelledare kan behöva, men kanske inte tänkt på att ta med. Ett välutrustat SL-kitt gör att spelare och spelledare inte måste lämna lajvområdet för att åtgärda sådant som med ett genomtänkt SL-kitt kan ordnas på plats.

Kort sagt: SL-kittet är lajvarnas konkretisering av uttrycket "bra ti ha, rokot ti va utan".

Listan som skickades med i infomejlet på SL-kittets innehåll hade några dubletter, till exempel fanns handdesinfektionsmedel (käsidesi) och säkerhetsnålar omnämnda två gånger. Ifall listan ska bifogas till SL-kittet, för att man ska kunna kolla vad som ska finnas och vad som eventuellt behöver skaffas mera av, är det alltså skäl att dubbelkolla listan. Ett annat tips, om listan bifogas till kittet, är att skriva ut vad saker är som folk eventuellt inte känner till, som "Meinix 10 mg" - ingen aning om vad det är (för medicin?)?

Saker som med fördel kan läggas till i SL-kittet:

- tamponger (2 olika storlekar, mini och normal)
- en hel reprulle (inte endast "repstump")
- en bunt vanliga vita kopieringspapper, t.ex. i en plastficka
- ett par kökshanddukar i bomull eller linne (kan användas till mycket)
- öronproppar
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Re: SL-kittet

Inläggav Anders » tis 28.3.2017 14:30

Tack Sandra!
"bra ti ha, rokot ti va utan" låter som en utomordentlig sammanfattning ;)

Några kommentarer om inventarielistan som inte nämnde:
– Listan som skickades ut innehåller inte all information som samlades under inventeringen.
– Listan (i dess nuvarande skick) är inte avsedd att bifogas till kittet.
– Listan är råddig och innehåller dubletter eftersom det fysiska kittet är råddigt och innehåller dubletter.
– Mycket av det som finns på listan har redan konstaterats att skall slängas eller tas bort av olika orsaker, men vi skickade ut hela listan för att få 'fördomsfria' kommentarer.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Re: SL-kittet

Inläggav Ileea » tis 28.3.2017 18:38

Tack för förtydligandet! Jag är övertygad om att SL-kittet kommer, som du skriver, "återställas till sin forna glans" - med kanske lite förbättringar till och med :)
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Re: SL-kittet

Inläggav Shantina » tor 30.3.2017 18:35

Överlag i SOS kitet så tror jag Linnea för lite på ett år sedan gjorde en lista för "bra att ha i SOS kitet" ala scout-standard. Kan se om jag hittar den, men annars fråga Linnea om hon har kvar den. Den har bra idéer och som styrelse borde det vara lätt att säga Ja/Nej till det som finns på listan och sedan vara nöjda.

Sen anser jag faktiskt att det SKA finnas två omgångar säkerhetsnålar. Ett för SOS väskan och ett för SL-kitet. Anser att det som är i SOS kitet inte ska användas vid andra tillfällen än just hälsoaspekter. För jag vill heller inte se att vi är utan säkerhetsnålar om det skulle behövas för SOS kitet pga att "de har använts till annat". (Anser ni sen att det inte behövs säkerhetsnålar i SOS-kitet, nå då är det ju enkelt...)

Sen det här Sandras "Bra ti ha, roko ti va utan" är perfekt summering av väskan :D
Men följande kommentarer har jag om den:
-Jag ser ingen sax eller kniv? Endera eller båda borde finnas med för att underlätta lajvförberedelser.
- Sprayfärgen har hamnat i väskan antagligen efter barnlajven, behöver nog inte vara med ;)
- Textilpennorna behövs knappast på lajvet utan kunde läggas i hobbylådan. Däremot en svart permanetmarker kunde vara bra att ha.
-Jag tycker om att det finns olika typer av tejp. Olika ytor och ändamål kräver olika typer av tejp. Så behåll dem gärna.

Det sådär vid första anblicken.

I övrigt så kunde det göras tydligt vad man som SL ska kontrollera FÖRE och EFTER lajvet. Just nu heter det att SL ska ersätta det som använts ur väskan under lajvet (via sin lajvbudget såklart), samtidigt som att det hör till SL att alltid kontrollera väskan innan lajv. Det har av någon orsak inte fungerat. Här tänker jag på att då man har hämtat SL-kitet så har det kunnat sakna massor av det som nu står att ska finnas i ett SL-kit.
Men det finns också saker som är dumt att köpa innan det är dags för nästa lajv, t.ex. mediciner (speciellt kyypakkaus har kort livslängd) så de är det ju nog bäst att handla innan det är dags för lajv.
Sen om man skjuter allt ansvar för införskaffning på den som SKA HA och inte på den som HAFT så känns det också fel att en SL kan använda väskan och sedan lämna allt arbete till nästa att ta tag i. Det kan plötsligt göra ett rätt stort hål i en liten lajvbudget.
Så iom att SL kitet ska uppdateras så fundera också kring en uppdatering av principer kring före och efter att väskan används.

Till sist ett sista önskemål från den som donerat väskan: Snälla märk ut vad som ska vara i vilket fack i SL-kitet så allt har en egen plats och är lätt att hitta :)
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre


Återgå till Föreningen och lajvande

cron