Utveckling är aldrig en dålig sak. Det är däremot förändring för förändringens skull är, på samma sätt som fasthållna traditioner endast för sin egen skull. Vår värld är ständigt i förändring och tanken är kittlande att det finns en stor livskraft som har en riktning, en strävan till förändring.
Nåja, om vi lämnar livsåskådningen och går till rollspelandet. Även inom lajv måste saker förändras, och i synnerhet för Eloria som ännu är ungt måste vi hela tiden sträva till att rensa ut det som inte funkar och pröva nya saker för att hitta något bättre. Eftersom vi vill att spelet ska bli så bra som det är möjligt.
Frågan som följer och som jag därför öppnar till diskussion för, är vilket är vårt nästa steg? Vad är ännu oprövat? Vilka aspekter har börjat ruttna på sina lagrar och bör slängas ut med vårstädningen? Har man inte svaret så kan man åtminstone påpeka problemet: vad funkar och vad funkar ej?
För att kasta igång diskussionen fyrar jag av några stolpar jag observerat med fyra riktlinjer Elorias lajvande i framtiden bör följa:
- Transparens
Vad skulle hända om alla visste allt om alla? Om alla hemligheter skulle öppna innan lajvet? Visst förlorar man ett litet överraskningsmoment, men vad kan man vinna i kollektivt berättande? Min gissning är mycket mer än man förlorar, och överraskningar är ändå möjliga, eftersom karaktärer och historia lever och utvecklas från första stund.
Så att ingen missförstår mig så är det givetvis menat så att deltagarna är allvetande medan karaktärerna är endast så medvetna om helheten som kan finnas bäst för situationen.
- Minimalism
Det är bittert att jag inte kunde uppleva Abacus som jag uppfattat som ett minimalistiskt lajv. Men jag vill ändå framhålla detta som en väg Eloria inte vandrat långt på. Vad är det då jag syftar till med minimalism? Framförallt ett förenklat arrangerande för att sänka tröskeln och minska arbetsbördan, vilket förhoppningsvis leder till fler lajv. Med detta följer inte att man kan iscensätta vilken idé som helst som kommer upp, det måste finnas tanke och medvetenhet om vad man gör.
Konkreta exempel på ett minimalistiskt arrangerande är ett minskat informationspaket, i synnerhet fiktionsfakta och regler. Den senare kunde gärna övervägas att strykas helt. En annan aspekt som man starkt kunde överväga att ta bort är spelarförberedelser. Roller ges på plats eller improviseras. Rummet kan med fördel vara en blackbox med så lite rekvisita som möjligt, se även nästa punkt. Det essentiella är kärnidén och att den kan utföras i en så ren form som möjligt av engagerade och motiverade spelare.
- Anti-realism
Vad skulle hända om vi tog bort alla intriger och lät rollspelandet ske på en minimalistisk nivå, där varje liten rörelse och nyans skulle ha en inverkan? Ja, eller om vi tog bort rollkonceptet helt, hur skulle lajv då se ut? Om vi inte skulle spela enskilda roller utan endast delar i en större helhet? Om vi tog bort all rekvisita och kläderna inte var en del av diegesis (dvs. fiktionen, det som är in-game), i en hurdan verklighet befinner sig spelet då? Om tid och rum inte existerade som särskilt viktiga faktorer, eller om hela spelet gick i slow motion? Om vi endast uttryckte oss genom fysisk handling, inte för att alla var stumma, men för att rörelse är den metod lajvet kommunicerar på?
Jag tror att begränsningar öppnar upp kreativiteten, och att realism hämmar den. Lajv handlar om fantasi och lek. Låt inte den konkreta, realistiska, rationella världssynen begränsa dig. Ledorden är abstrakt, känsla, uttryck, form.
- Lajvande som motsvarar arrangemanget
Våra arrangemang börjar verkligen komma någon vart. Det finns en klart seriösare hållning från arrangörernas sida nu än under IVS1 (för att nu hacka på mig själv och undvika att göra någon annan ledsen). De båda arrangemang som nu är aktuella visar på att man tagit allt på större allvar, från regler till presentation till produktion och speldesign. Det som nu krävs är att lajvandet tar ett lika stort kliv framåt som arrangemanget. Jag talar om det faktiska spelet, de handlingar och interaktioner som spelarna utför under lajvet.
Jag märker att jag själv har mycket att orda om detta, så jag gör denna punkt till en egen tråd, som kan hittas .
Ett förtydligande:
I denna diskussion räknar jag bort de två lajv som just nu är under arbete. Min mening är inte att kritisera dessa arrangemang och påstå att de skulle vara bristfälliga, och jag har full tillit för att de båda kommer att vara både bra och utveckla lajvformen på många plan. Den här diskussionens fokus ligger på vart Eloria bör gå efter/utöver dessa arrangemang.
Jag hävdar inte heller detta som några nya sanningar. Men saker faller lätt i glömska och genom att ta upp dem på nytt, omformulera dem och sätta in dem i nya sammanhang hittar vi det som är viktigt.