[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Papyrusrullen
Till Elorias hemsida

Papyrusrullen

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Inläggav Darulf » sön 18.1.2009 08:17

Diamantsvärdet och träsvärdet I
Nick Perumov

Profetia:
När de två bröderna har befriats upphör tiden. Dankernas folk skall drivas till förtvivlans rand. När mindre än en handfull återstår kommer deras vedergällning.

I det gamla landet har människorna lag alla andra raser under sig i sitt kejsardöme. Gammla folkslag som alver, gnomer, danker, troll och orcer lever under förtryck.
Bland människorna har magikerna oöverträffad makt. Och de tycks vilja lägga sig i allt, oberoende av vad det innebär.
Nu hotas dock världen av en fiende utifrån. En vars framfart kan innebära slutet för allt.


Nick Perumov är den som översatte Tolkiens Sagan om Ringen till ryska. I processen blev han så inspirerad att han beslöt sig skriva fantasy själv. Denna bok (två stycken på svenska, orginalverket på ryska) är aningen råddig, eftersom det är många karaktärer inblandade. Den ger heller inte den riktiga spänningskänslan riktigt, eftersom den inte bygger upp någonting utan det är pang på från början till slut. Mot andra boken tar det sig dock och man börjar mera bry sig om karaktärerna, eftersom man nu kan urskilja vilka som är där för att stanna.
Perumov har blandat friskt bland existerande fantasy, med tyngdpunkt på magi. Men jag skulle inte kalla det att stjäla, utan helheten han skapar känns ändå originell.

3/5 offensiva förtrollningar
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav jan » mån 19.1.2009 02:05

rekommenderar Bläckhjärta Bläckmagi och Bläckdöd
de är en serie på tre böcker skrivna av Cornelia Funke. böckerna passar väll till alla som gillar magi å mystik... men en otrolig saga, inuti en saga (dedär lät bättre i mitt huve)
jag har de två första i serien på svenska

5/5 bläckplumpar
Användarvisningsbild
jan
Präst
Präst
 
Inlägg: 257
Blev medlem: sön 11.5.2008 21:51
Ort: var jag vill :P

Inläggav Ileea » mån 19.1.2009 17:07

Jag har alla tre böckerna, det vill säga Bläckhjärta, Bläckmagi och Bläckdöd på svenska i min bokhylla och lånar gärna ut dem till intresserade! De är skrivna för en lite yngre läsarkrets men jag tycker de absolut är läsvärda för det, speciellt med tanke på de otroliga karaktärer som finns i böckerna. Vad sägs om en bokbindare som kan läsa folk ut och in i sagor, en ond furste som bor i en silverborg eller en elddansare som kan prata med elden?
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » mån 23.2.2009 20:11

Var idag och handlade lite på Suomalainen Kirjakauppa. För 20 spänn (räknar bort ett sällskapsspel som jag köpte för 10€) köpte jag 7 hardback böcker. Nice!

De var följande:
Patricia Cornwell - Book of the Dead (Deckare)
Dean Koontz - Alltid Odd (Fantasy, skräck, övernaturligt)
Kathy Reichs - På måndag död (deckare, den som tv-serien Bones baseras på)
Terry Brooks - Armageddon's Children (fantasy)
Hal Duncan - Ink (fantasy)
Stephen King - De öde landen, bok 3 i serien: Det mörka tornet (fantasy)

Sedan en GI-kokbok som inte är värd att nämnas destomera, men iallafall. Tror det kan finnas en ädelsten bland dessa någonstans.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav kråkan » ons 4.3.2009 13:48

på tal om bläckhjärta böckerna
så går ju första boken ??upp på bio här i sverige om typ en vecka ungefär vet dock inte hur det är på andra sidan pölen men:P vi får väl hoppas att den dyker upp hos er med
kråkan
Råttjägare
Råttjägare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 3.6.2008 18:10

Inläggav jan » ons 4.3.2009 15:00

yay! måste bara se den :P
Användarvisningsbild
jan
Präst
Präst
 
Inlägg: 257
Blev medlem: sön 11.5.2008 21:51
Ort: var jag vill :P

Inläggav Ileea » ons 4.3.2009 15:24

Åh, jag vill absolut se Bläckhjärta som film! (Även om jag är övertygad om att ingen kan göra Sotfinger rättvisa -han är en för magisk person för det.) Här på andra sidan pölen har jag inte hört ett dugg om filmen, men då det gäller filmer är ju Finland inte ens lite utan mycket efter...
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Inläggav sharon » lör 7.3.2009 00:13

Jag ska börja läsa. Sådär på tal om att ha vaknat ur sin vinterdvala några år för sent!
För mitt inre öga ser jag skogens stammar höga vid den plats som för mig kan kallas hem.
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 453
Blev medlem: mån 10.12.2007 23:10
Ort: Norrbotten, Sverige

Inläggav dragonlady » tis 10.3.2009 16:33

Så,nu kommer recensionen över
Om jag kunde drömma(Twilight)
När jag hör din röst(New moon)
Ljudet av ditt hjärta(Eclipse)
Så länge vi båda andas(Breaking dawn)
av Stephenie Meyer

Som de flesta redan vet så är det här kärlekshistorien om vampyren Edward och människan Bella.

Bokserien började lite smådåligt.Det fanns inte så mycket speciellt som drog mig in i boken,den var ok,gick att läsa,men int nå mer med det.
Men i andra boken märkte man att Meyer kommit in i sin författarroll och den blev mörkare,dystrare och mer läsvärd.
Tredje boken skildrade mest konflikten mellan Edward, Jacob och Bella som älskar dem båda vilket var intressant i sig men själva historien kändes lite som om den var en uppfyllnad till triangeldramat.
Fjärde boken var precis som 1:an,gick att läsa men jag blev lite besviken på hur serien slutade.Spoiler:Det kändes lite som Harry Potterslutet.Boken skulle ha blivit oerhört bättre om de enda överlevande var Jacob och Renesmee
Meyer har bra berättarton och bra flyt i språket vilket väger upp historierna helt ok men döljer inte svagheterna.det märks att hon skriver åt en mer yngre läsargrupp än 25 åriga bokmalar:)

Sammanlagt 3,5/5 vampyrbett
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Darulf » ons 11.3.2009 10:16

Dean Koontz - Alltid Odd - Boken handlar om Odd Tomas, en grillkock som kan se döda andar. Speciellt kul är det faktum att Elvis, kungen av rock n' roll hänger omkring honom. Odd är en genomgod karaktär som vill hjälpa de levande och de döda. Förutom hans förmåga att se, kan han också använda sig av smärre mindre förmågor som psykisk magnetism.

Koontz innehar liknande kvaliteter som King och Gaiman, dvs. att skriva så att omgivningen och karaktärerna känns verkliga. Det som är trevligt med Koontz är att han kastar referenser till populärkultur. Bl.a. önskar Odd emellanåt att han hadde Harry Potters osynlighetsmantel. Trots detta är jag bara måttligt imponerad. Det är som om det fattas någonting att riktigt bry sig om. Det intressantaste är att följa med och se om Odd visar några andra dolda färdigheter, eller vad som händer med Elvis.

3/5 Hästmänniskoslavar

Patricia Cornwell - Book of the Dead - Rättsläkare Scarpetta har flyttat till Charlestown och slagit upp sin praktik där för att komma bort från sitt förflutna. Med sig har hon sina kolleger som lojalt följt med henne. Men hennes förflutna kommer inte att lämna henne ifred. Samtidigt börjar de hitta liken av folk som blivit dödade och torterade på de mest grymma sätten.

Cornwell skriver på ett korthugget sätt som kräver att man är skärpt när man läser, annars faller man nog av. Hon lämnar luckor och lämnar det till läsaren att fylla igen dessa, eller vänta tills svaret uppenbarar sig långt senare. Det hela är tröttsamt och tung, och jag kan för min del inte förstå varför hon anses vara i toppen av deckarförfattargenren. Tyckte verkligen inte att denna bok var särskillt intressant eller läsvärd. Kanske ifall man tidigare i serien blivit förtjust i Scarpetta så ger den något, men annars... nej.

2/5 bårhusloggböcker (alias Book of the Dead, vilket gett romanen dess namn)

Terry Brooks - Armageddon's Children - Detta är en postapokalyptisk bok som handlar om hur mänskligheten efter demonernas influenser tagit rot har skjutit kärnvapen mot varandra och låtit virus härja. Kvar är en värld där vattnet och marken är giftig, mutationer av människor driver omkring, öar av civilisation har barrikerat sig bakom höga murar och skyr yttervärlden, samt där gatubarn klarar sig bäst de kan i ruinerna av vad som en gång var Amerika. Allting håller sakta på att dö i denna barbariska värld. Dessutom har man demonerna och deras arméer som drar fram och ödelägger allt levande i sin väg.

Fram träder Logan Tom, en av de sista Riddarna av Ordet. Han har en kraftig talisman som pekar mot hans mål; pojken som är hoppet till världens återfödelse.... ifall han kan räddas i tid innan demonerna eller andra får tag i honom.

Terry Brooks skriver i denna Sci-fi/Fantasyroman en fortsättning av slag på de tidigare böckerna i Word and Void-serien. Det är kampen mellan gott och ont, men i nutid. Eller i Armageddon's Childrens fall; 70 år in i framtiden. Terry är bra. Han kan faktiskt en del om fantasy och han upprepar inte sig själv. Det finns andra som väver en mera trollbindande story, men det är lätt för läsaren att föreställa sig allt som Terry beskriver. Och karaktärerna ÄR intressanta och man vill veta hur det går för dem. Väntar på fortsättning och föreslår att ni samtidigt läser föregående böcker satta i vår tid; Running with the Deamon och Angel Fire East. Finns även på svensk översättning. De är bra!

4/5 muterade spindelmänniskor
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Darulf » tis 24.3.2009 15:08

Kuljetusoikeuden perusteet (2007) av prof. Lena Sisula-Tulokas.

En genomgripande bok om transporträttens grunder och de centrala frågorna. Omnämner många intressanta fenomen, men går inte in på djupet gällande någon av dem. Blir bättre på 10:nde genomläsningen.

4/5 "jag hatar min gradu"-tankar

:evil:
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Raven » tis 24.3.2009 17:53

Can't see what you can't kill... no... wait...
Användarvisningsbild
Raven
Handelsman
Handelsman
 
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 28.5.2008 14:47
Ort: Behind your other shoulder...

Inläggav PaxMayne » tis 24.3.2009 18:37

Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav Darulf » mån 27.4.2009 08:02

Har skaffat mig 3dje boken i Inheritance-serien. Det är alltså "BRISNGR" den heter och handlar om skeendena som kom igång iom ERAGON. Många av er har säkert sett filmen.

Kan nog säga att boken var bättre än den första filmen, men det var å andra sidan väntat. Det händer en hel del i Inheritance-böckerna.

Meddelar er hur den tredje var. Författaren har meddelat att det blir 4 böcker. Att klämma ihop allt till tre hade tvingat honom att göra allt så tight att det inte lämnat utrymme för karaktärsutveckling etc. Kan vara ett bra drag vill jag mena.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Darulf » lör 9.5.2009 08:15

Brisingr

Eragon har nu blivit en starkare drakryttare, med bättre kontroll över sina krafter och en närmare mental kontakt med sin drake Saphira. Samtidigt verkar det hopplöst otillräckligt för att kunna rå på brodern Murthaug (och hans drake Thorn), för att inte nämna den onde kungen Galbatorix som kontrollerar Murthaug genom makten bakom Murthaugs riktiga namn. Samtidigt får man följa med Eragons fosterbror Roran Stronghammer, i hans kamp för kärlek och de prövningar som plikten sätter i hans väg, samt hur motståndsrörelsen The Varden för krig mot den onde kungen genom en bräcklig allians mellan människor, alver, dvärgar och urgaler.

Paolini har författarmässigt växt till sig. Han har beslutat att istället för en triologin, så blir det fyra böcker. Detta gör att han inte behöver skynda igenom historien och låta karaktärerna lida för det. Det finns originalitet i Paolinis värld. Det som jag kan tycka saknas är känslan av helhet. Det händer saker i boken som saknar egentlig betydelse (ifall han nu inte vill skriva om dem i kommande böcker) och man kan emellanåt känna att han bara radat upp en massa för att han ville ha med det. Vad det kommer att tjäna Eragon i slutet är oklart. Dessutom skall det till en hel del ännu innan det kan komma till en episk slutstrid. Vete sjutton om Paolini kommer dit med 4 böcker.

3/5 svärd.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

FöregåendeNästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron