[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Papyrusrullen
Till Elorias hemsida

Papyrusrullen

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Inläggav dragonlady » ons 18.6.2008 19:11

jag tror faktist jag har prövat läsa nån av morsans danielle steel...har nå minne av att jag inte ens kom till tredje kapitlet:)
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav jan » tor 19.6.2008 07:48

Jag tänke rekomendera Margit Sandemos Serier vid namn:
Sagan om Isfolket 47 böcker
Häxmästaren 15 böcker
Har läst dedär serierna... de är samman länkade så man borde läsa sagan om isfolket först. självklart är de fantasy-roman-nånting :P men har dock inte läst den som kommer efter Häxmästaren.. så nån som har Legenden om Ljusets rike? skulle gärna villja låna den :D

Edit: joo när jag tänker efter skulle jag gärna låna vilken bok som hälst av sandemo :)
Användarvisningsbild
jan
Präst
Präst
 
Inlägg: 257
Blev medlem: sön 11.5.2008 21:51
Ort: var jag vill :P

Inläggav Darulf » fre 27.6.2008 21:47

Är det någon som har böcker i Ravenloft-serierna? Gillar känslan i dem.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Darulf » ons 20.8.2008 10:44

Har beställt Maria Snyders böcker Poison Study, Magic Study och Fire Study. Skall läsa dem nästa, så kan jag rapportera sedan om de var bra eller inte.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Kristoffer » sön 24.8.2008 00:32

Några böcker jag läst på sistone.

Skenverk av Christopher Priest
Romanen som filmen The Prestige bygger på. Såg filmen före jag läste boken. Intressant, men med en del transportsträckor.

Änglar och demoner av Dan Brown
Första boken om Robert Langdon. Något sämre än Da Vinci-koden, den hade högre tempo och var tightare. Brown är en bra författare när det kommer till historiska detaljer men hans personskildringar är värdelösa.

Gåtornas palats av Dan Brown
Handlar om NSA, National Security Agency (den amerikanska motsvarigheten till FRA), dess chefskryptolog Susan Fletcher och en attack som hotar tillintetgöra USA:s centrum för kodknäckning. Som jag skrev så är Brown en mästare när det gäller historiska detaljer men denna bok har inget med historia att göra och där förlorar författaren sitt starkaste kort. Spelar mao. inte i samma liga som DVK och ÄoD. Medelmåttig spänning.

Madonna-gåten av Knut Nærum, Elisabeth Botterli och Peder Udnæs
Norsk parodi på Da Vinci-koden, med händelserna förlagda till Oslo och näromkring. Handlingen följer närapå kapitel för kapitel originalets handling, men den historiska intrigen är författarnas egen - det handlar om gömstället för de medeltida norska riksregalierna; och det märks att de satt ned mycket tid och energi på att får fram historiska fakta. Inte bara en efterapning av en succeroman alltså. Spännande och humoristisk!
Watch 'em run amuck,
Catch 'em as they fall,
Never know your luck
When there's a free for all,
Användarvisningsbild
Kristoffer
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: ons 11.4.2007 22:40
Ort: Åbo

Inläggav Darulf » lör 4.10.2008 17:57

Poisonstudy, Magicstudy och firestudy av Maria Snyder.

Denna triologi är skrivet i jag-form, vilket är aningen ovanligt i domhär sammanhangen. Det känns som om böckerna är välskrivna och Snyder har ansträngt sig för att göra det realistiskt. Allt är vackert ihopkuntet.

Men... det känns som hela världen cirkulerar kring huvudkaraktären. Det är som om ingenting någonstans skulle hända ifall hon inte var där. Eller så sker det som sker pågrund av att hon inte är där. Det är helt enkelt inte riktigt realistiskt. Sedan serveras sådant som man personligen skulle vilja veta mera om, men som inte får någon framträdande roll varken förr eller senare.

Det är inte exeptionellt bra fantasy, men det är inte heller dålig fantasy. Nog är det alltid värt en läsning nog.

3/5 tankeläsningar
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Ludde » lör 4.10.2008 20:59

Fjärskådar Trilogin och Trilogin Om Den Gyllene Mannen
(The Farseer Trilogy) (The Tawny Man Trilogy)

Detta är en fantastisk bokserie av författaren Robin Hobb aka. Megan Lindholm aka. Margret Ogden. Historien centrerar sig runt FitzChivlary (sve: Sonen) en kunglig bastard som tränas från tidig ålder till att bli kunglig lönnmördare åt kung Slug (eng. Shrewd). Det upptäcks även tidigt att han har kungahusets egen magi "färdigheten" (the skill) som tillåter en att fjärrskåda, det som inte är känt är att han även besitter "klokskapen" (the witt) som är folkets magi som tillåter en att blandannat skapa själaband till djur vilket har en central roll i böckerna. De båda trilogierna berättar om hans liv och umbärnaden, politiska intriger och magiska mysterier samt på ett väldigt jordnäravis om känslor och relationer människor emellan. För mig känns böckerna verkligen som något väldigt unikt i fantasy väg de är skrivna i en förtrollande jag-form och även om de innehåller alla de vanliga elementen som profetior, drakar och liknande så kan man aldrig kalla hitorien för kliché. Speciellt hennes användning av adjektiv som namn på människor älskar jag. Man fattar dessutom sånt otroligt tycke för protagonisten som bara offrar och offrar för den krona han aldrig kommer att kunna bära och får ta emot slag efter slag av en grym värld. Det finns dock ljus och hopp i böckerna och de är så läsvärda som bara den!
P.S Finns ingen egentlig super ondska i världen, para makthungriga människor lite här och var.

Första trilogin (Mördarens lärling, Vargbroder och Mördarens jakt) berättarom Fitz's ungdom och umbäranden som lönnmördare.
(Assassin's Apprentice, Royal Assassin and Assassins Quest)

Den andra trilogin (Narrens uppdrag, Narrens hemlighet och Narrens öde) berättar om hans medelålder och slutet av hans liv samt om hans roll som den vite profetens kataklyst.
(Fool's errand, Golden Fool and the Fool's Fate)

4,5/5 Små gyllene vita profeter
Senast redigerad av Ludde fre 21.8.2009 12:09, redigerad totalt 2 gånger.
Sorry, We're out of cake.... try Jesus.... he's behind the sofa....
Användarvisningsbild
Ludde
Värdshusvärd
Värdshusvärd
 
Inlägg: 64
Blev medlem: tis 20.3.2007 18:50
Ort: Winchester ... Vasa lite då och då

Inläggav Adaira » mån 13.10.2008 10:52

Tänkte rekommendera Twilight-serien av stephenie meyer.
Den har 4 böcker: twilight, new moon, eclipse och breaking dawn.

Det är en helt underbar serie om Bella Swan som falls-head-over-heals-inlove med en typ som heter Edward Cullen som sen visar sig vara en vampyr.
En helt ny aspekt på vapms som inte riktit motsvarar den "klassiska" synen.
Jag blev helt såld så fort jag hade läst halva twilight. Efter det blev det sträckläsning ;)


(såg inte att nån skulle ha nämnt denna serie tidigare, ifall jag missat det så ber jag så ödmjukast om ursäkt)
Användarvisningsbild
Adaira
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 523
Blev medlem: ons 28.5.2008 10:38
Ort: Jakobstad

Inläggav Darulf » tis 14.10.2008 19:45

Håller på och läser Wheel of Time just nu. Eftersom jag började med att läsa den på svenska så har jag också fortsatt med det.

Det finns mycket bra i dem. Mycket som är originellt och som ingen annan kommit med tidigare. Storslagna scener som man gärna vill läsa om flera gånger.

MEN...

Varför alla dessa subkaraktärer? Bryr mig exakt om tre stycken. Resten kunde inte vara någon skillnad med... Världen i detta fall är FÖR stor. Och allt detta gloende på varandra hit och dit. Argh! Nå, skall bli intressant att se hur det hela slutar sedan.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Darulf » ons 14.1.2009 21:05

Lies of Locke Lamorra
Scott Lynch

I en fantasystad som påminner mycket om medeltida Venedig (staden Camorr består av kantoner och gatorna är vattenvägarna mellan dessa) lever och verkar The Gentlemen Bastards. Dessa är en samling tjuvar som sysslar med invecklade bedrägerier för att lätta på de rikas skattkistor. De leds av en man som har lika lätt för att ljuga som fiskar har för att pissa i vatten; den stora Thorn of Camorr; Locke Lamorra.
Men det har börjat ske farliga ting i Camorrs undre värld. Händelser som inte ens Gentlemen Bastards kommer att kunna lämna orörda.


Detta är en bok som ni bara måste läsa. Eller bättre upp, köp den! Och köp den på engelska, eftersom den svenska versionen är aningen urvattnad vad gäller språket. För detta är skitig fantasy som inte håller tillbaka på målande beskrivningar av den grövre karaktären. Fantasyn är ny och fräsch och den kommer emot en som om den vore utkastad i förbifarten. Något som endast stora författare kan göra. Och karaktärerna sedan! Man kan inte undgå att älska dem...

Här ett utdrag ur boken, där den yngste medlemmen Bug ur Gentlemen Bastards flytt genom att gömma sig i en tunna och hyra en kärrare att leverera tunnan till säker plats. De två tvillingarna Calo och Galdo tar emot honom.

"I was going to say something symphatetic about you lying around in a cast for half the day,"said Galdo, "but that was a damn silly thing to do."

"Oh, come on!" Bug sounded genuinely stung. "He thought I was in the cask the whole time, so why would he suspect me? And you just gave him a load of money, so why would he suspect you? It's perfect! Locke would appreciate it."

"Bug," Calo said, "Locke is our brother and our love for him has no bonds. But the four most fatal words in the Therin language are "Locke would appreciate it".

Rivalled only by "Locke showed me a new trick," added Galdo.

"The only person who gets away with Locke Lamora games..."
"...is Locke..."
"...because we think the gods are saving him up for a really big death. Something with knives and hot irons..."
"...and fifty thousand cheering spectators".
The brothers cleared their troats in unison.

"Well," said Bug finally, "I did it and I got away with it. Can we go home now?"

"Home," Calo mused. "Sure. Locke and Jean are going to sob over you like grandmothers when they find out you're alive, so let's not keep them waiting."

"No need to get out: your legs are probably cramped up," said Galdo.

"They are!" Bug sqeeked. "But you two don't really need to carry me all that way..."

"You've never been more right about anything in your whole life, Bug!" Galdo took up position at one side of the cask and nodded at Calo; whistling in unison the brothers began rolling the cask along the cobbles, steering for the Temple district, not necessarily by the fastest or smoothest route available.


5/5 färggranna svordomar.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav jan » tor 15.1.2009 08:14

haha har nyss läst ut Lies of Locke Lamorra på svenska :P
en bra bok.. kan inte vänta på de resterande 6
Användarvisningsbild
jan
Präst
Präst
 
Inlägg: 257
Blev medlem: sön 11.5.2008 21:51
Ort: var jag vill :P

Inläggav Darulf » tor 15.1.2009 10:49

Läste Lynch's hemsida just. Detta måste vara den bästa och mest träffande av alla kritiker-kommentarer:

Lisa Tuttle, Times of London book review, June 3rd, 2006

"The Lies of Lock Lamora doesn't just kick ass, it kicks all kinds of ass -- it tracks down all of the ass's friends, and kicks them as well. This is the kind of book that makes you happy just to be alive and the owner of the eyeballs reading such an excellent fantasy caper novel."

Måste defenitivt ta och beställa nästa bok också. Måste rent av göra det idag. Genast.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav dragonlady » tor 15.1.2009 19:15

ha,ja köpte faktist den boken idag,före jag läste vickes recension:)måste väl börja läsa den nu då...
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Chali84 » tor 15.1.2009 22:02

Oooh, låter som någonting jag borde läsa :twisted:
Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

Inläggav Johanna » fre 16.1.2009 12:37

Har läst den ( Locke Lamoras lögner) och jag håller med. den är MYCKET bra. har också läst andra boken, Rött hav under röd himmel (Red sea under red sky). den var minst lika bra.

ocvh har läst Twilight-serien och älskar den.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :) :)
I don't necessary agree with everything i say

It's against my personal policy to remember the names of the people i dont like, it's a waste of braincells
Användarvisningsbild
Johanna
Hovnarr
Hovnarr
 
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 19.12.2007 16:28
Ort: Jakobstad

FöregåendeNästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron