Till Elorias hemsida

Genus- och värdeladdade ord

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Inläggav Darulf » lör 29.12.2012 00:08

Kan tänka mig att A) flickors kläder kan ha knapparna knäppta åt andra hållet. B) i vissa länder kan storlekarna faktiskt skilja mellan pojkar och flickor. C) folk är mindre brydda om vad barnet vill och mer brydda om vad deras föräldrar skall säga ifall man köper en flickhalare åt deras son...
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Thengel » lör 29.12.2012 17:35

Elvea skrev:

”Eftersom diskussionen för stunden verkar ha ebbat ut tänker jag hijacka den lite för egna syften. Känn er fria att bitchslappa mig och diskussionen tillbaka till ursprungstemat ifall ni känner för det, jag ids bara inte göra en ny tråd.”

Inte har den ebbat ut, jag väntar ännu på ett gensvar men det är tyst. Själv kunde jag fortsätta diskussionen till döddagar men om folk inte orkar så vad kan man. Go ahead.

”Varför frågar man så? Vill man vara säker på att man inte köper "fel färg" åt sitt barn, och isåfall, varför det? ”

Har inga barn själv, men åtm när jag växte upp var det en del barn som helst gärna ville ha en viss färg på sina kläder. ”Favoritfärger” och andra sätt att markera sin identitet spelar roll från tidig skolålder, om inte tidigare. I lågstadieåldern går dessutom barnens önskan från noll till hundra procent att det ska vara ”rätt” färg på skolväskor, jackor, mössor, halare osv.

”Är det för att man tror att barnet ska bli mobbat, t.ex. ifall ens pojke hade rosa galonbyxor på dagis? Är det för att man är osäker på barnets reaktioner, eller andra mänskors?”

Säkert lite av båda. Det borde inte vara så. Dessvärre tror jag nog att föräldrar tänker mycket på vad föräldrarna till andra barn ska tycka.

”Och vore det så fruktansvärt ifall man i misstag köpte en tröja eller byxor i fel färg?”

Knappast. Men folk är rädda för att ta egna beslut och stå för dem.

”Idag blev svaret något i stil med "Ja, jag tycker ju själv att den skulle passa både åt en flicka och en pojke, men jag tror den är tänkt åt flickor" (det gällde en mörklila halare).”

Vet många anti-könsstereotypt tänkande människor som skulle sätta kaffet i vrångstrupen över påståendet att lila är en flickfärg. Själv ser jag inget hinder i att pojkar kan bära lila (tyckte redan som 8åring att lila var en vacker färg och gör det fortfarande). Men tror vuxna i föräldragenerationen (till vilka jag ack och ve får lov att räkna mig själv, iaf åldersmässigt) är en aning förvirrade och vill veta hur det är tänkt. Man vill bara veta att man köpt rätt plagg för rätt syfte.
"Trying to get at my pride here, are you, oh wise bearded man?"
- Feláriz of Neváry
Thengel
Hantverkare
Hantverkare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 3.9.2010 17:34

Inläggav Ileea » lör 29.12.2012 20:14

Jag tycker ju att det enda vettiga svaret på en sån fråga är just det som du, Elvea, svarar: "Ja, det är det"! Alternativt är förstås att vara lite mer socialt smidig och svara "Den är tänkt för både flickor och pojkar" och se väldigt glad ut. Sen får ju kunden köpa varan om den vill eller inte.

För övrigt tycker jag det är så urbota dumt att det är som Darulf säger, att det skiljer i storlekar mellan "flick-" och "pojkkläder" för barn. Jag menar, 120 cm borde ju vara 120 cm oavsett kön...
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Föregående

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron