[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm
Till Elorias hemsida

Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Inläggav Kristoffer » lör 22.3.2008 18:53

Alla presidentens män

En av många bra thrillers som gjordes på -70-talet. Robert Redford och Dustin Hoffman spelar två journalister som skriver om Watergateinbrottet. Ett rutinuppdrag verkar det först som, men allt eftersom de nystar vidare i historien dyker det upp nya detaljer, och hela saken hamnar i nytt ljus. Ledtrådarna pekar mot landets högsta ledning. En mycket spännande film (kolla in Redfords telefonscener!), som också är en hyllning till den uppsökande journalistiken. Filmen är verklighetsbaserad. 4 skrivmaskiner
Watch 'em run amuck,
Catch 'em as they fall,
Never know your luck
When there's a free for all,
Användarvisningsbild
Kristoffer
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: ons 11.4.2007 22:40
Ort: Åbo

Inläggav Vivi » ons 26.3.2008 14:40

Little Miss Sunshine

En feelgood-film av allra högsta kvalitet. Handlar om lilla Olivia som bestämt sig för att hon skall vinna en skönhetstävling för barn. Det hela resulterar i att hela familjen ger sig ut på en roadtrip till Kalifornien för Little Miss Sunshine-tävlingen. Med på resan är hennes Carpe Diem-farfar, stumma bror neurotiske morbor, ambitösa far och småhysteriska mor.

Spännande karaktärer som man helt enkelt inte kan låta bli att älska/hata/tycka synd om tack vare jätteduktigt skådespelande. En Måste Se film som lovar mycket skratt.

Denna film får fyra knattar av fem möjliga.



No country for old men

Bröderna Coen visar att de regerar. Filmen handlar om en vanlig Cowboy som av en slump snubblar över något som han kanske inte borde ha snubblat över. Och därmed får han den kallblodiga mördaren Anton Chigurh (Javier Bardem) efter sig. Och Chigurh är någon du helst inte vill ha i hälarna....

Javier Bardem kommer att störa din skönhetssömn länge efter filmen. Inte därför att den direkt är skrämande, men därför att stämningen sänker sig in i ryggraden och stannar där. Få klarar av att ge ondskan ett nytt aniskte, men här är ett som kommit för att stanna. Anton Chigurh kommer i framtiden att nämnas i samma anda som Norman Bates och Hannibal Lecter.

Filmen får fem bloddroppar av fem möjliga. Den femte enkom för Bardems insats.
Användarvisningsbild
Vivi
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 577
Blev medlem: mån 19.3.2007 17:58

The Spiderwick Chronicles

Inläggav Chali84 » sön 6.4.2008 17:06

The Spiderwick Chronicles

I brist på bättre att göra och i övrigt i behov av en paus i vardagen så besämde jag mig för att fara och se denna film. Det är en ganska barnvänlig fantasy-äventyrsfilm. Dock betyder det inte att en vuxen skulle kunna njuta av den.

Storyn centrerar kring Jared Grace (spelad av Freddie Highmore), och hans familj när de flyttar in i ett gammalt hus mitt ute i ingenstans. Konstigheter börja ske redan samma kväll när de kommer dit och till sist så hittar Jared en gammal bok som han börjar läsa, trots varningen som utfärdats. Vad som följer är trubbel och troll av olika slag.

Filmen blandar familjedrama, äventyr, spänning och fantasy. Stundvis fungerar det, stundvis inte. Den del av älv-världen man får se så är intressant och färgrik, men man skulle vela se kanske lite mera av den och lite mera olika figurer/typer av älvor.

I slutändan en helt ok film som stundvis rycker med en in i en värld av magi, men som inte riktigt går hela vägen. Bra för de som spelar "Fae: The time of Autumn" att gå och se på, och alla som är intresserad av spelet. Detta mera för stämmningen och inspiration till karaktärer skulle jag dock säga.

6/10 Honungsburkar
Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

Inläggav dragonlady » sön 6.4.2008 20:52

såg också på spiderwick och fick inte nått bra intryck av filmen.När filmen var slut så hade jag blandade känslor.Besvikelse över att det inte var nått mer än det där och lättnad över att filmen var slut...
Samma tema har varit i andra filmer och de har gjort det bättre...

1/5 älvor(poängen kom bara för den coola storasysterns fäktningsscener)
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Darulf » fre 18.4.2008 23:14

The Mist

Ännu en till Stephen King som blivit film. Den gode Stefan fortsätter att drömma till monster, han har blivit något av en leverantör.

I denna rulle är basen enkel. Massor med folk i en butik. Dimma rullar in. Ifall du går ut i dimman dör du. Vad göra.

Filmen skulle ha fått klart sämre betyg av mig om det inte varit för slutet. En lysande skådespelarinsats om man frågar mig. Och vilken upplösning. Gav defenitivt krydda. I övrigt är det en skräckrulle som fokuserar på människor under extrema förhållanden, också det en trademark för den gode Mr. King.

3/5 Spindel-thingies
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Anders » lör 19.4.2008 07:50

The Mothman

Ja, vad är det som hans sjuka fru ritade i sitt skisshäfte innan hon dog?
Ja, varför sker dessa underliga saker? Varför är han plötsligt där?
Människorna beskriver samma fenomen, och underligheterna tilltar...
...vad är de för nåt?! De röda blad svart, röt och grått, intensivt nerklottat på papper...


The Mothman är en thriller av god kvalitet. Det är få saker som får mig att titta en extra gång i garderoben innan jag går och lägger mig, men den här filmen gjorde det.
Efteråt fick jag veta att den tagit inspiration från några amerikanska urbana legender.
Det handlar altså om en man, och någon form av "varelse", en kvinna, olyckor m.m.
Tyvärr, som med många goda thrillers, blir historien sämmre mot slutet när de inte lyckas hålla inledningsstämningen igång. Därför får denna film inte full poäng...

"Have you ever tried to explain yourself to a cockroach?"

4/5 Nattfjärillar
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Darulf » tis 6.5.2008 16:56

Hmm... Är det någon som vet om det är nåt kul på kommande på bio inom överskådlig framtid? Har fribiljetter, men ingenting att se.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Darulf » tis 6.5.2008 17:51

In the name of the king - A Dungeon siege tale

Bra skådespelare, fantasy, grymt fina magiska specialeffekter, sluttexterna till Blind Guardians låt, och...

Uve Boll som regissör.

Suck.

2/5 Crugg-män
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Ileea » tis 6.5.2008 17:52

INDIANA JONES and the Kingdom of the Crystal Skull!
Premiär tjugotredje maj, tror jag visst.

Jag vet ju inte hur stort fan du är av Indy, men själv tänker jag och resten av familjen gå på bio då det fjärde spektaklet i Indy-anda kommer på vita duken. Harrison Ford blir aldrig för gammal för att vara lite hjälte!
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Inläggav dragonlady » ons 7.5.2008 11:00

The Seeker:The Dark is Rising

Filmatiseringen av Susan Coopers En ring av järn.

Det här är ett äventyr som handlar om 13-årige Will vars liv vänds upp och ner då han får reda på att det är hans öde att rädda världen.
Han kastas snabbt in i den eviga kampen mellan ljus och mörker och måste hitta sex tecken för att kunna släppa fritt ljuset och skydda oss från att mörkret ska resa sig...

Som med alla filmatiseringar av böcker så är nog boken bättre än filmen.
En ring av järn tycker jag är den bästa boken av Susan Cooper och jag hade ganska höga förväntningar på filmen. Men de hade ändrat lite för mycket i filmen för att vara boken trogen och skådespelet var lite sådär. Men i överlag så var det väl nog en helt ok film att se.

3/5 (6 2:P ) glödande tecken
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav PaxMayne » ons 7.5.2008 11:48

Så ska jag då se ifall jag minns några filmer jag beskådat under senare tid.

300

Jag vet inte exakt vad jag ska säga om den här filmen. Jag är, så att säga, förvirrad. Den var förvisso vackert gjord - en av de vackrare filmerna jag sett, faktiskt - men historien var ändå rätt innehållslös. En kung måste rädda sitt land från en anfallande armé. Check. Han får resten av folket mot sig, varför han bara får med sig en handfull soldater. Check. Och sen slåss de. Check.

Missförstå mig rätt, jag gillade 300. Det var en fin film, verkligen, och att den baserar sig på Frank Millers serier är ju ett plus. Men den saknade det där... Djupet. Men alla filmer ska väl inte ha det. Fin kvällsunderhållning var den i alla fall.

3/5 muskulösa engelsk-talande spartaner.

Pan's Labyrinth

Om den tidigare sedda filmen inte hade direkt mycket djup var den här å andra sidan fullproppad av dylikt. Filmen beskriver en vacker historia från inbördeskrigets Spanien, där en flicka drömmer sig bort från vardagens hemskheter till en bättre värld - som även den har sina hemska stunder. En av de bättre filmerna jag beskådat.

5/5 talande trädstammar.

Silent Hill

Filmer gjorda på datorspel brukar ju sällan bli bra, men på ett vis gillade jag Silent Hill. Själva idén till filmen (spelet?) tilltalar mig, och från det att jag började se till det att jag stängde tv:n hade jag sannerligen en obehaglig känsla i kroppen. Filmen var på sina ställen duktigt skrämmande!

En mamma kidnappar sin sjuka adoptivdotter och tar med henne till det ställe därifrån hon är hemma, nämligen en liten stad vid namn Silent Hill. Staden är sedan länge övergiven, på grund av en gruvolycka som gjorde staden obeboelig, men då mor och dotter anländer till staden inser de att allt inte riktigt är vad det ser ut att vara... Är staden verkligen övergiven, och vad ligger egentligen bakom den så kallade olyckan?

Det här är definitivt inte den bästa filmen jag sett, men enligt mig har den ändå fått ett oförtjänt dåligt rykte.

3/5 taggtrådsinbundna snusk-vaktmästare

Saw IV

Då den allra första Saw-filmen kom var jag helsåld innan jag ens sett hela filmen. (Till historien hör att jag blev förevisad slutet innan jag såg själva filmen - tack bara, småkusin vitamin.) Äntligen, tänkte jag, var här skräckfilmer som lyckades skapa något nytt av en sedan länge utdöd genre, och som dessutom skapade en känsla av såväl skräck som förvirring! Om möjligt var den andra filmen bättre och än mer förvirrande, varför mina förväntningar på tänkbara uppföljare var enorm. Tyvärr motsvarade trean inte vad jag tänkt mig, så jag var inte direkt överförväntansfull inför den fjärde Saw-filmen.

Jigsaw är död, men hans onda spel fortsätter. Här får vi följa med mer av hans offer, och vi får även se lite mer om vad som låg som bakgrund för alla morden. Vad drev egentligen den sympatiske mannen att bli en mördare?

Faktum är att jag inte är helt besviken på den här filmen. Den hade lite av ettans och tvåans glans, och den var inte "bara" en lång radda av grymma tortyrmetoder, utan den hade även det där som gjorde att jag fastnade för filmerna: En oväntad tvist på historien. Helt suverän var den inte, men den sög inte heller lika kraftigt som trean, så:

3/5 "Jag-sticker-hakkepikken-i-den, i-vårt-öga"

The Kid

En familjekomedi med Bruce Willis som en cynisk ensamstående konsult-nånting - fråga inte mig heller vad det är - som blir med barn. En mystisk kille bryter sig in i hans hus och vägrar att ge sig av. Snart inser Brucan att det egentligen är han själv som 8-åring som han ser, och så börjar han småningom reda upp sitt liv.

Filmen var faktiskt riktigt kul. Jag är inte den som vanligtvis uppskattar liknande komedier - allt som har antingen familje-romantisk-eller Will Ferrell i namnet undviker jag gärna. Men det här var en rolig film. Givetvis var det en film med "happy ending", utan snusk däremot, och själva känslan under och efter filmen kan kort beskrivas som "feel-good." Kort sagt var det en såväl vacker som tankeväckande och rolig film, och den är helt klart sevärd, då den nästa gång dyker upp på tv.

4/5 feta dåtidsungar.
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav dragonlady » ons 7.5.2008 13:31

Dragonlance:Dragons of autumn twilight

Tja,all känner säkert igen titeln.Draklanskrönikan(Höstmörkrets drakar) av Margareth Weis och Tracy Hickman.

Historien om Tanis Halvalv och hans vänners kamp mot ondskan.
Det här är filmatiseringen(i animerad version) av böckerna och det var BRA!Filmen följde böckerna så nogrannt en film med en viss tidsgräns kan göras och det gav ett sug att börja läsa om alla böckerna ur draklanskrönikan.
Pga att filmen var animerad så såg huvudpersonerna precis ut som på bokomslagen så där kom ingen "nej,han där passar ju absolut inte att spela Raistlin"-känsla.Animationerna var ok och drakarna i viss mån bra gjorda.Absolut ett måste att se för Dragonlance-fans.

4/5 eldsprutande drakar
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Miyo » ons 7.5.2008 14:02

Omg, har den filmen släppts!? Måste ses!!!
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » ons 7.5.2008 16:30

Minna, release-datum har väl inte hindrat någon?

Funderar om man borde fara och se Iron Man också. Kan ju vara riktigt underhållande. Å andra sidan brukar ungefär hälften av alla serietidningsfilmatiseringar suga mullklimp.

Skall kolla lite recensioner...
Hmmm... 94% på rotten tomatoes. Kan vara värt det!
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav dragonlady » ons 7.5.2008 16:30

Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

FöregåendeNästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron