[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm
Till Elorias hemsida

Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Inläggav Miyo » sön 27.12.2009 19:27

Jag såg en gång delvis en gammal svartvit version av "Dorian Grays porträtt" (typ från 60-talet) och den var himla bra. Tycker om historien, liksom dylika gamla "traditionella" historier som Jekyll & Hyde, Dracula, etc.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Ileea » sön 27.12.2009 22:15

Anders, var fick du tag på Dorian Gray-filmen? Jag har försökt leta efter den men misslyckats hittills.
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Inläggav Ludde » sön 27.12.2009 23:14

Finns på nätet sandra... gillade den men drömde psykot efteråt....
Sorry, We're out of cake.... try Jesus.... he's behind the sofa....
Användarvisningsbild
Ludde
Värdshusvärd
Värdshusvärd
 
Inlägg: 64
Blev medlem: tis 20.3.2007 18:50
Ort: Winchester ... Vasa lite då och då

Inläggav Anders » mån 28.12.2009 10:22

Nätet nätet nätet...

http://www.onclickvideos.com/Videos/

Förvånansvärt bra kvalitet på Dorian Gray jämfört vad det annars kan vara på dyl. streamade sidor.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Till vildingarnas land

Inläggav just_j » sön 31.1.2010 10:52

Såg i veckan en film som är en av de bästa jag sett på länge. ”Till vildingarnas land” (Where the wild things are) som är en filmversion av Maurice Sendaks klassiska barnbok.

Den handlar om Max, en känslig och missförstådd pojke, som efter att ha bråkat med sin mamma skickas iväg till sitt rum som förvandlas och han seglar iväg till Vildingarnas land. Där blir han kung över en grupp oberäkneliga, håriga monster.

Boken som filmen bygger på består bara av tio meningar men ändå har man lyckats göra en fantastisk film av historien. Den fångar helt stämningen i vad det innebär att tänka och känna som ett barn med alla de kaosartade och magiska känslor som det innebär. Vackert, hoppfullt, mörkt, galet, tankfullt, känsligt, glädje, tårar och värme i en salig blandning.

Fantasin lever i denna måste-ses-film om ensamhet och vänskap regisserad av Spike Jonez.
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav Anders » tis 2.2.2010 21:12

Dante's Inferno

Detta är visserligen en animerad (tecknad) film, men så långt från Disney man bara kan komma. Stilen påminner om anime, men jag vill ändå påstå att det är en stiligare sådan; Vackert oavsett.
Intressant är också hur stilen ändras under filmens gång...

Storyn baserar sig på Dante Alighieri's roman Divina Commedia, men eftersom jag inte läst boken kan jag inte uttala mig om huruvida den är orginalstoryn trogen. En komedi är det dock icke. Det är en rå och brutal berättelse om Dantés resa genom helvetet för att rädda sin älskade.

Övrigt att berätta: Filmen är surrealistisk såväl storymässigt som bildmässigt. Symboliken är omfattande och man kan inte förstå allt genom att endast se den en gång. Själsligt tilltalande.

Jag ger den 8/9 nivåer av helvete. (4+)
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Sorcerer » tis 2.2.2010 21:14

Fråga: For inte Dante också i ett skede i Divina Commedia till de fyra nivåerna i himlen?
"I became insane, with long intervals of horrible sanity." -Edgar Allan Poe

http://littlejohan.blogspot.fi/

"Tota potentia Tengil, liberatori nostro!"
Användarvisningsbild
Sorcerer
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 16.5.2008 08:11
Ort: R'lyeh

Inläggav just_j » ons 3.2.2010 09:16

Suck.

Den Gudomliga Komedin är ett allegoriskt epos i tre delar; Inferno (Helvetet 33 sånger), Purgatorio (Skärselden 33 sånger) samt Paradiso, (Paradiset 33 sånger).

Handlar om Dantes vandring genom helvete och skärseld.

Helvetet är i nio delar. Alla straff följer en modell, contrapasso, så att syndarna inte kan synda som de gjort när de levde. Lättjefulla blir med piska tvingade att springa runt i cirklar etc etc... Alla syndare straffas nakna.


Efter Helvetet (Inferno) kommer Skärselden där de sju dödssynderna bestraffas. Sen kommer paradiset och sedan himlen, dit de som tjänat Gud får komma och Dante ställs inför Gud.

Anders läser nu aldrig något och detta verk är svårläst och har tolkats i flere omgångar.

Filmen du sett Anders är helt skit enligt mig men man får ha olika åsikter.

En film som grundar sig på samma epos och som är bra är Tage Danielsons Mannen som slutade röka

När Dantes pappa Hugo Alighieri dör, ärver Dante en massa pengar. På ett villkor han måste sluta röka inom två veckor och vara rökfri i ett år, annars går alla pengar till farbror Knut-Birger.

Gösta Ekman har huvudrollen och fick en Guldbagge för sin rollprestation 1970-nånting.

Den finns även som bok. Men filmer är ju det som pratas här.

Hur Divina Commedia påverkat populärkultur skulle jag kunna skriva en avhandling om men vill inte nu.

//Johan
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Måste ses

Inläggav just_j » tor 25.2.2010 23:23

För en gångs skull tycker jag filmen borde ses före man läser boken. För en gångs skull är jag glad jag inte läst boken.

Martin Scorsese’s Shutter Island; Starring Leonardo DiCaprio.

Martin Scorsese bjuder på sitt bästa filmkunnande. Jobbar för fjärde gången med Leonardo som redan börjar vara 40 år.

Det startar med en federal polis som inte gillar vatten. Han hatar det. Han står och spyr på färjan från fastlandet till Shutter Island, en ö utanför den amerikanska östkusten där dömda och farliga brottslingar med olika mentala komplikationer vårdas.

Scorsese har gjort ursprungsromanen till en skönt stiliserad genrefilm, regisserad med hans mästarhand. Han är nya Bergman. Det är en underbar mörk thriller. Och man förstår varför Martin ville Leonardo skulle läsa Kafka inför sin rolltolkning. Det är inte Taxi Drivers psykedeliska existensångest utan snarare den smarte regissören som gav oss Cape Fear.

Hur många betyg får man ge här på Elorias forum?

4 upplyfta hattar av 5?

//J
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav Raven » tor 1.4.2010 14:40

kan inte vänta på att The Sorcerers Apprentice kommer ut.. De e ju länge ti 17:e Juli!!!
Can't see what you can't kill... no... wait...
Användarvisningsbild
Raven
Handelsman
Handelsman
 
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 28.5.2008 14:47
Ort: Behind your other shoulder...

Inläggav sharon » tis 1.6.2010 17:44

Antar detta är the one and only tråden om ämnet. Vad heter filmen?

Handlar i kort om en flicka som sitter fast under en oljebil. Den exploderar och det börjar brinna runt om henne. De befinner sig vid ett köpcenter för att flickorna egentligen skulle shoppa. Hon är uppskattningsvis tretton år och gillar att rida. Ingen visste att hon var där men brandmannen som hittar henne, envisas med att få bort henne därifrån trots att hon är på farligaste stället. Såg filmen tusen gånger när jag var liten men minns inte karaktärernas eller spelarnas namn.
För mitt inre öga ser jag skogens stammar höga vid den plats som för mig kan kallas hem.
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 453
Blev medlem: mån 10.12.2007 23:10
Ort: Norrbotten, Sverige

Inläggav Shantina » tis 1.6.2010 18:00

Sök med hjälp av keywords på imdb. Kan funka :)
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav PaxMayne » fre 11.6.2010 16:35

För de som gillar spanska filmer, och njuter av en god skräckis då och då: Spana in [REC]. Ett tv-team följer med brandmännen på uppdrag, och något går fruktansvärt fel...
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav sharon » tor 29.7.2010 10:32

Dorian Grey, ja... har sett den nu först. Skulle gärna se den gamla verisionen och faktiskt läsa boken också.

4/5 gömda lik.
För mitt inre öga ser jag skogens stammar höga vid den plats som för mig kan kallas hem.
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 453
Blev medlem: mån 10.12.2007 23:10
Ort: Norrbotten, Sverige

Inläggav PaxMayne » mån 2.8.2010 12:41

Ett antal trailers som verkar lovande.



Det här är alltså INTE en film, utan en tv-serie baserad på Terry Goodkinds verk med samma namn. Den unge Rickard kontaktas av den mystiska Kahlan, som leder honom till den mystiske Zedd, som ger honom ett mystiskt svärd och börjar prata om den mystiske (lots of mystiske, right?) Rahl från D´Hara, ondskan personifierad och så vidare. Rickard märker att han inte bara är vilken vägvisare som helst, utan Sanningens Sökare, som... Ja, ni fattar.

Har man, som jag, läst Goodkinds böcker ända fram till... Åh, sjunde, åttonde (svenska) boken, vore det ju kul att se filmatiseringen av serien. Och har man, som jag, egentligen aldrig fastat för berättelsen utan tycker det är pretto-fantasy, blir det desto roligare. Men det sänds alltså inte här i landet. Bollocks. (Eller var det Trollocks?)



Ännu en Legend of- filmatisering. Denna gång handlar det om ugglor.

Vad kan man säga? Trailern är vacker och verkar lovande - den ger personen som betraktar den en instinktiv känsla av att "den här filmen MÅSTE jag bara se." Legend of the Guardians verkar, vid första anblicken, vara en vacker berättelse om en ung, sorgsen (och söt) uggla som kämpar mot Ondskan. Givetvis med sina stora hjältar i bakgrunden. Vem skulle inte smälta av den berättelsen?

Men någonstans ringer varningsklockor. Är filmen FÖR söt? Håller den vad den lovar? Och Blev Inga Ugglor Verkligen Inte Skadade In The Making Of This Mo(o-oo)vie?

Den som väntar, får se. Sa den blinde.



Åter en Narnia-film. Åter en omg-detta-är-den-mest-episka-fantasyfilmen-NÅGONSIN, och åter en film där producenterna glömmer bort att berättelsen... Inte riktigt innehöll så många mass-stridscener, dundrande symfoniorkestersstycken och "hjälp-jag-dör-titta-på-det-i-slowmotion" - filmdödar.

Men ändå. The Voyage of the Dawn threader är min personliga favorit av alla Narnia-berättelser, så jag kan bara HOPPAS att de gjort den rättvisa.

Men jag fruktar det värsta...



Ja... Jag ska... Äh, eff if. Man kan inte förklara ren magi. Watch . Då förstår ni.

Appropå inget: GISSA vem som ska börja filmatiseringen av "At the Mountains of Madness?" Och GISSA vem som så ska se den när den kommer?
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

FöregåendeNästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron