[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm
Till Elorias hemsida

Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Sauna

Inläggav Darulf » tor 21.5.2009 22:20

Sauna

Det utspelar sig i mitten på 1500-talet, där en kommission från Sverige och Ryssland drar upp gränsen mellan de två länderna. Från den svenska sidan kommer två finland-födda bröder; Erik och Knut Spore. Framför sig har de ett kärr som skall dras gränsen genom. Och i mitten av kärret finns en "bastu".

Detta är en finsk skräckfilm. Bara det torde vara tillräckligt för att se den. Men sedan är den också något hiskeligt bra! Det är en ny typ av skräckfilm från holliwood-smörjan vi är vana med att se. Dialogen är gedigen och skräcken består i det du kan ana, snarare än att kasta det i ansiktet på dig. Inga monster, flygande inälvor eller hoppa-fram-från-bakom-dörren-med-en-kniv här inte. Bara en byggande otrygg känsla som eskalerar till... ja, ni får se.
Om man skulle kritisera den för någonting, så lämnar en del frågor obesvarade. Det är lite som om det funnes trådar som aldrig blir uppföljda till slutet. Och ondskan är heller inte helt definierad, vilket i sig inte är en helt dålig sak, men en bättre karaktärisering av vad det är som finns därute skulle inte ha skadat.

Detta är en mycket bra skräck-film. Men framförallt är det en sjukt bra FILM, också enligt internationella mått mätt. Se denhär allihop. Me liked.

4 1/2 av 5 utklösta ögon.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Kristoffer » tis 9.6.2009 22:21

Har nån sett den nya Terminator?
Watch 'em run amuck,
Catch 'em as they fall,
Never know your luck
When there's a free for all,
Användarvisningsbild
Kristoffer
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: ons 11.4.2007 22:40
Ort: Åbo

Inläggav Shantina » tis 23.6.2009 08:59

Nununu har jag sett något helt värdelöst!

Crand II. High voltage


De som sett Crank så vet att det är en ganska udda men underhållande film om hur en man måste hålla upp adrenalitet för att inte dö (Darulf har en mer utförlig recension om första filmen på sid1) Och enligt min mening var den helt okej.

Men tvåan! OMG vad dålig den var. Alla som sett ettan vet också (utan att avslöja för mycket) att den slutar ju nog så att man inte ska kunna göra en tvåa. Men de gör de då tydligen.

Nå iaf. Till tvåan då. Denhär handlar precis som ettan om att göra bisarra saker för att hålla sig vid liv. Denhär gången måste han istället sätta i sig en massa elstötar för att inte hjärtat ska stanna. Men ja, det är nu så bra som det blir då. Filmen innehåller 50% nakna horor 40% galet slagsmål. 5% Omotiverade klipp. 5% handling och klipp från den förra filmen. Så visst. Gillar ni nakna tjejer och slagsmål så ska det väl gå att se. Men jämfört med ettan så är den helt värdelös

Så ska ni se denhär så är det nästan bara pga att ni har sett ettan.

1/5 elstolpar
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav Darulf » tis 23.6.2009 16:33

Låter som om det där är en film som man skall se med killgänget i påverkat tillstånd.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Shantina » ons 24.6.2009 07:50

Ja... det kan tänkas att den faktiskt skulle uppskattas då :P
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav PaxMayne » ons 24.6.2009 10:05

:P
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav Darulf » ons 24.6.2009 10:16

Måste hålla med Pax, kommer att skaffa en egen åsikt om detta tror jag.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Shantina » ons 24.6.2009 19:57

What? Vad är det här? Kålla just trailern själv och den ser ju faktiskt sjukt bra ut! Det är nåstan så att jag blir sugen att se den igen bara för att vara säker på att det är samma film. :P Nej nej. Trailern är bra. Filmen suger.
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav Chali84 » ons 24.6.2009 21:44

*hostat till lite försynt* 2:huh: ....ehumm...Tänker säga såhär baserat på trailern: Detta är en film som jag inte skulle se fast jag skulle få betalt för det. Punkt.
Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

Inläggav Darulf » sön 28.6.2009 23:12

Transformers - Revenge of the Fallen

Bara för att Autobots besegrade Decepticons i första filmen, skall man inte tro att Bedragarna (svensk officiell översättning) är slagna. Tvärtom var de som kom endast försmaken av vad som väntas. The Fallen Shall Rise. Everyone will pay.
Under tiden vill Sam Witwicky (Shia LaBeuf) bara leva normalt, plugga på universitet och försöka hålla ihop sitt förhållande med bombsköna Mikaela (Megan Fox). Svårt att göra när man har... annat på hjärnan.

Så vad tyckte jag? Detta är 100% killfilm från start till slut. Skämtar inte. KILLFILM. Non-stop action, när man tror att det inte finns mera att kasta in, så kastar de in mera. Mera robotar, mera explosioner, mera flygande delar av byggnader. Detta är det senaste inom special effects I SHIT YOU NOT och man har fullkomligen ÖST pengar över teamet som sköter detta. Varva det med gnistor av humor (varav en stor del hamnar nedanför bältet), samt skamlöst användande av gamla klyschor som borde ha begravts för länge sedan. Och sedan har vi Megan Fox, den kvinnliga huvudpersonen, Sams flickvän. Ta en scen där hon tittar på Sam, med åtrå i blicken, glänsande läppar som är lite särade och rufsigt hår, och du VET vad som kommer att finnas på varje tonårings laptop som bakgrundsbild. Hon MÅSTE vara Hollywoods sexigaste skådespelerska just nu.
Sedan kritiken; För mycket. Låt mig säga det igen. För mycket. Med detta menar jag att det fanns för mycket i historien som var irrelevant. En uppsjö robotar och personer som inte hade något att bidra till historien. Det kändes dessutom som om man med ett skohorn försökte få in ALLA skådisar från första filmen i denna. Till INGEN NYTTA! För det andra så skall man inte som gammal transformers-fan gå och se denna film och vänta sig att man får nostalgi. Michael Bain har tagit namnen och några huvudidéer från ursprungliga transformers och resten är totalt nytt. Vänta dig gammal transformers och du kommer att bli besviken igen och igen. Således vinner folk som inte känner till den gamla historien på att se detta. För det tredje är manus lite väl ytligt. Man träffas non-stop av nya grejer från höger och vänster, så att man känner sig som manusförfattarens nya slagpåse. För mycket pågår för att NÅGONTING i slutänden skall vara viktigt.
Slutsats: Denna film innehöll både det bästa och det sämsta för mig. Vet att någonstans på ett annat forum sitter en smeggis och river sig i håret för allt vad hans lockar är värda och öser oceaner av galla över denna rulle. Anser själv att slutbetyget ändå måste vara godkännt, för när det bästa och det sämsta tagit ut varandra, måste jag ändå säga att jag blev underhållen. Transformers 2:an är något i hästväg hur du än ser på det.

3/5 MASSIVA explosioner
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Miyo » tis 4.8.2009 12:34

Finns det någon ännu som inte har sett Harry Potter 6 på bio och skulle vilja göra det? Har inte särskilt mycket lust att fara och se den ensam men skulle nog vilja...

Sista föreställningen är nu på torsdag 6.8. Tills dess föreställningar varje dag 17:45 & 20:45.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav rithrin » tis 8.9.2009 14:50

Darulf, sku du ids berätta om det fanns nån Nokia-telefon med i Transformers och vad den gjorde? Jag läste att min arbetsgivare spenderat en massa pengar på product placement och jag längtar intensivt efter att få vända lite kniv i sår medan jag paketerar Transformers-flyers i försäljningslådor och tänker på att jag blir permitterad nästa vecka igen.

Miyo, for du och såg på Halvblodsprinsen någå?

Och för att inta förirra mig i small talk här så kan jag ju säga att jag gillade den verkligen men verkade vara den enda i sällskapet jag var med. Tonårskärleken var ju bara gullig. Och hela adeln av brittiska skådespelare har ju varit med i filmerna hittills. Helena B-C är underbar men hennes roller verkar ofta likadana. Det jag mest gillade var aurorerna som patrullerade skolan. Jag har nu in en månad ungefär varit i ett Harry Potter -moln tack vare den här filmen, som fått mig att läsa bokserien i rasande fart.

4/5 bönor av alla smaker
rittis @ircnet
Användarvisningsbild
rithrin
Hovnarr
Hovnarr
 
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 19.3.2007 19:40
Ort: salo

Inläggav Miyo » tis 8.9.2009 16:29

Nwj, jag såg nog den aldrig. Var alltid antingen ett dåligt tillfälle eller så ville ingen komma med. :(
Måste vänta på DVD:n helt enkelt.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » tis 8.9.2009 20:35

Tja. Nokia och Transformers tycks ha ett nära förhållande. I ettan är det iallafall så att det är en nokiatelefon de upplivar med hjälp av allspark. De säger dessutom att den är från japan, men någon rättar att den är från Finland. Inte det mest dolda reklaminslaget om man säger så.

I tvåan figurerar nokias modell 770 vid ett flertal tillfällen. Kanske den ser tillräckligt tech ut för att vara en "hemlig" telefon. Sedan har de möjligen något att göra med hela reklameringskampanjen som varit. Hur som helst tar de in transformers massvis i sina produkter, så det kan nog konstateras vara ett nära samarbete alltid.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Anders » sön 27.12.2009 18:59

Dorian Gray

En naiv och oförstörd ung man vid namn Dorian Gray anländer till London där hans fantastiska skönhet fängslar mångas hjärtan. Det dröjer inte länge innan en skicklig konstnär målar av mannen.
Porträttet kom dock att bli mycket mer än bara en bild när Dorian sluter en pakt med djävulen. Aldrig skulle Dorian åldras, förfalla eller dö. Han fortsätter att vara evigt underskön medan porträttet visar hans sanna jag.
Den tidigare fläckfria Dorian Gray börjar nu sitt förfall in i korruption, svek och hedonism...

Egentligen en ganska bra film, men den saknar det där lilla extra som skulle kunna göra den riktigt bra. Mycket bra skådespelarprestationer av okända (?) skådespelare och välgjord scenografi.

Om inte annat så har jag nu lagt romanen "Dorian Grays porträtt" på min att-läsa-lista.

3/5 synder.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

FöregåendeNästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron