[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Recept åt folket
Till Elorias hemsida

Recept åt folket

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Recept åt folket

Inläggav sharon » sön 11.1.2009 15:26

Hej alla dryckes- och matglada folk!

Jag kom av okänd anledning att tänka på mjöd och började se runt efter lite recept när det slog mig att vi inte har någon recept tråd här på forumet. Jag vet att det finns en receptbok i blandade biblioteket men tänkte att det skulle vara trevligt med lite recept även här. Dessa recept behöver ju inte vara något som kan användas i lajv med får gärna vara det.

Jag antar att det finns flera som sitter och gömmer på både det ena och andra intressanta receptet och vad vore bättre än att dela med sig av dessa härligheter? Så, plocka fram dem så att vi alla kan ta glädje av dem. Jag har själv inget recept att komma med just nu men lovar lägga till något när jag så hittar. Tänkte istället lägga in Sandras välbeprövade glöggrecept eftersom detta försvann alltför fort i den andra tråden. Denna tråd är alltså till för alla recept, så väl dryck som mat, olajviga som lajviga. Låt oss dela med oss! Här är Sandra, Ileeas glöggrecept:

0,5 liter starksprit
10 gr kardemumma
10 gr nejlika
25 gr kanel (stänger)

300 gr socker
1,5 dl vatten

saft av ½ citron
2 flaskor rödvin

Blanda starkspriten och kryddorna. Låt stå i tre dagar. Sila sedan bort kryddorna. Koka upp vattnet och sockret, blanda i citronsaften och rödvinet. Blanda i den kryddade spriten. Avnjut rykande het.
För mitt inre öga ser jag skogens stammar höga vid den plats som för mig kan kallas hem.
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 453
Blev medlem: mån 10.12.2007 23:10
Ort: Norrbotten, Sverige

Inläggav PaxMayne » sön 11.1.2009 20:09

Bra initiativ! Återkommer då jag har lämpliga recept på gång.
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav Ileea » sön 11.1.2009 20:28

Detta kallas i vårt hushåll för Medelhavsmuffins. För det första är de otroligt goda att äta antingen som sådana, eller som tillbehör till förslagsvis soppa. För det andra är de nog de enklaste muffins som finns att göra! Receptet räcker till ungefär tolv muffins.

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
3 ägg
1 dl mjölk
1 brk Créme Bonjour Cuisine med smak av tomat och Medelhavsörter
1 dl hackade svarta oliver


1. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt.
2. Vispa ihop ägg, mjöl och Créme Bonjour. Rör ner blandningen i mjölet.
3. Blanda ner de hackade oliverna.
4. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen ungefär 20 minuter.

Mums!
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » sön 11.1.2009 21:31

Tja, det RIKTIGA mjödreceptet är ju förstås bryggmästarens hemlighet. Vet inte ifall jag skriver ut det. Möjligen just innan jag "pensionerar" mig isåfall.

Hmmm... ah, nu vet jag:

"Starksprit" till lajv:

1. Skala och riv ingefära
2. Häll kokande vatten över och låt stå ett bra tag
3. Sila
4. Tillsätt socker, samt citronextrakt (smaka av hur mycket)

Eftersom drycken som kommer till är grumlig kan det vara skäl att låta den stå så att de tunga partiklarna sjunker till botten och sedan tappa ovanskiktet i ny flaska. Står sig ett bra tag i svalt.

Bränner som riktig sprit och öppnar täppt näsa på köpet. Rekommenderas ifall man vill ha lite variation till sitt lajv. Annars brukar det vara mjöd = öl och saft = vin.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav jan » sön 22.2.2009 15:11

ja då kommer jans choklad drömmar!

räcker till ca. 60 st

150g smör eller margarin
2½ dl strösocker
2 tsk vanilj socker
1 dl olja
4-4½ dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt (gick lika bra med samma mängd bakpulver)
1 dl kakaopulver


1. Sätt ungen på 150 grader.

2.vispa smör, socker och vaniljsocker smidigt med elvisp. tillsätt oljan lite i sänder. blanda hjorthornssalt med lite av vetemjölet och rör ned i degen
arbeta in resten av mjölet och kakaon. kan behövas mera mjöl så grädda en provkaka

3. rulla till valnötsstora bollar, lägg på plåt och grädda mitt i ungen i 25-30 min
Användarvisningsbild
jan
Präst
Präst
 
Inlägg: 257
Blev medlem: sön 11.5.2008 21:51
Ort: var jag vill :P

Inläggav dragonlady » tis 7.7.2009 17:39

Här kommer de efterfrågade recepten på pajerna från elorias get-2-gethern:

Maletköttpaj

Degen
150gr smör
3dl mjöl
2msk vatten

Blanda ihop till en deg,tryck ut degen i en pajform och låt stå svalt.

Fyllning
400gr köttfärs
1st purjolök
2dl ketchup
1tsk salt
2krm vitpeppar
2st vitlöksklyftor
1tsk curry
1st buljongtärning
vatten

Bryn köttfärsen,Hacka purjolök så mycket som man känner för,pressa vitlöksklyftorna i en vitlökspress och blanda allt i en kastrull.
Koka i 30 minuter. Låt svalna.

Lägg den avsvalnade fyllningen i pajformen,strö över ca 2 dl grovriven lagrad ost och toppa med en äggstanning(2dl mjölk och 2st ägg ihopvispad)
Lägg pajen i ugnen (200 grader) i 30 minuter.


Jordgubbspaj

Pajdeg
2½dl mjöl
75gr smör
1msk strösocker
2-3msk vatten

Blanda ihop till en deg,tryck ut degen i en pajform och grädda pajskalet i 10-15 minuter i en 225 gradig ugn.

Fyllning
250gr kvarg
1dl creme fraiche
1dl florsocker
1liter jordgubbar
(citronsaft)

Rör samman kvarg,creme fraiche,florsocker och eventuellt lite citronsaft om man vill ha den syrligare till en kräm.
Rensa jordgubbarna,dela dem och lägg dem i pajformen.
Bred krämen över och garnera med jordgubbar och citronmeliss.
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav sharon » ons 8.7.2009 00:04

Tack Nettie, de var jättegoda båda två! 2:wub: Du råkar inte ha de där havrechokladrutor godheter recept som du hade på 1a maj?
För mitt inre öga ser jag skogens stammar höga vid den plats som för mig kan kallas hem.
Användarvisningsbild
sharon
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 453
Blev medlem: mån 10.12.2007 23:10
Ort: Norrbotten, Sverige

Inläggav Gaara » ons 8.7.2009 07:08

Nom nom nom....ajsing bajsing på mig som inte var där och smakade din maletköttpaj :)
Användarvisningsbild
Gaara
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 100
Blev medlem: tis 20.3.2007 16:48
Ort: Vasa

Inläggav dragonlady » ons 8.7.2009 08:04

Mamma borde ha det receptet till havrenomnoms...
ska se om jag kommer ihåg att begära den av henne...

recepten kommer från lite här och var...Om man har gått i skola till konditor så får man klistriga fingrar när man ser ett recept,plötsligt så ligger de bara där i recepthäftet och väntar på att någon ska göra godheter av ingredienserna som står på pappret...
Jag har MASSOR av recept...på allt möjligt och omöjligt...
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Elvea » fre 5.3.2010 09:44

Eftersom Calle bad om det så sätter jag här ut receptet på banankakan jag bjöd på under gårdagens Thoby Loth-planerande:

Du behöver:
4,5 dl vetemjöl*
1 tsk soda
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl socker*
½ tsk mald ingefära
1,5 tsk kanel
2 mogna bananer*
2,5 dl sojamjölk*
1,25 dl smält margarin
(* = gärna ekologiskt)

Gör såhär:
1. Lägg ugnen på 175 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
3. Mosa bananerna med en gaffel i en annan skål. Lägg till mjölken och smälta margarinet och blanda om. Blanda sedan med de torra ingredienserna.
4. Häll i en smord och bröad form och grädda på lägsta falsen i ungefär 45 minuter.

Namnamnam!
Kan nämnas att kakan är vegansk, dvs. både laktos- och äggfri, och dessutom därmed kolesterolfri (om man använder vegansmör, som t.ex. keijus blåa). Min version är dessutom rätt långt bakad på ekologiska livsmedel och har därför så lite extra skräp som möjligt i sig, jag kan naturligtvis inte garantera att den blir lika god bakad på andra sätt 8)
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Elvea » tor 25.3.2010 09:18

På Fredriks begäran efter gårdagens styrelsemöte:

Chocolate Chip Cookies enligt Leila och Linn
(Ca. 12 kakor)

125 g smör/margarin
1 dl socker
1 ägg
1½ dl vetemjöl
½ dl havregryn
½ tsk bakpulver
1/4 tsk salt
100 g mörk kvalitetschoklad

1. "Vispa" smör och socker, och rör i ägget.
2. Blanda vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt och vänd ner i smeten.
3. Hacka chokladen grovt och blanda med i degen.
4. Forma degen till en rulle (ca. 5 cm i diameter) och rulla in i bakplåtspapper. Lägg den sedan i frysen i ca. 30 minuter. Lägg ugnen på 180 grader.
5. Skiva rullen i ca. 1 cm tjocka skivor och lägg upp på en plåt med bakplåtspapper.
6. Grädda i ca. 10 minuter i mitten av ugnen.

Jag använde speltgryn istället för havregryn, och i originalreceptet ingick också skalet av 1 lime, som jag lämnade bort. Det går att variera receptet i oändlighet, men det har jag inte hunnit testa så mycket än ;) Det här receptet är praktiskt på det sättet, att man också kan ha kak-rullen fryst, och sedan ta ut, skiva och grädda efter behov :)
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Jo » mån 4.7.2011 18:50

Skottska scones

2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 msk strösocker
1 krm salt
2 ägg, lätt vispade
1½ dl vatten eller mjölk
25 g smält smör

Blanda de torra ingredienserna i e skål och gör en fördjupning i mitten. Rör ihop ägg, vatten (mjölk) och smält smör i en annan skål och häll sedan över mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Värm en teflonstekpanna och lägg små klickar av smeten i pannan. Stek tills undersidan fått lite färg och vänd sedan.

Enligt originalreceptet borde satsen räcka till 40 scones men jag brukar få det till just under 20.

Tips: Smält smöret i stekpannan så är den färdigt smord när du börjar steka sconesen.
Användarvisningsbild
Jo
Präst
Präst
 
Inlägg: 256
Blev medlem: fre 11.5.2007 12:13
Ort: Vasa

Inläggav Sonja » lör 20.8.2011 13:26

Kola-Popcorn

100g opoppade popcorn (ca. 1 1/4 dl)
2 msk olja
50 g smör
2/3 dl farinsocker
3 msk sirap

Poppa popcornen i oljan.
Blanda smör, socker och sirap i en kastrull. Låt smälta och småkoka till sockret löst sig. Häll kolasåsen över popcornen och rör om tills allt är blandat.
Bred ut på bakplåtspapper och låt svalna. [/b]
Användarvisningsbild
Sonja
Präst
Präst
 
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 26.5.2008 20:11
Ort: Vasa

Inläggav Jo » sön 21.8.2011 12:25

Eftersom jag drunknar i zuccini för tillfället så prövar jag lite olika recept. Här är min favorit hittills:

Fyllda zuccinibåtar

1 zuccini (ej för stor)
1-2 baconskivor
1 liten gul lök
1 stor champinjon
kryddor
riven ost

Tvätta och dela zuccinin på längden. Gröp ur fröhuset och lägg åt sidan. Hacka löken och svampen. Strimla baconen. Värm en stekpanna och sätt i baconen (den är så fet att ingen olja eller matfett borde behövas). När baconen mognat lite så skyfflar man i zuccinisössön, svampen och löken. Salta och peppra enligt smak. Jag brukar också krydda med lite salvia och pyttelite rosmarin. En skvett sojasås är också gott. Låt puttra ett tag och skopa sen in det i de urgröpta zuccinihalvorna. Täck med massor av riven ost och grädda i ish 200 grader tills osten smält och fått färg.

Jag tar zuccini ur eget land och har både gul och grön. Själv tycker jag bättre om den gröna till den här rätten. Man kan fylla med vad som helst och exxperimentera med kryddorna. Vill man göra rätten extra festlig/rolig så kan man sticka ner en grillpinne för serveringen som man dekorerat med t.ex. ett salladsblad för att få det hela att se ut som en båt...
Användarvisningsbild
Jo
Präst
Präst
 
Inlägg: 256
Blev medlem: fre 11.5.2007 12:13
Ort: Vasa

Inläggav Jo » tor 8.9.2011 14:21

Mitt pastasåsrecept för skördesäsongen:

Ingredienser

Smör
Gul lök, hackad
Vitlök, hackad
400 g malet kött
kantareller eller trattkantareller
Zucchini, grovt strimlad
Tomatpuré
2 dl Grädde
Kryddor: salt, peppar, rosmarin, salvia, chili, dragon, basilika

Spagetti (eller annan lämplig pasta)

Tillagning

Värm en stekpanna eller kastrull. Lägg i en klick smör och bryn löken och vitlöken. Stek köttet. Krydda enligt smak och lägg i zucchini och svamp. Tillsätt tomatpurén och grädden och rör om. Låt det hela puttra på låg värme en stund. Servera med spagetti (eller annan pasta) och strö på riven ost.

Lök, vitlök och zucchini har jag odlat själv och svamp finns till överskott i skogarna. Lönar sig att ta för sig av vad säsongen erbjuder.
Användarvisningsbild
Jo
Präst
Präst
 
Inlägg: 256
Blev medlem: fre 11.5.2007 12:13
Ort: Vasa

Nästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron