[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Mörka Stigars Ände
Till Elorias hemsida

Mörka Stigars Ände

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Inläggav Alikai » mån 5.8.2013 17:06

Tack alla underbara människor för ett sjukt härligt lajv! Och ett stort tack till SL som slitit så hårt fö att få ihop detta episka spektakel! Både kropp och själ fylls fortfarande med ett otroligt lyckorus när jag tänker på allt som hände i helgen. 2:wub: 2:wub:
Welcome to my Realm of Madness! Have some tea and try not to choke on the cupcakes.
Användarvisningsbild
Alikai
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 339
Blev medlem: sön 4.1.2009 17:19
Ort: Esbo, Finland

Inläggav Gary L Grape » mån 5.8.2013 20:29

Ja-a...vad kan man säga. Mörka Stigars Ände indeed! Jag vet inte ens var jag ska börja. Basti, Calle, Keke och Vicke - I think I love you all! Övriga tack kommer i sinom tid. Och det kommer att vara mycket.
"Cornix cornici nunquam oculus effodit"
Användarvisningsbild
Gary L Grape
Adlig
Adlig
 
Inlägg: 459
Blev medlem: tis 28.9.2010 06:51
Ort: Sundom (Xanadu)

Inläggav Tagrita » mån 5.8.2013 22:00

Ett stort TACK till er alla - ingen nämnd, ingen glömd - för en jättefin lajvupplevelse!! :D

Många varma hälsningar och kramar från Tagrita och Ceriah

PS. Vi hade verkligen tur med vädret! (Igår kväll regnade det åtminstone hemma hos oss...)

PS2. När vi idag röjde bland alla våra lajvgrejer, fann vi en tung pengapung... :)
Är det OK om jag kommer med Ceriahs pengar i september då det är tioårsgala?

PS3. Keke, du bad aldrig om dolkhyran. Jag kom ihåg den flera gånger då jag satt ensam i skogen men vad hjälper det?! Kan jag betala även den i september? (OBS! med riktiga pengar ;)
Tagrita
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 8.5.2013 18:33
Ort: Åkertyget

Inläggav Ionie » mån 5.8.2013 22:32

Tack alla, för allt. 'twas awesome!

Sen, en liten fråga.... Vad hände riktigt på lördagen och söndagen? Jag försöker göra en liten timeline med olika händelser, men.... lördagen är lite flummig, to say the least! O.o Delvis lite om vad som hände, men också NÄR det hände är jag MYCKET förundrad om.....!

But in any case, tack för mig, tack för allt. First-timer kronikören tackar och skriver sig ut! ^^ Ses på nästa lajv!

- Marnamas, aka Jan
Användarvisningsbild
Ionie
Råttjägare
Råttjägare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 3.3.2013 20:13

Inläggav Vivi » mån 5.8.2013 23:47

Tusen tack för min del också!! Har famnen full av rosor som jag vill dela ut till så många, men mer utförligt tack kommer då jag fått samlat mina tankar. Men vill nu ändå säga att ni är verkligen en alldeles otrolig samling galningar! Mitt lajv var fullt av härliga stunder och jag har fått skåda många lajvprestationer som vore värda oscarsnomineringar!

Hör ni SL... Jag är ett psykiskt och fysiskt vrak och har världens värsta lajvkrabbis. Tack så satan!!

Jan - jaa-a du...så brukar det vara på lajv att allt flyter ihop till en enda röra. Ska se...

Lördag (i lite random ordning) i stora drag.
- bli anfallna av orcher(?). Många orcher nu döda.
- sitta vid platsen för visdomens träd och bli uppfylld av gudomlig visdom och kärlek.
- anfalla orcher (eller vissa av oss anfaller orcher medans andra tappar bort sig). Vad det efter det anfallet som OcHanan tas till fånga?
- Seraja (Sinve) avslöjas som en av Hecates anhängare
- Bli anfallna av svartalver, många skadade.
- Alven uppenbarar sig åter och vi går med honom för att anfalla svartalverna och få tillbaka rustningen.
-Vi får tag på rustningen och runan i den förstörs.
-Sitta och chilla i lägret...Lord Aslakin försvunnen, troligtvis död.
-Likbäraren kommer in i lägret.

Söndag:
- Sinve avrättas av Ryvas efter att de två vakat hela natten.
- Lägret packas ihop och just innan vi ska bege oss av så uppenbarar sig Ratatosk i lägret. Vägvisaren har nu blivit den sanna bäraren av gudasvärdet.
- Vi följer Vägvisaren och Ratatosk...Vägvisaren öppnar en portal till Nordanländerna.

Fyll i sådant som jag glömt!!!
Senast redigerad av Vivi mån 5.8.2013 23:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Vivi
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 577
Blev medlem: mån 19.3.2007 17:58

Inläggav Miyo » mån 5.8.2013 23:52

Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Carolina » tis 6.8.2013 14:09

Varning för mastodontinlägg!

Jag vet att vi senare kommer bli ombedda att ge feedback, men jag tänkte nu komma med en del feedback som är bra för spelledare i allmänhet att tänka på.

Jag tyckte att lajvet kändes mycket railroadat flera gånger. Speciellt på fredagen. Det var som att så fort en SL var i expeditionens läger sa deras karaktär antingen vad som borde göras eller så kom de som en NPC som ställde till med saker eller på annat sätt styrde lajvet. Med tanke på att jag under långa stunder inte såg någon SL i lägret kändes det väldigt underligt att de tog över så som de gjorde när de kom till lägret. Jag menar: hur ska en spelledare kunna veta i vilken riktning de ska styra lajvet om de inte vet vad som händer i lägret? Hur ska de kunna styra lajvet åt önskat håll om de inte vet åt vilket håll spelarna är på väg? Just därför skulle det ha varit bra att hela tiden ha minst en SL där de flesta expeditionsdeltagare var. Sen är det också väldigt farligt för spelledares karaktär att säga vad som borde göras. Eftersom spelarna vet att det är en spelledare som säger det tänker man att det är det som karaktären säger att borde göras är tänkt att ska hända. Till exempel när Calles spejar-karaktär på fredagen sade att vi borde göra ett stort anfall mot orcherna. Då tänker man som spelare att det är det som det är tänkt att vi ska göra och alla hittar på en orsak till att anfalla orcherna. Sedan blev det inte bättre av att en annan SL kom och lät förstå att den stora striden skulle ske följande kväll. För mig kändes det som att alven kom för att lugna ner expeditionen och se till att lajvet inte slutade redan första kvällen. När alven kom hade Aslakin kommit till lägret och folk planerade den stora striden där de skulle döda alla orcher och befria de tillfångatagna. Vilket episkt slut det skulle ha varit! Men vi hade över ett dygn kvar att lajva så en alv kom och ville ha hjälp följande kväll, så den stora striden sköts upp med ett dygn. Jag uppfattade hela samtalet med alven som spelledares försök att lugna ner ett lajv som håller på att ta slut alldeles för snabbt, vilket var väldigt lustigt med tanke på att det var en spelledare som eggat till stort anfall. Vad jag önskar är att det hela tiden skulle ha funnits en spelledare i lägret (eller iaf en person som rapporterar till SLC vad som händer i lägret så att SL är uppdaterade om vad som händer) hela tiden och att spelledarna varit mer subtila i sätten att styra lajvet.

En annan sak jag reagerade på när spelledarna kom som NPC:er till lägret var att alla spelare stod runt karaktären spelledaren spelade, men det var endast en eller väldigt få spelare som ”fick lov” interagera med NPC:n. Alven ville bara prata med en enda person. Det är väldigt tråkigt för 30 personer att stå och titta på två personer som pratar i tio minuter. Varför inte låta fler delta i diskussionen?

Och så det stora problemet: auktoritetsproblemet. Folk har fruktansvärt svårt att lyda karaktärer som har en auktoritär position. Jag har märkt det under tidigare Eloria-lajv också. Och det tycks vara något som är speciellt för Eloria, eftersom alla utifrån sade att de aldrig varit med om att folk gått emot adeln eller ledarna så där under ett lajv tidigare. Och jag tvivlar på att det stod i allas roller att karaktären har auktoritetsproblem och vägrar lyda order. Uppenbarligen är tanken på att alla är lika värda och att ingen ska säga åt någon annan vad den ska göra så inrotad i spelarna att de har svårt att för en helg spela på något annat. Det står på lajvets hemsida att ”adeln står över resten av befolkningen” och att Lady Elenell är ledaren för expeditionen och är den som betalar och som har sista ordet i allting. Det har blivit sagt flera gånger att Ladyns ord är lag, det hon säger att ska göras ska göras. Men ändå lydde typ ingen henne, Ranetheon, Anória eller Rania. När man som spelare i ledarposition tänker ”Fuck it! Jag skiter i det här! Om någon annan vill försöka leda den här hönsskocken, så var så god! Jag orkar inte fortsätta slåss med spelare som inte fattar att deras roller skulle lyda.” så har det gått för långt. Det är helt okej att ena karaktär inte orkar med sin ledarposition längre, men när spelaren inte gör det för att alla andra går emot det som är lag i lajvvärlden så är det inte okej. Hur många har gjort myteri på sitt jobb? Hur många har vägrat göra vad ens chef säger åt en att göra, oavsett hurdant pisshuvud chefen är? Man gör inte sånt. Så varför folk det på lajv? Det var inte bara Lady Elenell folk vägrade lydan, utan också Anória eller vem som helst som försökte fungera som ledare. Då är det verkligen ett problem.

Så vad ska man göra åt problemet? Svaret är enkelt: workshoppa, workshoppa, workshoppa. Allt som är annorlunda i en lajvvärld jämfört med vår värld måste workshoppas för att det ska fungera. Ett sätt att workshoppa auktoritet och att lyda order är att de fyra (fem) personer som hade en klar ledarställning (Elenell, Ranetheon (som Elenells högra hand), Anória och Rania (och Frälsaren) står på en rad och sedan kommer alla i tur och ordning går från en person till nästa och tyst står framför dem för att skapa en relation till dessa karaktärer, med fokus på att dessa är karaktärer som de ska lyda. Man får stå framför alla och se på dem så länge som man själv vill och behöver för att få känslan att personen framför en är någon man lyder, en person med auktoritet, en person man inte säger emot utan en väldigt bra anledning. När alla andra tittat på dem står Anória och Rania mittemot varandra och ser på varandra, sedan står de framför Ranetheon och till sist framför Elenell. Och slutligen står Ranetheon framför Elenell. Det blir skitjobbigt för de fyra att ha 30 pers som står och tittar på dem i tur och ordning, men det skulle även hjälpa dem att komma in i tanken att alla som kommer framför dem står under dem. Alla som kommer framför dem är personer de bestämmer över, personer de har auktoritet över. Efter detta skulle man spela upp ett antal scenarion där alla tydligt lyder den som de ska lyda, så att det övas in. Exempel på scener skulle kunna vara att de ska slå läger för kvällen och Rania delar ut order om vem som ska göra vad, orchanfall där Anória håller i trådarna, diskussionen som hade förekommit i expeditionen om var de skulle korsa Omen-floden och någon scen där det finns konflikterande viljor mellan de som bestämmer och där Elenell får sista ordet. Efter att ha spelat upp en scen skulle alla (som var med) diskutera den: vad funkade, vad funkade inte, vad borde ha gjorts annorlunda? Och sen spelar man upp den igen med de förändringar man diskuterat fram och diskuterar hur det funkade andra gången. Har man tid kan man spela upp en scen tills alla är nöjda.


Det här var de största sakerna som förstörde lajvet för mig, men jag hade inte ett dåligt lajv för det. Jag hade ett bra lajv, till och med bättre än jag förväntade mig, men det är tack vare Rasmus, den relation vi spelade på och att det gick så enkelt och naturligt att spela så fysisk och nära kärleksrelation med någon jag träffade på plats.
Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo

Inläggav mercha » tis 6.8.2013 21:16

jag kan inte tacka er alla tillräckligt mycket för ett underbart lajv. Vid vissa tillfällen blev det nästan mer än ett lajv, och jag längtar på att få träffa er alla på kommande lajv :D . Elorias egen Skogsmulle signing off :D
Only the living can kill the dead
Användarvisningsbild
mercha
Hantverkare
Hantverkare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 26.2.2013 17:46
Ort: karkmo

Inläggav Darulf » ons 7.8.2013 20:13

Lajvet är över och SL skall till att påbörja efterarbetet. Under tiden kan meddelas att lösenorden för de skyddade avdelningarna är såsom följer:

Expeditionen
Login: expedition
Password: marschben

Orcherna

Login: orch
Password: grennalbrytaren

Sedan tänkte jag skriva ut verserna för alla de svärd som hittills figurerat i AEA-lajven:

Den Hädangågnes Profetia

Stenklyvaren (HYPERION)
Belägringens svärd, likt en hamrande slägga,
Med ett krasch och ett brak och murarnas ras.
Stenklyvaren slott i ruiner lägga,
Med ett stön och ett dån och ett torn går i kras.

Drakskäran (ZELDAN)
Drakskära, Drakskära, hur dräper du den?
Till hjärtat bak fjällen jag mig svingat.
Drakskära, Drakskära, var hamnar du sen?
I skrovet på bjässen min klinga betvingat.

Blodröd Måne

Domslutaren (SERIM)
I Rättvisans svärd jämt vågskålen väger,
För rätt och fel och ont och gott.
Domslutaren når fram till allas läger,
Öga för öga i stort som i smått.

Drakskäran
Som ovan...

Gillestriden

Slantsinglaren (LORTEM)
Den som Slantsinglaren bär, kommer turen till,
Varthän han sig vänder.
Men Lyckans svärd, då gudarna vill,
glider ur hans händer.

Mörka Stigars Ände

Vägvisaren (PAHN)
Den som Vägvisaren äger finner vägen den rätta,
Raskt dess herre sig beger.
Visdomens svärd gör allas bördor lätta,
Men riskerna blir också fler.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Vivi » tor 8.8.2013 00:23

Användarvisningsbild
Vivi
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 577
Blev medlem: mån 19.3.2007 17:58

Inläggav Miyo » tor 8.8.2013 11:12

Tack, Carolina, som tog upp auktoritetsproblemet. Trots att situationen var orolig som den var (såsom Vivi beskriver ovan) så anser jag att anarkismen/demokratin gick mycket längre än vad som var nödvändigt. Bra förbättringsförslag med workshoppar. Detta är helt enkelt något som behöver nötas in.

Som admin vill jag ändå kapa tråden här och be att vidare diskussion i detta ämne förs på avdelningen "Föreningen och lajvande". Det är definitivt något som BORDE talas mera om och övas mera på.
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav Dejan » mån 19.8.2013 22:36

Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Inläggav Carolina » mån 19.8.2013 22:48

Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo

Inläggav Dejan » tis 20.8.2013 09:04

Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Inläggav Shantina » tis 20.8.2013 22:03

Och konstaterar efter att ha gett feedback till lajvet att det nog INTE tar ca 5 min som det står i mejlet ;)

(Okej, jag vet att de 5 minuterna bra gällde obligatoriska frågorna. Men jag satt just helt löjligt mycket tid på att fundera över mina svar :) )
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

FöregåendeNästa

Återgå till Lajv

cron