Till Elorias hemsida

Lajvet Minkfarmare och fotbollsproffs

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Lajvet Minkfarmare och fotbollsproffs

Inläggav Tagrita » ons 15.1.2014 23:00

Hej SL!

Genast en praktisk fråga:
Hur noga är det med att man inte får ha svart, grått, brunt i klädväg? Det råkar nämligen vara mina favoritfärger i klädväg (ja, inte brunt. Det gillar jag ej alls) och jag har knappast byxor i annat än svart eller grått... Är det okej bara man inte är helt i svart el. dyl? T.ex. mörka byxor men färgglad tröja?

Tack på förhand! :)

PS. Nästa praktiska fråga: Inga tåg går så sent på kvällen som lajvet slutar väl? Övernattningsmöjligheter? (Sportlovet inleds i Österbotten det veckoslutet, ifall ni inte visste det)
'Den som går sina egna vägar behöver ingen karta'
- Drottning Kristina
Tagrita
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 8.5.2013 18:33
Ort: Åkertyget

Re: Lajvet Minkfarmare och fotbollsproffs

Inläggav Carolina » tor 16.1.2014 15:32

Hej!
Mörka byxor och färgglad tröja är ok. Vi vill inte att spelarna ska ha på sig mörka kläder för att SL under lajver kommer att gå omkring och vara "osynliga" för karaktärerna och för att markera att SL inte är karaktärer kommer vi att ha svarta/mörka kläder på oss. För att spelarna inte ska bli förvirrade vill vi inte att någon annan ska ha helsvarta/helmörka kläder.

Övernattningsmöjligheter finns. Spelledarna har varsin bäddsoffa och det finns flera personer i Åbo som brukar vara villiga att ge sovplats åt behövande lajvare.
Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo

Re: Lajvet Minkfarmare och fotbollsproffs

Inläggav Carolina » tis 28.1.2014 12:00

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om varför vi valt att karaktärerna skapas under en workshop före lajvet.

För det första så ger det er möjlighet att spela exakt det ni vill (inom ramarna för lajvet). Vi sätter inga gränser för er karaktär (förutom de som redan finns utgående från lajvets tema). Brukar du till exempel alltid spela osäkra och försiktiga karaktärer men vill testa spela en självsäker typ så får du göra det. Brukar du alltid spela ledartyper men är trött på det så behöver du inte spela en ledargestalt. Vi sätter inga gränser för de egenskaper din karaktär kan ha och vi type castar inte heller spelare till vissa roller. Ni får spela en hurdan karaktär som helst.

Förutom att ni får skapa precis en sådan karaktär som ni vill ha så har ni genom workshoppen också möjlighet att skapa precis hurdant spel ni vill ha för lajvet. Vill du spela en social karaktär som har en massa relationer så kan du göra det. Det är bara att prata ihop sig med andra under workshoppen. Vill du däremot ha ett ångestlajv och spela en karaktär som till vardags tar hand om sin svårt sjuka partner men som för en gångs skull vill komma ut och träffa andra människor bara för att märka att alla på klassåterträffen är dumma i huvudet och att det skulle ha varit bättre att stanna hemma ändå så får du göra det. Genom att skapa din karaktär på en workshop så får du själv bestämma var huvudpunkten för lajvet för din del kommer ligga.

Vi är också övertygade om att en workshop kommer att leda till att alla deltagare känner att de också "äger" lajvet, att lajvet inte är något som SL skapat och deltagarna får ta del av, utan något som skapas gemensamt av alla.

Till slut kan jag också förtydliga lite vad vi tänkt om metatekniker under lajvet. Det kommer finnas ett black box-rum dit man kan gå och spela upp till exempel flashbackar från högstadietiden om man vill. Man kan gå dit ensam, i par eller i en liten grupp och spela upp olika scener. Man kan också be en eller båda SL komma med och spela NPCer i black boxen. Att använda sig av black boxen är helt frivilligt och ingen som inte vill spela upp någon scen där måste göra det. Man kan lajva hela lajvet i huvudsalen om man vill, men för det som vill spela ut metascener så finns den möjligheten. Den andra metatekniken som kommer användas under lajvet är skuggor som SL kommer spela. Skuggorna är osynliga för karaktärerna, men kan säga saker åt dem. De är som karaktärernas inre tankar och kan påverka karaktärerna i olika riktningar. Vill man inte att en skugga ska säga något åt en så viftar man bort den som man viftar bort en fluga. På så sätt är båda metateknikerna frivilliga och man behöver inte använda sig av dem under lajvet om man inte vill.
Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo

Re: Lajvet Minkfarmare och fotbollsproffs

Inläggav Ia » lör 1.2.2014 22:21

Sådär passande så gick en av spelledarna för lajvet och missade att anmälningstiden öppnade idag kl:12. Men när jag väl kom hem från jobbet så kom jag på att så var det ju.... så kan det gå... men i alla fall. Anmälningen till lajvet har nu öppnat och det är möjligt att anmäla sig fram tills 16.2. Passa på och kom på ett litet men ack så intensivt lajv till Åbo. 10 deltagare behövs för att det skall gå av stapeln.
Ia
Präst
Präst
 
Inlägg: 250
Blev medlem: sön 6.9.2009 10:23
Ort: Åbo

Re: Lajvet Minkfarmare och fotbollsproffs

Inläggav Carolina » sön 16.2.2014 17:33

Vill bara påminna om att anmälningen går ut om ca 6 timmar. Wiiiiih!
Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo

Re: Lajvet Minkfarmare och fotbollsproffs

Inläggav Carolina » tor 20.2.2014 13:13

På grund av för få anmälda blir lajvet inställt.
Carolina
Knekt
Knekt
 
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 24.9.2010 20:37
Ort: Åbo


Återgå till Lajv

cron