[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - I Vargarnas Skugga IV: Spillror i Havet
Till Elorias hemsida

I Vargarnas Skugga IV: Spillror i Havet

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

I Vargarnas Skugga IV: Spillror i Havet

Inläggav Dejan » fre 2.5.2008 21:12

I sommar firar Eloria sitt 5-årsjubileum genom att arrangera lajvet "I Vargarnas Skugga IV: Spillror i Havet". Två hela dagar lajvande med rekordmånga spelare utlovas på en ö i Västerhankmo skärgård i Vasas närhet. För mer information, besök lajvets hemsida http://www.eloria.fi/Lajv/IVS4/IVS4.htm Alla med!

Inför lajvet ordnas ett antal workshopar. Den första äger rum 24-25 maj i både Vasa och Umeå. För mer info läs eller .

Vasabladet och Jakobstads Tidning har nyligen skrivit artiklar om lajvet. Läs dem här:
http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=19263
http://www.jakobstadstidning.fi/story.a ... ryID=19252
Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Inläggav khoma » tis 8.7.2008 10:52

Hej alla spelare!

Förlåt om jag nu tar mig vissa friheter som kanske nödvändigtvis inte är mina att ta, men jag känner att jag verkligen har något att säga nu. Som aktiv åskådare och tjuvlyssnare av spelledningen till IVS4 vill jag nu vända mig till Er, Spelarna.

Skärp er. Påriktigt. Det är mindre än en månad kvar till lajvet och många av er har bara skrivit några få (om ens det) meningar på era roller. Ni är inte aktiva i att forma gruppen, skapa intriger eller på något sätt hjälpa till att skapa ett intressant, givande och fram för allt roligt lajv. Många av er hoppar av i sista minuten, något som är ännu värre än att inte vara aktiv innan lajvet. Avhoppningarna har ställt till med stora problem intrigmässigt och gruppdynamiskt sätt, om jag har förstått SL rätt. Respektlöst hej kom igen!

Vill ni ha ett bra lajv? Vill ni verkligen det? Om inte, varför har ni då anmält er? Och om ni vill ha ett bra lajv, varför jobbar ni inte för det då? Ett lajv (i alla fall inte IVS) handlar inte om att SL skall skapa något stort och spektakulärt på egen hand och spelarna bara får hoppa på i farten. Ett lajv handlar om att skapa något tillsammans. En levande kultur, spännande läger och intensiva och intressanta intriger. Det är inte något som SL klarar av att ge er på egen hand. Ni måste ta del i det arbetet, nästan lika mycket som spelledningen.

Genom att skriva uttömmande, intressanta och fullständiga roller på ert privata forum ger ni er själva bättre förutsättningar till ett bättre lajv. För det är via er roll ni, tillsammans med SL, skapar era intriger. Genom att aktivt ta del i att skapa relationer inom gruppen får ni också mer att spela på i lajvet, en bättre gruppdynamik och ett givande lägerliv.

Men visst, om ni vill ha intriger i stil med "Du tycker om X och tycker inte om O och nu tycker Y om dig och du måste hitta en karta jee" så go ahead: skriv roller i stil med "Jag är en snäll men blyg person som mest sitter tyst i ett hörn och tittar på stjärnorna". Men då skall ni inte förvänta er något annat än ovanstående intrigförslag heller. IVS4, som jag ser det, handlar om att skapa något fantastiskt tillsammans. Ta det ansvaret, för det är ert helt och hållet, ni som vill delta och skapa ett fint och minnesvärt lajv.

Ta er i kragen idag, sätt er ner och fundera på er roll på allvar. Sätt er sedan ner med papper (elektroniskt eller vanligt, hur som helst) och skriv ner rollen. Posta den på ditt eget personliga rollforum (fatta vilken lyx hej!) och VIPS! börja arbeta tillsammans med din personliga rollcoach. Ta sedan en titt på relationstrådarna och fundera ut vilka relationer just din roll skulle vilja ha under lajvet. En hemlig älskare? Ett hatobjekt kanske? En förtroelig vän? Drogsupplier? Värsta fiende? Hemlig beundrare? Eller kanske DU vill vara en hemlig beundrare av någon? Låt fantasin flöda och endast den sätta gränser!

Detta kan göras på ett par dagar om man är riktigt aktiv. Sätt dig sedan ner och sy kläder som passar till din roll. Kanske vill du ha några personliga ägodelar, unika just för din roll? En lyckoamulett, en fin snidad pinne eller en snuttefilt (ja, varför inte hehe)? Fortsätt undertiden att tänka på hur du vill spela din roll. Vill du ändra din gångstil, hållning eller varför inte sättet du pratar på? Hur skall hon/han reagera i olika situationer och hur skall du på ett fint sätt förmedla rollens bakgrund, personlighet och nojjor? Läs igenom all information om gruppen du skall spela i, så att du inte missar viktig information om kulturen eller gruppen som helhet. Detta skall också såklart göras flera gånger under rollskapandet. Läs igenom texterna flera gånger, tenta dig själv på dem tills du har stenkoll. För kom ihåg: din roll har levt i denna värld minst lika länge, om inet längre, som du själv har gjort i denna värld. Lika säker som du är på vår kultur skall du vara på din rolls.

Sedan, då allt detta är gjort: Klä på dig din rolls kläder, gå ut i skogen och klä sedan på dig din roll. Prata högt för dig själv, gå som du tänkt ut eller bara sitt vid en liten lägereld och försök tänka dig in i din roll. Och varför inte ta med en vän som också skall spela i din grupp och låta era roller prata lite med varandra? På så sätt har ni något att gå tillbaks på under lajvet "Minns du då vi satt och pratade då och då där och där innan allt det här?" typ. Om du bor långt ifrån alla andra, varför inte starta ett rollspel på forumet, där gruppen kan rollspela mot varandras karaktärer. Dheraierna kan befinna sig ute till havs på sin båt; vad händer på kvällen i kajutorna då arbetet för dagen för de flesta är slut? Undre världen kan befinna sig på Lyktan en kväll någon gång innan Lupas utrensning och Kenoi kan t.ex. befinna sig en kväll framför lägerelden. Vad händer, vad säger rollerna och vad berättas där framför elden? Allt sådant gör att gruppspelet såväl som rollspelet fungerar bättre och smidigare under själva lajvet.

Det finns så otroligt mycket man själv kan göra innan lajvet, för att vara med och skapa något fint. Ett lajv fungerar inte om 3/4 av spelarna sitter hemma och latar sig, då en massa rolljobb skulle behöva göras. Ett lajv skapas inte under de få dagarna man är IN-lajv. Det skapas under de veckorna (i detta fall, i vanliga fall och hellre under de månaderna) man förbereder det. Get active everybody! You can do it!

(DISCLAIMER: Ingen i SL har bett mig göra det här, och jag har inte heller frågat om lov att göra detta. Så om någon tar illa vid sig (vilket absolut inte är meningen!) skriv gärna ett argt eller ledset PM till mig så kan vi prata om dina känslor där. Bli inte arg eller ledsen på SL. Okej? Och om SL finner detta meddelande orättvist eller på något sätt dåligt och fel, ta bort det bara. Jag tar inte illa upp. Det här är nu bara det jag tror mig ha uppfattat, som någorlunda opartisk övervakare av lajvets fortskridning).

Jag önskar er kreativa stunder allihopa!
All my heroes wear masks
khoma
Bonde
Bonde
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 10.7.2007 18:40
Ort: Vasa

Inläggav Eltharion » ons 9.7.2008 17:24

"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav Dejan » ons 9.7.2008 20:11

För er som inte känner till mitt alias på detta forum, så är jag Basti, en av spelledarna för IVS4.

Med "vi" syftar jag härefter på spelledningen.

Jag ämnar nu för spelledningens del klara upp ett och annat angående lajvet, vilket ovanstående två skribenter skrivit om. Jag tänker inte kommentera allt, eftersom det saknar betydelse för en större publik. Vidare vill jag påpeka att ovanstående två inlägg till stora delar baserar sig på snäva intryck, som omöjligen kan beskriva eller ge rätt bild av hela situationen.

Över till "att ta ansvar" såsom den gode Eltharion ber om.

1. Först och främst tycks det råda en felaktig bild av hur förberedelserna inför lajvet går. Det finns inga "stora problem", "många" har inte i skrivande stund hoppat av i sista minuten och inte sitter vi och "tjurar" heller. Läget just nu är att alla praktiska arrangemang är ordnade och under kontroll. Med några få undantag har alla spelare kommit såpass långt med sin roll att vi kan känna oss säkra på att spelarna har en godtycklig bild av vad för slags karaktär de ska gestalta på lajvet, och vi är medvetna om det. Dramat, intrigerna och relationerna har varit under arbete redan en längre tid, och det arbetet fortsätter fram till senare delen av nästa vecka (v. 29).

2. Angående spelledningens ansvar och "beteende". Spelledningen har ALDRIG "anklagat spelarna för att lajvet inte verkar gå som det ska". Eltharion har helt rätt i att om så vore fallet, är det helt och hållet vårt fel. Om något är dåligt eller inte går som det ska, är det vi som har misslyckats. Är det någon som känner på sig att något är fel, ber vi er att ta kontakt med oss så vi får reda upp saken.

3. Angående att vara bindande anmäld. Alla inser att deltagandet i ett lajv inte är samma sak som att köpa biljetter till en rock konsert. Konserten lider inte av att några åskådare som betalat för sig uteblir ur publiken. Ett lajv däremot är BEROENDE av sina deltagare. Därför har vi (och alla andra lajv åtminstone jag varit på) konceptet att vara bindande anmäld. Det betyder att spelledningen räknar med din hängivenhet till lajvet och att du tänker delta. Det gör det tryggt för spelledningen att långt före lajvet går av stapeln göra nödvändiga införskaffningar utan att själv behöva vara rädd för att stå som borgensman. Betydelsen av detta är ännu större då ett lajvs budget börjar närma sig stora summor. Dock ännu viktigare än den ekonomiska aspekten, är det tomrum, som en spelare som spelledningen räknat med, skapar då denna uteblir från lajvet. Att ha bindande anmälda spelare som uteblir av annan orsak än force majeure är inte något som någon spelledare önskar. Det sätter onödiga käppar i hjulen. Den avskräckande "straffavgiften" är till för att försäkra att de bindande anmälda är dedikerade till lajvet och på allvar ämnar delta.


Om någon ännu önskar svar på något, ber jag er att personligen ta kontakt med mig eller någon av de andra spelledarna. Har ni feedback att ge om hur vi skött oss hittills, var vänliga och berätta den åt oss personligen, inte över en allmän, öppen kanal. Jag önskar att denna diskussion på detta allmänna ställe härmed kan ta slut, eftersom vi har mer produktiva saker att göra under tiden fram till lajvet. En noggrannare evaluering om lajvets arrangemang är på sin plats först efter att det faktiskt hållits.

Till slut vill jag ännu säga att vi har ett dunderbra lajv på inkommande, och det skall bli roligt att se er alla om närapå två veckor! Ha det bra tills dess! 2B)
Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Inläggav Anders » tor 10.7.2008 19:24

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta...
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Darulf » tor 10.7.2008 20:46

Pröva ryck på axlarna och gå vidare. Jag kommer iallafall att stornjuta av lajvet, och har inte haft några komplikationer what so ever.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Emil » ons 3.9.2008 15:12

Hej på er alla!

En sista gång vill spelledarna påkalla er uppmärksamhet. Det är en dryg månad sedan lajvet och alla borde ha hunnit hämtat sig (även spelledarna). Nu vill vi veta vad ni tyckte om lajvet.

För att lajv ska kunna utvecklas måste kritisk diskussion kunna föras mellan spelare och spelledare. Reflektion kring den egna insatsen gör man oftast, men en ordentlig utvärdering av lajvets olika element sker mindre ofta. Detta är ett steg mot lajvkritik och i förlängningen bättre lajv. Vi hoppas att ni tar er tid att fylla i denna feedback. Deadlinen är om drygt två veckor, dvs. söndagen 21.9.2008. Efter detta stängs undersökningen. Bäst funkar det om du fyller i den genast du läser detta. Vi ber er också att motivera och utveckla era svar, så att inte "Bra" eller "Dåligt" är det enda vi får veta.
Era personuppgifter kommer inte att lämnas ut, utan stannar hos spelledningen, men vi hoppas att ni för att vi ska kunna utvärdera lajvet så bra som möjligt ändå fyller i dem. Spelledningen kommer att sammanställa en slutrapport baserat på de svar vi får som kommer att vara allmänt tillgänglig.

Feedbacksformuläret hittar du här: http://www.eSurveysPro.com/Survey.aspx? ... d47a7fe16d

Lösenordet är ivargarnasskugga4



Tack på förhand,

Spelledarna
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm

IVS4 - Aftermath

Inläggav Emil » tor 30.10.2008 14:10

Hej på er igen!


Vi vill tacka för för de svar vi fått i enkäten om IVS4. Vi kommer att sammanställa en rapport över den feedback vi fått och över våra egna erfarenheter i hopp om att denna ska kunna utveckla lajvarrangemang i vår förening. Detta kommer att ta sin tid då alla arrangörer är på olika platser på jorden och pysslar med eget, men att den blir av är säkert. Promise.

Eftersom detta kan vara det sista mail som vi arrangörer skickar ut och vi redan är igång med tackningar så vill vi göra det som vi borde ha gjort för länge sedan, tacka de som tackas bör.

Vi vill tacka Elorias styrelse. De trodde på vårt projekt, de hjälpte till när vi bad om det och utförde många praktiska uppgifter som vi tacksamt kunde delegera till dem. Samtidigt har de under hela arbetets gång haft stora förväntningar på lajvet och det har eggat oss.

Det finns en person vi vill tacka speciellt mycket i styrelsen, och det är Anders Karls. Anders fick den stora uppgiften att ansvara för matplanering och inhandlande, och skötte uppgiften med glans, som alla på lajvet belåtet kunde konstatera. Han bidrog även med stora mängder rekvisita. Dock var hans verkligt oersätteliga insats de dagar före lajvet som han jobbade med oss arrangörer på ön med allt från att rensa bort getingbon till bygga upp hela läger. Utan hans scoutkunskaper och goda humör vill vi inte tänka hur det kunde ha gått. Tack Anders!!!

Vi vill också tacka alla som bidrog till lajvet med rekvisita, och tack till scenkonstlinjen för att vi fick använda deras utrymmen under workshoppar.

Än en gång, tack allihop för att ni hjälpte oss att arrangera detta!



Vi ses väl igen i lajvsvängarna?



Med vänliga hälsningar,

Arrangörerna Emil, Erica, Emma, Basti
Användarvisningsbild
Emil
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 20.3.2007 17:40
Ort: Stockholm


Återgå till Lajv

cron