[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - CLUE
Till Elorias hemsida

CLUE

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Inläggav just_j » tis 3.8.2010 11:21

Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav Miyo » tis 3.8.2010 13:02

Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav just_j » tis 3.8.2010 20:43

Jag förstod Minna.

På tacklistan skall förutom samarbetspartners finnas;

Minna som vi lajvar hos.

Vicke som varit underbar i planeringen. (flaskor ordnade)

Anders föreningens kassör, som hjälpt mej med budget och en massa...

Tina som fixar sconsen. Kom ihåg ta nåt kvitto :-)

Keke För allt du fixat.

Och alla vi som ses på Clue lördag. Och för vad ni fixar som jag bett er om.

Jag är nu gråhårig och min underbare frisör Julius kommer inte läsa detta men tackar honom ändå när han hörde jag skulle ha ett lajv och klippte mej och färgade för en billig penning.

James Finnighan
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav Miyo » tis 3.8.2010 22:22

Om nån kvinnlig varelse ännu saknar skor för lajvet så har jag ett par riktigt snygga svarta lackskor med klack till låns. Lite äldre utseende, så de borde passa in rätt bra i lajvet. Storleken är nånstans mellan 39 och 41 (är lite osäkert då det enda måttet jag har är att skorna är just och just för stora för mig och mina fötter varierar mellan 38 och 40).

Om nån är intresserad så hojta till så tar jag med dem till lajvet!

Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

Inläggav just_j » ons 4.8.2010 21:49

Lovely

James Finnighan gotta go 2 sleep now.

En praktisk sak. Er SL Johan Finne har inte dator fre då han har lång resa från Helsingfors till Vasa med en massa saker. Lördag ca 10 anländer jag och Vicke. Ni som är dagen före tackar jag för ni är så underbara och fixar. Stor Union Jack kommer med. Eh borde vara ett privat meddelande kanske men får man fästa saker på väggar med typ Sintarra?

Har inte Sinnitarra.

// James //Johan
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav just_j » tor 5.8.2010 18:16

Tack Earl Warren Piece för din fråga.

100 pund 1925 kan jämföras med ca 10.000 € idag. Tag bort nollor. £ 30 är det vi i Finlad idag kallar 3000 €.Sterling, pence och så skall vi inte bekymra oss om.

Här till dej och alla andra lite exempel på vad saker kostade 1925.

Ett hus mellan £850 och £1500.

Kvinnors skor kostade mindre än £ 1 och Londons teaterbiljetter billigare. Champagneflaskorna i samma pris som kvinnors skor dvs ca 50€.

En livränta till goda tjänare var £ 500.


En kväll på Duck Heads Inn beroende på om man åt eller bara drack klarade sig människor och dina kolarbetare för under punden 1 som juh är 100 €.

Jag döljer vad annat vi talade om :-)

James Finnighan
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav just_j » tor 5.8.2010 18:32

Och er betjänt skall packa en massa rekvisita nu. Och kommer inte ha dator fredag då han reser fredag. Alla eventuella frågor per tel. Vi ses på ett mordlajv fredag.

James
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav Anders » tor 5.8.2010 20:11

Yiiiiihaaa! ...fast å andra sidan är jag bitter...

...bitter över att två veckors Clue-klädes-ångest löste sig på 15 min så fort man kom sig för att besöka närmaste teaters garderob. :D

I can haz clothing!


EDIT: Men om någon ännu har ett par ljus läder-/lackskor i strolek 42 +-1 så skulle det vara über!
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Elvea » sön 8.8.2010 08:34

Jag ger helt fräckt mitt ris och ros i den här tråden, för att undvika att göra en ny tråd helt och hållet :) Om SL föredrar att det flyttas så är det bara att flytta. Och det här är väl det allmänna, om man sen vill ha feedback eller så i mailform så kan det säkert skickas senare, men jag ville göra det här förrän jag far på jobb

-Först massor med stora rosor åt Spelledarna bara för att ni gjorde en sån här grej! Först trodde jag inte att ett tjugotalslajv skulle vara min grej, men ooh så fel jag hade ^^ Tyckte ni lyckades jättebra med stämningen och dekorationer och allt. Nice!
-Sedan ännu ett fång rosor skilt åt Johan för min roll, för att du svarade på alla mina underliga frågor i tid och tid av dygnet, för dikterna du skrev och för en av de bästa workshoparna jag varit på sedan IVS4. tror jag. Helt underbart!
-Och så en stor ros åt Minna för att vi kunde lajva på Kaitabacka, för det stället var helt super :)

Sen lite mer personliga rosor:
- En till ros åt Minna för alla våra ljuvliga inlajv-diskussioner! Det var sååå roligt att få spela lite på den mera artsy sidan av Olivia och jag fick verkligen snabbt hitta på några nödlögner då det kom upp att du visste om mina besök. Bra att få träna lögn-nerven lite ;) Sen spelade du bra också!
- Till Pia/Alice, of course! Du får den mörkrödaste rosen jag hittar, my love ;) Som du sa då du ringde och undrade om jag läst min roll än - "Sällan vi spelar mot varann numera..!" Tack för många långa offlajvdiskussioner hemma vid min dator och inlajvdiskussioner förda bakom stängda dörrar då Olivia och Alice fick sina sällsynta stunder tillsammans. Och för att du överlevde och fick hela arvet! *galen winnarpose*
- Till Calle/Earl Piece för en vacker stund i trappan. You know what I mean ;)
- Till Anders, bara för att jag gillar dina rolltolkningar :)
- Till Vicke, Fredrik och Anders för grymt sköna lajvdiskussioner i bilen hem!

Ris har jag inte särskilt mycket att ge, men jag ska ge det jag har i kort from:
- Slutet kändes tvingat, jag skulle hellre ha avslutat lajvet inne i vardagsrummet efter att kommisarien gick ut, än att ha sprungit ut pga. en brand.
- Småris åt alla för att vi är dåliga på att samarbeta vad gäller städningen efter ett lajv.

That's about it, jag har säkert glömt nåt och nån. Men alla spelade bra och hade satsat åtminstonenåt på utstyrseln och det tyckte jag var skoj ^^
//Linn aka. Olivia Pearls
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav Miyo » sön 8.8.2010 09:57

Och jag insåg just - vi tog aldrig något gruppfoto!

*gråter*

Sorry för att jag anser det viktigt. *svordomar, hädelser, ilska*
Användarvisningsbild
Miyo
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1913
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:37
Ort: Vasa

...

Inläggav Daemonist » sön 8.8.2010 14:09

Bill McFee stood a bit apart from the rest of the people that survived the now smoldering remains of the Archer Estate. Firemen and constables in their dark bobbyhats were running all over the place - the whole thing was really a bit too bothersome for his age. His mind was concerned, and he realized that something needed to be done, he couldn´t take the uncertainty of Alice Archer being in charge of the entirety of the family wealth.

It was a hit to his personal pride, but he knew what he needed to do. It was a risk, but perhaps worth it.

In his backpocket burned a piece of paper, with a scorning last farewell from the late Oscar Archer. With it, he could see to it that half of the wealth would go to Kevin's son, who certainly seemed honest enough to at least attempt to use the money well - perhaps there was lucrative employment to gain as well?. Noone needed to know that he still had a copy of Oscar's original testament, and even if they found out, it was null and void, as the document he now held was dated later.
Sure, Alice had Kevin's will, but it mattered little, since she had only been meant to inherit half of Oscar's belongings anyway - the new will saw to that.

He went and took the young boy, who had appeared at the Estate seeking to find out more about his father, by the shoulder, and took him aside.

"My boy, how would you like to make a deal...?"


(Ifall SL protesterar är det ovan sagda null and void)


Tack för ett väldigt trevligt lajv, "lärde" mig mycket om arvslagar och juridiska sprösmål :p[/i]
Senast redigerad av Daemonist sön 8.8.2010 17:57, redigerad totalt 2 gånger.
Optima partium virtutis est prudentia.
Användarvisningsbild
Daemonist
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 134
Blev medlem: lör 12.12.2009 15:32

Inläggav Adaira » sön 8.8.2010 17:03

NEEEEEEEEE-EEEEEEEEEE!!!!!!!! Voi skååni me dej Keke/Bill!!!
Va i helskotta?!?!?!? Får ja bara 50%???? *svordom*

Nåja... jag har iaf en stor summa, kom undan med mord och fick min tjej!

Sen ris o ros:

-först åt SL: STORA rosor åt SL för de fina intrigerna den underbara rollen och en helt underbar knut av plotlines. AWESOME!

-Olivia (Linn) för fina och stämningsfulla diskussioner i diverse skrymsel av huset. För att vi kom undan och för att du lyckades få giftet i Kevins glas. "He had it comming all along..."
En blodröd ros -Som det stod i min roll: du var "min älskade -mitt allt".

-Kevin (Anders) min make. Vi spelade ju inte mot varann skärskillt länge men dina oroade blickar och ömma gester var bara underbara. Trots att det var tack vare Alice som du dog så grät hon då hon såg Kevins döda kropp. Han var ju trots allt hennes första kärlek och deras första år tillsammans var ju underbara.

-Kelly (Sonja) för fina diskussioner, en bra rollprestation och för att du fick Alice på andra tankar.

-Earl Piece (Calle) för diskussionen ute på gården och för att Alice inom sig fick tycka SÅ illa om dig (dels av gammal vana, dels av att du flirtade med MIN tjej)

-Till Oscar/Justin (Kevin) för att jag fick gå och blänga på dig ;P

-Till James och John för att ni RETADE LIVET UR Alice! Underbart!

-Bill (Keke) För att Alice fick känna sig aningen mera ro-fylld med tanken: "Bill vet, Bill kan, Bill fixar..."
-enda tills brevet kom i slutet: "Lite inte på Bill McFee!"
Fin roll och AWESOME att du memoriserat all info och "leagal stuff"
Bild *Ditz*
Användarvisningsbild
Adaira
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 523
Blev medlem: ons 28.5.2008 10:38
Ort: Jakobstad

en sista hälsning från er gaggiga betjänt

Inläggav just_j » sön 8.8.2010 20:19

Eder gråhårige betjänt tackar alla som var med. Det blev en märklig dag på Winmill och Alice Archer har nu avskedat mej :-)

Små minnesvärda glimtar för mej:

Olivias första dikt till Oscars minne. Skämtar inte. Hade tårar i ögonen.

Samtligas miner då de kommer för att dricka thé efter att Oscars testamente lästs upp.

Reaktionerna när Kevin dog.

Hur arg Earl Warren Peace blev när han inte genast fick svar på vissa telegram.

”Justin Cases” frågande min då Oscar Dunmoore fått ett telegram.

Hur svårt vi som betjänter hade att vända duken på bordet rätt samt då jag såg min kollega helt borta. (Alice har för övrigt avskedat även honom)

Carrie Box sittandes ensam i soffan med något drömskt i blicken. Vad du än tar dej till Carrie önskar jag all lycka. Den korta tid du jobbade med oss på Winmill var du en heder för tjänstesläktet.

När jag plötsligt ser pastor Chriss Cross stå så ensam, vinglandes på gården. En spillra av en spillra.

När dr Nicholas Payne försöker allt för att hjälpa Earl Warren Peace. Hur han , då Earlen är på soffan, tar sej en sekund för pannan och stryker håret innan han åter försöker få liv i Earlen.

Den illmariga lyckan i Ed Ventures ögon då han inser var diamanterna finns.

”Penny Lanes”/Anne Hathaways grace då hon sätter sej för att spå Alice i kort.

När Alice Archer ger mej en giftig blick för jag råddar till bordsplaceringen vid hedersbordet.

Kelly Archers antydan till leende då jag som betjänt tackar för vad hon gjort för Archers.

Sarah Payne sträcker lätt på sej för att jag tänkt servera vatten till hennes man före henne vid middagen och han påpekar det.

Bill McFees pondus varje gång han anländer till salongen. Det privata arbetsrummet kunde jag aldrig se honom i som simpel betjänt.

När Phil De Grave anländer till Winmill och tar in hela rummet med sin entré.

Det är sådana saker en virrig, gammal betjänt som redan tjänat Oscar Archer kommer att berätta åt sin systers barnbarn för.

Samt hur jag fick springa min sista anställningsdag på Winmill. Måste kolla Alices testamente om jag är berättigad till livränta. Kan du McFee hjälpa? Kan du Penny Lane förfalska något? Jag vet var det finns mer stryknin.

Alonso är du anställd ännu? Trädgården var fin.

J
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav Shantina » mån 9.8.2010 20:39

Hjälp!

Vet någon om de har råkat få med sig vårt kamerafodral? Vi har letat en timme nu men hittar det inte och vi MÅSTE få med det till Visby imorgon eftersom vår extra akku är i den.... :cry: :?
O ja ba:" E-hee!"
Användarvisningsbild
Shantina
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: tis 9.9.2008 19:03
Ort: Pedersöre

Inläggav Darulf » tor 12.8.2010 22:13

Funderade jag skulle passa på att skriva lite funderingar. Nu när man kommit till självinsikt och hunnit smälta det hela och så.

För det första vill jag tacka spelarna för underbara rolltolkningar. Det blir med en gång så levande när ni tar över och jag är säker på att spelet inte hade varit närmelsevis lika bra ifall inte just ni allihop varit där.

Några speciella händelser/rolltolkningar förtjänar omnämnande:'
- Calle som Earlen. Kommer speciellt ihåg din dödsscen. Well played good sir!
- Tobbi, som lät sig övertalas av Johns överdrivna klagomål om gikt o liknande. Efter att ha fått opium fanns det plötsligt mycket intressant att spela på.
- Anders, som den falska inspektören med den där accenten. Trodde jag skulle börja vrålgarva trots att jag var förvanad om den.
- Minna, missförstå mig rätt, men det var ett nöje att få se dig bryta ihop. Det var ganska råa anklagelser som polis Bobby Hatt kom med, och du reagerade övertygande. Tror inte att han misstänkte dig mera efter det förhöret.
- Johan, din fuling. Börjar nog skvätta ner mig med vatten. Toppengrej!

Tyvärr missade jag vissa avgörande händelser, eftersom jag var annarstans och höll på med annat. Men kanske får jag fler möjligheter...



Jag har nämligen en idé.

Vad om man skulle ta och spela om Clue en gång till?

Inte nu med en gång alltså, utan om typ ett år. Spelarna kunde vara de samma, eller också har de bytts ut. Eller så är de samma spelare, men de har bytt roller sinsemellan.

Poängen är dock den att intrigmönstret är kraftigt förändrat.

Varför? Jo, vad om man kunde lajva samma lajv igen och känna igen sig? Karaktärernas personligheter är de samma och uppsättningen är på det stora den samma. Och sedan när folk börjar agera kommer skillnaderna fort fram.

Andra fördelen är det att man nu kan jämnföra. Vad har man lärt sig från förra omgången? När man lyssnat på deltagarna och sållat mellan det som fungerade och inte fungerade, kan man förhoppningsvis höja kvaliteten avsevärt.

Sedan kan man ju tänka sig att göra det som en eventuell tradition. Ett Clue-lajv nu och då. För att se hur sjukt knepigt man kan göra en mordhärva egentligen när man RIKTIGT försöker.


Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

FöregåendeNästa

Återgå till Lajv

cron