[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Malatassaray: Världen Bakom Slöjan - Kritik
Till Elorias hemsida

Malatassaray: Världen Bakom Slöjan - Kritik

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Malatassaray: Världen Bakom Slöjan - Kritik

Inläggav Eltharion » sön 5.8.2007 22:19

Jag ville att det här lajvet skulle fungera, det ville jag verkligen.

Fyra månader med planering, föreningens budget och stöd till sitt förfogande och erfarna lajvare, med åtminstone ett föregående lajv planerat bakom sig var, som spelledare.

Vad hände?

Tyvärr hände flera saker som gjorde att lajvet blev som det blev.

Lajvets koncept var till en början två A4-sidor med franska streck om olika idéer och funderingar. Redan då dök ett av dom största problemen med lajvet upp: vad gör karaktärerna på sin vardag, och vad ska spelarna göra, annat än att följa lajvets huvudintrig? Lajvets koncept var flummigt som bäst och världen lajvet skulle ta plats i om möjligt ännu oklarare. Fastän vissa av dessa problem löstes längre fram, började lajvet byggas på en grund som inte var färdigt planerad. Jag tog mig an uppgiften att skapa olika varelser till en värld som jag inte hade någon aning om hur det fungerade, och redan då hade jag tankar om att hoppa av lajvprojektet som jag inte hade någon tillit till.

Men ännu då fanns det mycket som kunde ha gjorts för att rädda denna lajv. Men kanske det största problemet som denna lajv stötte på dök upp vid denna tid: spelledningens arrogans. Lajvets huvudansvarige höll på med denna lajv för fel orsak och på fel sätt. Allt som han skrev och skickade för mig att läsa var fyllda med stavfel och kändes snabbt ihopkrafsade. Alla kommentarer och idéer som jag gav ignorerades och all information lades upp på hemsidan, med stavfel och allt, eftersom korrekturläsningen kunde skötas av någon som brydde sig om sådana petitesser, enligt hans åsikt.

Kom det verkligen som en förvåning att två av spelledarna, jag inräknat, hoppade vid det här tillfället av projektet? Efter detta var jag inte längre insatt i spelets planering, så jag börjar inte spekulera vidare om hur spelledarna gick tillväga med planeringen av lajvet efter detta.

Lajvet föregicks av två workshops, båda två längden av ett veckoslut. Den första hade lite till inget att göra med lajvet ifråga, medan den andra innehöll program såsom genomgång av det som stod på hemsidan samt hantverk i form av props till lajvet. Ingendera av workshoppen väckte någon tillit i spelledningens förmåga angående denna lajv: istället erbjöds vi lekar och akrobatik som säkert är till nytta inom lajv och teater i allmänhet, men då det inte fanns någon kvalificerad nog att leda akrobatiken var det enligt min åsikt vårdslöst av spelledningen att ha med denna i workshoppens program. Risken att någon skulle ha skadat sig var enligt min åsikt alltför stor för att riskera på något som inte var av avgörande vikt för lajvet.

När jag till slut anlände till lajvet, försenad p.g.a. arbete, hoppades jag innerligt att lajvet faktiskt var bra. Det är dock nu som vi kommer till det som denna text skulle handla om, och jag vill nu rikta min kritik mot både spelledarna och spelarna.

Jag förstår att som nybörjare kan det vara svårt att ta en aktiv roll, speciellt i sitt första lajv, men dom man lajvat i flera år och inte lyckas med något mer än att träna stjärt- och käkmusklerna genom sittande och ätande börjar man verkligen undra vad som är på gång. Detta var till sor del p.g.a. ovannämnda problem angående spelarnas sysslor i själva lajvet. Vad kunde dom egentligen ha gjort, då inget annat fanns att ta till än ätande och sittande?

Men detta frigör inte spelarna från det faktum att lajv handlar till stor del om att kunna lajva och improvisera. När det visade sig att spelet inte gick framåt, gick ett par av spelarna till spelledningen och erbjöd sitt hjälp/ frågade om lov att sparka igång spelet. Till en början var spelledningen nekande till hjälpet: "Nej" och "Det sker imorgon" var dom två vanligaste svaren som spelarna fick.
Efter att ett par timmar gick utan att något desto mer dramatiskt hade hänt, beslöt sig en av spelledarna för att skapa konflikt via sin roll. Tyvärr fungerade inte hans plan som han hade hoppats, eftersom spelledaren ignorerade sina egna regler för strid, och vissa av spelarna fick dålig smak i munnen efter att ha sett en karaktär bli träffad av ett halvt dussin vapen utan att ha vare sig rollspelat skador eller träffar. Tio minuter senare, efter att först ha blivit omringat av spelarna, låg hans karaktär död på marken, och spelledaren försvann in i ett av OFF-rumme och syntes endast till sporadiskt därefter.
Jag återsåg honom vid tre tillfällen: då han dök upp som en budbärare och läste upp ett brev, då han stod och drack vatten OFF och då han återigen dök upp som en antagonist, efter att ha varit och sminkat sig i ca. två timmar.

Spelledarna hade ingen kontroll över spelet och den kontroll dom utövade var tyvärr bristfällig: den ena syntes som oftast inte till medan den andra försökte desperat leda spelet utan den andra spelledarens hjälp. Ungefär nu mottog spelledningen (eller spelledaren) emot hjälp från vissa av spelarna till att iscensätta en teatrealisk slut på kvällen. Dom två spelarna offrade sina karaktärer för spelet, innan jag tillsammans med dem beslöt oss för att lämna lajvområdet trötta och besvikna.

"Slutscenen" samt lämnande av spelområdet skedde med spelledningens kännedom och godkännande, vilket gjorde det förstås ännu mer konstigt då ett av spelledarna informerade dem om att båda spelarna hade blivit bannade från kommande lajv i lajvserien. Orsak? Det spelarna hade iscensatt var inte "PK" och hade tydligen förstört lajvet. Den ena av spelledarna hävdade senare att han inte var vid sina sinnens fulla bruk då han gav lov åt spelarna, men detta lösgör inte honom från ansvaret över spelets välmående. Var det spelarnas fel att dom hade försökt blåsa liv i spelet och att det hade, enligt spelledningen, inte fungerat, eller spelledningen som var ansvariga och informerade om vad som skulle ske?

Den andra spelledaren, spelets huvudansvarige, hade under spelets gång gett upp allt vad spelledande hette, men vågade dagen efter anklaga oss tre för att ha förstört spelet. Låt mig ställa en fråga: om en av spelledarna ger "I don't care" som ett svar på frågan om vad som ska hända härnäst i spelet, vem är det då som har förstört spelet? Vem är det som har svikit vem? Spelarna har ingen moralisk skyldighet att stanna kvar på ett spel som inte ens spelledningen ger blanka fan i.

Nästa dag blev jag informerad om att spelet hade tydligen stigit upp från leran. Då blir frågan: OM spelledningen hade äss i ärmén, VARFÖR sparades dom alla då till först nästa dag och använde dom alla under loppet av några timmar, istället för att ha placerat dom jämnt ut under lajvets lopp? Vad var det som var så speciellt med dom två timmar av lajvande på söndag som inte kunde ha hänt på lördag?

Jag vill nu att ni spelare som tyckte illa om vårt avsked från lajvet på lördagskvällen att ni tar er en ordentlig titt i spegeln och frågar er själva: vad gjorde jag för att få lajvet att fungera? Om du kan komma på något som du gjorde som dessa två bannade spelare inte gjorde för att försöka få denna lajv att lyckas har du rätten att klaga. Jag vill också ta i akt möjligheten att tacka spelledaren A.K. för ett tappert försök att leda denna lajv ensam och hoppas kunna arbeta med honom i framtiden.

Jag hoppas kunna återse er alla i kommande lajv, mer erfarna än vid föregående lajv. Jag är glad över att åtminstone vissa av er hade roligt på denna lajv, men för min del var jag väldigt besviken.
Tills nästa lajv, I bid you a fond adieu.

Eltharion, spelare av Uriel
"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav Elegro » sön 5.8.2007 22:50

Första gången vi skrev på lajvet, var en av mina frågor "Vad ska spelarna göra?" "Jobba på sina intriger" "Vad ANNAT kan dom göra om intrigerna inte går framåt?"
"Dom kan väl filosofera". Javisst, jag kommer till ett lajv för att prata filosofi om något jag inte har en aning om. Information på nätet? INFORMATION? Meningar som denna, och nu citerar jag rakt från lajvets hemsida: "De flesta människor vaknar på morgonen, varefter var och en utför sina morgonritualer. Vissa äter frukost, andra låter bli, andra mediterar medan en tredje fortsätter sin vandring."
Oj vittu. Dom FLESTA vaknar på morgonen? Vad gör dom andra? Vissa äter frukost behöver INTE följas av "Andra gör det inte", eftersom VISSA indikerar att alla INTE gör det. SPELLCHECKING och genomläsning av information är viktigt, så att spelarna får KORREKT och tydlig information. Om spelledaren måste förklara varje sak på två Workshops och en gång till innan lajvet och alla fortfarande inte förstår, borde det vara ganska tydligt även för den mest tröga personen att informationen är i en sådan form att den helt enkelt inte är INFORMATIV. Samtidigt så är det viktigt att prioritera information, så att det viktiga inte drunknar bland allt onödigt. "Stämningstexter" har sin plats, men inte då man ska förklara en spelmekanism som är komplex.

Väl på lajvplatsen så går vi igenom reglerna. Ingen kan dom utantill, så pass mycket blir klart vid genomgången, eftersom vissa regler hade igen förändrats, och det blev igen klart, på basen av alla frågorna, att ingen kunde dem riktigt bra. Varenda svar på någon fråga som handlade om något spelmekaniskt svarades med "I princip." NEJ, jag vill inte veta den filosofiska principen, jag vill veta systemet för hur jag ska göra detta på rätt sätt.

Spelet började som alla andra lajv, alla gick runt och bekantade sig med omgivningen och sina medspelare. Jag hoppades att det skulle komma något spännande från antingen spelledarna eller spelarna, men efter några timmar av intensivt gående och pratande med alla, var det en långsam början.

Första problemet dyker upp: Dom flesta gör inget. Dom går runt och pratar, jo, men pratet leder inte till handling. Vad som var orsaken till detta är mig lite oklart (majoriteten av spelarnas intriger är bundna till tidsramar/Kommande händelser/brist på eget initiativ att skapa nya intriger/rädsla att göra något dumt) men platsen är livlös.

Andra problemet: Glömska. Jag använde "Magi:Manipulation" närmare 26 ggr. Åtta av dessa hade förslaget "Du går och har sex med den du gillar mest". Det som "Manipulation" gör är "Implementera ett kort minne eller en åsikt hos en annan. Denna blir sedan personens egen. Dock kan det inte vara en grundläggande sådan som strider mot själva grunderna för själen."
Av alla 26 ggr gjorde folk något på ca. 8 ggr, två av dem var "Sex-grejen". Jag MISSTÄNKER, men jag kan ju inte vara säker, men att ha sex med den man gillar mest KAN ju vara emot en grundläggande princip hos majoriteten av karaktärerna. Jag förstår till 100% att Fredriks karaktär inte hade sex med hunden, som jag sade (HELT klart emot hans principer), men dom andra fallen har ingen förklaring. Så mina försök att skapa problem (Jag spelade ju en INDOVA, ONDSKANS FÖRKÄMPE, jag SKA skapa problem) var därför kvickt saboterade.

Tredje problemet: Inga skriptade händelse kom då dom behövdes. Då en vision kommit och berättat att NÅGOT skall komma, och vi måste ta skydd, tar det 2 timmar och 24 minuter för dem två vanyorna att komma. Dom dog fint på fyra minuter, sen fortsatte folket att äta som om inget hänt. Då spelet igen var långsamt och ingen gjorde något, gick några av spelarna till spelledarna för att fråga om dom kan göra något för attfå intrigerna igång. Svarena "Nej" och "Det gör vi imorgon" var dom två vanligaste reaktionerna till förfrågningarna. Kakorna var nog goda.

Fjärde problemet: Inga reaktioner: Folk dog framför ögonen på totalt obekymrade åskådare. Ok, kanske det är att kräva för mycket, men någon måste ju göra något.

Femte problemet: Spelledarna. Dem syntes inte mycket till under spelet, och aldrig hade dom walkie-talkies för att snabbt svara på en fråga utan dom sprang runt utan dem. Varför var dom köpta, om dom inte användes? En av spelledarna spelar en karaktär mot mig, som vill ha en artefakt som JAG har, men som han "inte vet" var den finns. Han vet att JAG har den (han skrev rollen), VARFÖR skall han spela en sån karaktär mot MIG? Samma spelledare syntes också till som en Hulken som slog och sprang sig igenom alla slag mot honom. Vid ett tillfälle var det sex personer med vapen mot honom, samt jag som kastade "Veritas: Förinta" på honom. "Förinta" tog bort 10 HP, plus alla andra som slog honom och TRÄFFADE, utan att han rollspelade skador eller träffar. Dog gjorde han efter en bra stund, då fler folk kom in i striden och han blev omringad. "Jag hade 15 HP" var svaret jag fick för att han inte dog av mitt anfall plus alla andra slag INNAN min magi. Den mest blatanta lögnen på hela lajvet var en genuin lögn, och den framfördes med det bredaste leendet jag sett av en spelledare. Oavsett allt, hur dumt det än var, vad var det för VITS med karaktären? Att slåss med alla på en gång? Det ÄR ju stämningsskapande med en springande man som är halvt odödlig.

Sjätte problemet: Spelledarnas beslutsfattande. Den ena försvann efter att hans Imba-champion dog för att sminka sig och tappade all lust att arbeta, medan den andra översvämmades av arbete och tappade all lust att arbeta. Några spelare erbjuder sig att hjälpa, eftersom inget händer, och dom får ett "Ja, snälla" som svar. Dom säger att deras karaktärer blir onda, skapar panik och sen dör, för att skapa stämning. Sagt och gjort, karaktärerna dör, med spelledarnas godkännande. Slutresultat IN: Skräck sätts in i dem sömniga spelarna, och dem får en moment av teater innan sovdags. Slutresultat OFF: Spelarna till karaktärerna ådrar sig skador, som orsakar den ena av dem en infektion, och blir bannade från alla kommande Malatassaray-spel. Orsak för detta är att spelledarna senare kommit överens om att det spelarna gjort "Inte var PK" och att dem inte var vid sina sinnens fulla bruk då dem gjorde beslutet. Tyvärr, ansvaret förflyttas inte bort från SPELLEDARNA, oavsett deras kondition för tillfället. ALLT SOM HÄNDER PÅ SPELPLATSEN ÄR PÅ DERAS ANSVAR, OAVSETT OM DOM ÄR KAPABLA ATT SLUTFÖRA SIN UPPGIFT, EFTERSOM DOM TAGIT SIG AN UPPGIFTEN ATT VARA SPELLEDARE. Bara för att det inte längre är skoj, kan en spelledare inte säga "I don't care" eller "Jag vet inte". HAN...KAN...INTE.

Sjunde problemet: Krav på lajv. Har jag för höga krav på lajv? På riktigt? Det att ett lajv är en kostymfest där man träffar trevliga människor och äter mat, det är inte för mig. Jag vill ha ordentliga intriger, som är logiskt sammanbundna hos spelarna, så att det ligger i deras egna händer om deras intriger går fram eller inte. Jag vill att Spelledarna har kontrollsystem på lajvet, och att dom övervakar vad i helvete spelarna gör, inte att dom efter FLERA DARS FÖRBEREDANDE PÅ PLATS springer runt och pysslar med småsaker som inte inverkar på lajvets gång ett dyft. Jag vill att ALLA koncentrerar sig på att SPELA sina roller, oavsett hur otrevliga saker dom måste göra. Är det krav som man inte kan uppfylla, helt allvarligt?

Jag vill tacka alla lajvare för att ni är förstående och snälla, men ibland är det bästa efter ett lajv är att se sanningen i vitögat, lära sig av alla misstag som gjordes och göra nästa lajv bättre. Om vi inte kan kritisera, ta emot kritik och diskutera vår kära hobby på en plan av allvar, utan måste alltid säga att allt var kul, hur kan vår hobby bli bättre? Jag menar, vi är väl alla vuxna människor som vill det bästa för vår hobby?

Elegro, Spelare av Ixion (kallad Mörker av vissa)
"Roll Loathing + Morbid Humor = Humorous IN-game Effect"
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav Dejan » mån 6.8.2007 15:09

Utan att ha varit på lajvet vill jag ändå säga att en hel del av den kritik som både Elegro och Eltharion ger är mycket god och gäller en hel del av Elorias lajv, också i hög grad de som jag själv varit spelledare i. Det är kritik som till vissa delar kunde ha getts längesedan, som många säkerligen tänkt på tidigare, som JAG tänkt på i viss mån såväl om egna som andras lajv, men som ingen helt enkelt sagt rakt ut tidigare. Så låtom oss ta lära av detta.

Om stavfel/grammatik (helt generellt!) så pass mycket att jag anser att spelledarna har fullkomlig frihet att skriva precis hurudana meningar de vill och vi kan inte kräva att det skall vara grammatikaliskt fullständigt rätt. En viss konstnärlig frihet måste tolereras. Däremot uppmanar jag nog alla spelledare att läsa sina texter två, om inte tre gånger igenom innan de skickas för att läggas upp på hemsidan så majoriteten av stavfel gallras bort. Stavfel ger ett oseriöst intryck och är frustrerande att plöja igenom i stora mängder. Jag, i egenskap av webmaster, har inte tid för korrekturläsning, det är helt och hållet spelledarnas ansvar. En god idé är att ha någon utomstående eller annan spelledare att kontrolläsa texterna innan de skickas iväg.
Användarvisningsbild
Dejan
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1291
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:16
Ort: Helsingfors

Inläggav Elegro » tis 7.8.2007 07:33

Som reaktion till min och brors skrivningar har jag fått höra några som tyckte dom hade kul under veckoslutet. Det är ingen idé att rulla ögon mot vårt håll och undra varför vi inte förstår varför lajvet var kiva, utan jag vill gärna veta varför ni tycker så. Att kunna förklara sig/ge en motivation till sina åsikter är en väldigt grundläggande del för diskussioner, speciellt sådana som borde hållas. En åsikt utan motivation är ingen åsikt, liksaså är tystnad inte konstruktivt.
"Roll Loathing + Morbid Humor = Humorous IN-game Effect"
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav PaxMayne » tis 7.8.2007 12:00

"Hej, jag heter Fredrik och jag hade kul under lajvet."

Ja. Alltså, personligen hade jag en skitkul helg (ända tills jag drabbades av akut matförgiftning, eller något ditåt). Anledningen till detta var, helt enkelt, att jag fann att jag hade mer än tillräckligt att göra, och ändå inte hann med allt! Dels det faktum att jag var helare och fick springa runt som en liten gris för att förhindra att ni förblödde, men också tack vare att jag spelade så aktivt jag kunde. Jag doppade min näsa i något jag egentligen inte hade att göra med, och blev nära nog fiende till Uriel på köpet. Mina medspelare höll mig igång, helt enkelt. Slutresultatet syntes väl på söndagen, då jag var helt dunderslut och halvmagsjuk.

Det var min motivering... :)
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav Kristoffer » tis 7.8.2007 12:13

Åhå, vad hör jag? Det distanta ljudet av en tynande brandfackla? *trampar* Så, nu var den släckt.

Nä, allvarligt nu. Jag förstår er ståndpunkt bröder, men er kritik är oskälig.

Att till en början vara med i SL-teamet och att sedan till följd av diverse konflikter dra sig ur (istället för att med mod kompromissa sig fram till en lösning) är en sak. Men detta skapar agg och agget lägger sig sedan som ett mantra över de två spelarna, vilket även går ut över deras agerande. "Lajvet är dåligt!"

Detta ledde så småningom till att tre spelare drog sig ur. Med motiveringen (verkar det som) att inget hände. Well, det blir ju INTE DIREKT BÄTTRE av att tre karaktärer far därifrån.

Både Teemu och Tuomas nämner att andra spelare "borde" ha gjort mera ergo de beskyller OSS ANDR för att ha förstört deras lajv. "vad gjorde jag för att få lajvet att fungera?" (Teemu) "Det att ett lajv är en kostymfest ... det är inte för mig." (Tuomas) ". Vad kunde dom egentligen ha gjort ..." (Teemu) Okej, ni har er syn på lajv! Men påtvinga inte andra era "normer" för hur man lajvar!!

Det finns mycket en karaktär kan göra, även om det inte rakt ut står i hans rollpapper. Ingen ska känna sig tvingad att bidra med något stort till berättelsens kronologi. Min roll, Jonathan Higgins, t.ex. var en roll som mest av allt var där för att studera Malatassarays uppbyggnad. Även om jag nog satte igång handlingen själv på något ställe.

Det fins säkert tusen olika sätt att lajva ett lajv på, och detta var ett, som ni av någon märklig orsak tror den ENDA RÄTTA och att ni besitter någon slags lex lajv där det står hur motspelare bör göra.

Allt dethär luktar bitterhet och besvikelse lång väg. Vad det beror kan jag inte sia om, men jag kan gissa. Oklarheter redan i planeringsstadiet, innan SL-gruppen minskades från fyra till två?

Tuomas: "Folk dog framför ögonen på totalt obekymrade åskådare." Ööh, nu måste du och jag ha sett två olika saker. Eller sov du? Vad jag såg var verkliga reaktioner.

Det är ju klart att man missar det roliga när man sticker efter att 50% av tiden har gått. Det är ju som att se en halv film och klaga på att den saknar klimax.

Min sista point: Det är till sist och syvende bra att kritik förs fram. Jag minns den tid inom Eloria då all kritk mot spelledarna eller styrelsen ansågs vara försök att skapa uppror och splittring. Kritiker hotades med banning från forum och föreningsaktiviteter.

MVH
Arkeologen med tillgjord engelsk brytning
Senast redigerad av Kristoffer ons 15.8.2007 16:31, redigerad totalt 1 gång.
Watch 'em run amuck,
Catch 'em as they fall,
Never know your luck
When there's a free for all,
Användarvisningsbild
Kristoffer
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: ons 11.4.2007 22:40
Ort: Åbo

Inläggav PaxMayne » tis 7.8.2007 12:31

Måste hålla med Kristoffer. Reaktionerna på dödsfall var i det här lajvet MIL från ex. BRM. Att alla kanske inte reagerade så starkt kan man inte beskylla dessa människor för. Man spelar så bra man kan, helt enkelt. Det här är trots allt lajv, och inte välbetald proffsteater.

Ävenså håller jag med om vikten av KONSTRUKTIV kritik. Man får INTE låta kritiseringen skapa splittring, intriger och osämja. Det har vi lajven för, människor.
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav rithrin » tis 7.8.2007 16:27

Jag ville ta mig en stund på att ens halvt väga mina ordval före jag skrev och feberfrossan jag drabbats av var inte till hjälp. Några kommentarer har nu växlats. Bra.

För det första.
Kritik är en bra sak; konstruktiv kritik är nödvändigt för att kunna utveckla lajvarrangering och Elorias verksamhet, särskilt när brister uppenbarligen funnits i detta lajv. Det är beklagansvärt att det även tidigare förekommit ovilja att motta eller ha en plats för kritik vad gäller tidigare lajv, som jag inte deltagit i och inte kan orda mig om. Alltnog.

Jag hoppas att problem och föremål av kritik nu skulle kunna granskas lugnt och allvarligt utan att bli alltför personriktat.

Eloria har stått bakom detta lajv och därför anser jag att föreningsmedlemmarna skall kunna vänta sig en viss standard i hur lajvet arrangeras samt leds.
Jag upplevde själv att sådana standarder inte alltid möttes, utslag på sådant t.ex. stavfel i lajvinformationen, den allmänna vagheten i all information, samt tyvärr att jag mest kände att jag slösade tid och pengar på att resa till två workshops. (Visst var det värt att träffa föreningsmedlemmar och umgås, visst var det även värt bussbiljetterna och spelavgiften, men kanske inte pärsen i att gå och bli sjuk samt den avsevärda bortfallet av rena rama penninglön. Men det är en annan sak och min privata.)

Men. Hörni nu.
- kommentarer om enskilda personers agerande eller icke-agerande kan helst förmedlas och uppklaras privat, eftersom effekten oftast blir ful och otrevlig. Är det alltså ok så länge inga namn nämns uttryckligen? Eller initialer räcker kanske?
- gnäll på att andra lajvare förstört spelet för en, eftersom de spelat fel, alltför oengaerat eller känslolöst kan även det uttryckas på ett allmännare plan och löses bäst genom eget engagerat rollspelande för att stöda andra
- Elegro, varför var du tvungen att bevisa att andra spelar FEL?

Sättet som kritiken hittills har framförts på anser jag har varit ganska okonstruktiv. Att uttrycka sitt missnöje med att sticka iväg verkar näst intill motverkande. Vad väntade sig då dessa tre spelare som ville avlägsna sig från platsen - att spelledningen skulle ha förbjudit dem från att fara?
Säkert skulle det gått mycket lättare att "rädda lajvet" genom att diskutera och kompromissa. Gäller både de missnöjda samt spelledningen, i alla skeden av spelet samt dess planering.

För att vara lite småpetig själv:
Det är inte grammatikmässigt fel att skriva "De flesta vaknar", "Vissa äter frukost medan andra inte" - och jag kan faktiskt inte se varför just denna detalj skulle vara så utpekande på undermåligheten i allt och allting som rör detta lajv.

Jag skulle nu önska att någon från spelledningen ger något som helst svar, hur kort eller långt det än må vara.

Mvh

Maria,
som inte tillbringade lajvet med att använda käk- eller sittmusklerna. Främst stod jag och höll i en dörr FÖR ATT DET VAR VAD MIN ROLL GJORDE. Jag hade kanske inte alltför roligt hela tiden men det berodde på helt andra saker. Jag spelade på det som stod i mina rollpapper liksom jag förväntat mig at göra."
rittis @ircnet
Användarvisningsbild
rithrin
Hovnarr
Hovnarr
 
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 19.3.2007 19:40
Ort: salo

Inläggav Eltharion » tis 7.8.2007 16:53

"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav rithrin » tis 7.8.2007 17:17

rittis @ircnet
Användarvisningsbild
rithrin
Hovnarr
Hovnarr
 
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 19.3.2007 19:40
Ort: salo

Inläggav Elegro » tis 7.8.2007 18:31

"Roll Loathing + Morbid Humor = Humorous IN-game Effect"
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav PaxMayne » tis 7.8.2007 18:34

Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav rithrin » tis 7.8.2007 18:40

Senast redigerad av rithrin ons 8.8.2007 13:21, redigerad totalt 2 gånger.
rittis @ircnet
Användarvisningsbild
rithrin
Hovnarr
Hovnarr
 
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 19.3.2007 19:40
Ort: salo

Inläggav Replicant » tis 7.8.2007 19:05

Replicant
Bonde
Bonde
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 17.5.2007 13:23
Ort: Vasa

Inläggav Elegro » tis 7.8.2007 21:03

"Roll Loathing + Morbid Humor = Humorous IN-game Effect"
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Nästa

Återgå till Lajv

cron