[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Malatassaray: Världen Bakom Slöjan - Kritik
Till Elorias hemsida

Malatassaray: Världen Bakom Slöjan - Kritik

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Inläggav Anders » tis 7.8.2007 22:09

Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Eltharion » tis 7.8.2007 22:48

"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav Eco » ons 8.8.2007 19:41

Användarvisningsbild
Eco
Biskop
Biskop
 
Inlägg: 306
Blev medlem: sön 25.3.2007 20:22
Ort: Umeå, Sverige

Inläggav Darulf » tor 9.8.2007 00:15

Hej, nu är det väl min tur att börja kommentera då. Gör det i rubrikform:

Visionen - Det är förvisso så att de ända som egentligen sett visionen av Malatassaray klart är jag och Calle. Orsaken till detta är att vi tänkte längre och hade givande filosofiska diskussioner, vilka gav ett slags slutmål. Denna ultimata sanning funderade vi att vi skulle behålla för oss själva för att bygga kommande lajv i Malatassaray på. Orsaken att vi inte berättade allt för de andra spelledarna var att vi tänkte att de inte nödvändigtvis är spelledare i alla lajven, och vi ville behålla en viss mystik/spänning även för dessa. Tydligen resulterade detta i att SL (Anders, T&T) inte såg visionen. Och det var helt klart ett misstag. Det behöver dessutom rättas. Jag skall själv skriva om M, men Calles hjälp. Förhoppningsvis öppnar detta era ögon.

Inför lajvet - Jag blev oroad när jag hörde att 2 pers hoppat av SL, eftersom jag vet hur tärande det är för två personer. Det visade sig att jag delvis hade rätt också. Ett storlajv är för stort för två!!! (De som skriver nästa IVS gör klokt i att komma ihåg detta). Workshopsen ansåg jag var bra, även den första, allt behöver inte vara 100% anpassat till kommande lajvet. Och vad gäller kommentaren att det inte fanns en kvalificerad akrobatikledare på plats... Vem har sagt att allt måste vara kvalificerat? Då får vi nog aldrig något gjort är jag rädd. ALDRIG.
Vidare när jag fick Malatassarayrollen i handen talade jag kort därpå med Calle och frågade honom om det inte var lite tunt med intriger, åtminstone utskrivet. Han berättade att det var en hel del utplanerat till lajvet generellt att spela på, så jag kände mej rätt nöjd med det.
Och vad gäller stavfel i texten på hemsidan. Jag menar; verkligen? Har det faktiskt någon sexuell betydelse? Kanske ger det vissa en känsla av att det är halvhafsigt, men det viktiga är väl ändå det som STÅR där?

Lajvet/utförande/SL Gällande uppsättningen och logistiken: allt fungerade. Reglerna varierade lite och ändrades dessutom inför lajvet. Men, är det inte så det går till? SL tar sig funderare och ändrar det som de känner inte kommer att fungera. Orealistiskt att kräva att alla regler skall produceras på en gång och vara felfria från början.
Gällande planeringen: Jag känner att det fanns aningen för lite drivande scriptade händelser under detta lajvet. Men jag anser att SL inte kunde ha gjort det särskillt mycket bättre heller eftersom de bara var två. Således fanns det för få NPC-karaktärer att ta till. Och det tar dessutom alltid lite tid att förbereda dessa karaktärers entréer. En annan möjlighet är att skriva in de scriptade händelserna i spelarnas papper. Men detta anser jag vara för stor kontroll över valmöjligheterna och det får mina nackhår att resa sig.
Dessutom kände jag att det inte riktigt bland alla kommit fram varför de var där de var. Varför alls uppsöka detta ställe? Ok, alla kände till Uriel, och gniststenar är hårdvaluta, men sedan då? Hade man förhoppningar om att Uriel skulle skänka bort dem eller? Här kan det dock hända att jag har förbisett något eftersom jag inte läst de andras roller, så jag skall inte kommentera detta mer än såhär.
Tekniskt: SL använde sig av den givna tekniken, och all behövlig rekvisita fanns till hand och var underbart vacker i mina ögon. En eloge! Även detta tog dock tid från SL att leda spelet, men det är svårt för två pers att göra något åt.
Allmän kommentar: Man borde i framtiden gällande spelledande sträva till att det alltid finns åtminstone en SL ute bland spelarna. Detta för att hjälpa lajvets rörelse framåt, samt ingripa när något ser till att spåra ut fullständigt.
SL hade före lajvet få veta att det fanns de som inte förstod vad lajvet gick ut på, och således inte kunde relatera. Igen, visionen förmedlades inte tillräckligt bra, trots att texterna fanns och dessa nog höll måttet (min åsikt). Och det var fel. Förlåt. Men det är å andra sidan inte helt lätt heller... Korrigeras med tanke på framtiden. (Ja, det kommer mer från Malatassaray).


Lajvet/Utförande/Spelarna Följande är bara mina egna funderingar: Jag anser att det inte fanns en enda som spelade dåligt under detta lajv. Efter att ha sagt detta skall jag dock tillägga att det i vissa situationer lämnade vissa tomrum här och där i gruppdynamiken. Jag tror att vi i Eloria är mycket bra på att spela våra karaktärer verklighetstroget. Men vi är inte alls bra på att spela en grupp trovärdigt. Detta gäller inte enbart att reagera på när någon dör (dessförutom en grej som inte shockerar lika mycket i just Malatassaray, speciellt inte dem som varit där länge), utan också att reagera på något mäktigt. Tar här exemplet när någon scriptad sak hände, exempelvis när Calle kom in som magikern på söndag. Alla samlades runt honom och stod sedan tysta och lyssnade och funderade. Ingen reagerade "WOW, en MAGIKER!!! Den där personen VET/KAN saker. Nu är det bäst att fråga något! Eller få allmänt fnatt för att situationen är så tryckande och laddad". Jag försökte piska på med att kretsa runt Calle, provocera folk och ställa höga frågor. Kändes dock inte som om det riktigt tog skruv hos någon annan. Magikern fick ett lite lamt mottagande... Eller så blev folk i sina roller berörda, men klarade inte av att visa det utåt på en gång. Vi i Eloria är heller inte så riktigt bra att reagera på varandra i alla lägen (underbara undantag har dock förekommit!). Menar här att man borde bli bättre på att "ta bollen och springa med den och se vart det leder". Om någon är upphetsad, så blir en annan upphetsad, och kanske en tredje. Och vips, masshysteri. Gruppdynamik. Överdriv hellre än håll tillbaka.
Vill ge alla spelare som deltog en eloge för kläderna. De var i toppklass. Såg inte en enda som såg halvfärdigt/hafsigt klädd ut för sin roll. Det är de små detaljerna som tillför helheten. Samma gäller all props.
Nybörjarna var dessutom jätteduktiga! INGEN av dem stod ut som oerfaren/vilsekommen. De var dessutom bra på att spela med och bidrog med mycket intressant. Detta lovar gott för framtiden.


Lajvet/Utförandet/SL-sammanbrott För att ge svar på några sagda grejer här: Spelledarna FÅR INTE GE UPP. Spelledarna har en SKYLDIGHET ATT SE TILL ATT LAJVET FLYTER PÅ. Det slutgiltiga ANSVARET för LAJVET är ABSOLUT när det kommer till spelledare. Det är slit, pina, tortyr, ondska, blod, cancer, självmordstankar, sömnbrist, otacksamhet, småsinthet, egotrippning, skitsnack och tristess. För att inte tala om själsuttömmande icke-inspiration emellanåt. Man slits sönder och sätts ihop igen.
Efter att ha sagt detta så vill jag dock hålla med Anders på punkten att SL också endast är människor. Med detta bör finnas en viss förståelse hos spelarna att allt inte alltid klaffar 100%. Speciellt inte efter sömnbrist. Dessutom är man som spelledare helt blottad. Man har lagt ner sin själ. Och sedan kommer någon och säger att det är bara skit.
Under detta lajvet fanns tre personer som reagerade på helheten i lajvet negativt. Dessa är alla erfarna lajvare som generellt vet vad de talar om. Jag talade med dessa OFF mellan varven under lajvet och kunde konstatera att varje gång de hade varit i kontakt med SL så kom de tillbaka och var missnöjda. Visst var vissa av klagomålen också befogade i mina öron, det får medges. Snabbt blev det dock lite att kännas som om de hetsade varandra och var rörande överense om att detta inte kan sluta gott. Jag vet inte, men jag tror att dessa tre stod för 100% av all kritik som gavs SL under lajvets gång. En aning förvrängd bild kanske av verkligheten. Dessutom kan jag förstå att man tappar gnistan som SL, ifall allt man svarar OFF kommer tillbaka senare med kommentaren; "lajvet blöder". "Jag bryr mig inte" skulle aldrig få uttalas av en spelledare, men jag förstår nog...
Nu är det dock så att jag är genuint övertygad om att de tre personerna ifråga var måna om att lajvet skulle lyckas och verkligen ville hjälpa till. De började agera mer extremt, hitta på och t.o.m. larp-hacka, för att förbättra händelseförloppet. Det fanns bara ett problem med detta. Ingen av spelarna (enligt egna utsagor) hade visionen klar. Således fanns det bara två möjliga utgångar av det hela:
1. De misslyckas, gör en stor scen och lyckas förhoppningsvis dock tillföra spelet en viss kick. Själv blir de dock missnöjda och avlägsnar sig sedan.
2. De lyckas, och tar i processen över lajvet. Men detta stämmer inte överens med vad som planerats och när SL skall börja fylla i igen uppstår storbråk eftersom inget klaffar längre. Alla blir arga. På varandra. Spelarna börjar lägga märke till det.
Det är en loose - loose situation, varför det aldrig borde få gå såhär långt.


Vad hände under söndagen? - Natten till söndagen blev jag bjuden till SL-rummet som konsult. SL meddelade att de var nära nog redo att lägga av. De hade fått mer än nog. Vi diskuterade situationen länge och väl. Här kom vändningen. Det konstaterades att vad än som hänt hittills så hade det absolut ingen betydelse. Ansvaret gällde nu mot de som var kvar och det ända som återstod var att se till att det resterande lajvet blev det bästa möjliga. När morgonen kom återupptogs lajvet. Och SL LEVERERADE.

Kritik av enskilda - Kritik är i mitt tycke faktiskt mer produktivt än beröm. "Det var jättebra" är något av det värdelösaste som finns, trots att det är trevligt att höra ibland. Kritik av enskilda är ett känsligt ämne, eftersom gränsen till personangrepp är lövtunn. Man skall dock kunna ta det, speciellt ifall avsikten inte är att trycka ner andra, utan föra fram en poäng. Men kritikern skall dock komma ihåg att alla inte kan ta kritik. Faktiskt. Lite känsla måste finnas med.
Medan detta tillfälle ges skall jag faktiskt ta tillfället i akt att kritisera bröderna T&T för enskilda prestationer under lajvet.

Teemu: Du spelade Uriel. Jag såg när du började vifta med pistolen när du höll ditt tal och tänkte då "har han blivit helt spritt språngande galen? Vet spelledningen OM detta?" PISTOLER FUNGERAR INTE I MALATASSARAY!!! Du kunde lika gärna hota med att kasta en bit järn på någon. Vad värre var att Eco började spela på det, eftersom hon inte visste bättre. Med tanke på hur gammal hennes karaktär sannolikt var borde hon inte alls ha kännt till vad en pistol var. Jag rådfrågade spelledningen och de hade inte OK:at någon pistol, varför jag gick IN igen och in till Uriel.
Där frågade jag Teemu OFF vad tusan pistolen var till för och fick svaret "för effekt". Men vilken effekt var det egentligen Uriel var ute efter? Enligt resonemang skulle alla äldre karaktärer känna till att pistoler inte fungerar och hotande med en sådan skulle inte iallafall höja någon aktning hos någon sådan. Uriel kunde lika gärna ha använt en clownmössa. Men men, på det stora hela hade det inte så stor betydelse. Det som försökte uppnås uppnåddes, och jag gillade karaktären Uriel. Faktiskt. Han var... instabil.

Tuomas: Du spelade en ond indova. Eller 1/8 indova. Eller nåt... Din onda indova kastade manipulation-kåthet (??????????) på folk? 26 gånger!!!??? WTF??? Urindovorna förbjude att de omprogramerade offren faktiskt skulle lyckas. Då skulle de bli RIKTIGT arga... Säkerligen de som de haft sex med också. Puuuust, flås, flämt. "Denhär njutningen gör mig så aaaaargh!" Men du Tuomas, idén var helt genomhumor!


Om lajvande - Lajv får inte bli en frågan om prestationsångest. Samtidigt skall lajvet erbjuda något för alla. De som är nöjda med att fördjupa sig i sina roller skall ges tillfälle till det, och de som är ute efter högre lajvrelaterade utmaningar i sitt spel skall erbjudas detta. Lyckligtvis brukar detta lösa sig med att man planerar en bra grundgång/huvudintrig, varefter man kryddar med tillräckligt för att förhoppningsvis tillfredsställa de kräsnaste, och sedan brukar de andra sköta sig riktigt fint på egen hand. Emellanåt kan SL ge en knuff i rätt riktning ifall det behövs, och detta enligt den delikataste fingertoppskänslan. Det tar dock länge att erhålla en sådan fingertoppskänsla. Ett storlajv skall INTE behöva vara non-stop action 110% av tiden. Det måste finnas tid för andhämtning där emellan.
I slutänden kokar det dock ner till en enda grej. Fråga dig själv: "Hade jag kul på lajvet?" Om svaret är "Ja", så var lajvet lyckat.


Jag för min del hade kul på lajvet.



Förutom det håller jag på att klottra ner anteckningar till ett nytt lajv i Malatassaray. Kan inte rå för det. Inspirationen kom till mig. Får se om jag nån gång gör något åt det.

Puh vilken lång post. Gonatt!
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Eltharion » tor 9.8.2007 16:00

Vill ännu säga några saker:

Jag bläddrade genom ris-ros-tråden och märkte två intressanta saker:

1: Människor klagar på sig själva och att dom inte spelade ut sina roller så som dom hade velat eller tänkt, men så fort jag nämnde det så hoppade folk till. Så barnslig kan man väl inte vara att man börjar skrika så fort någon säger något annat "Jättebra! Du var så bäst!"?
Menar folk verkligen att finlandsvensk lajv har nått toppen, att inget mera finns att förbättra på i lajv och lajvande? Att inget ska sägas eller kommenteras på med några andra ord än "Bra!" som man copy-pastar från föregående lajv så att man inte riskerar göra någon ledsen? Vi är väl alla vuxna människor som kan handskas med kritik, speciellt om det inte är ens direkt riktad mot någon?

Och jag ber SÅ mycket ursäkt om att ha försökt med rent av fascistiska metoder tvinga Min Enda Rätta Syn På Lajv på er, eftersom det att man spelar ut sina roller är tydligen av ondo och inget som man ska sträva till.

2: Inte ett enda ord om det som Sammy, Tuomas och Vicke gjorde. SL strös med rosor, men inte ett enda tack från vare sig spelarna eller spelledarna ges till dessa spelare som erbjöd sin hjälp åt Sl så att alla skulle kunna ha ett bättre lajv.
Nästa dag fick dom nog veta SL:s tacksamhet i form av bannlysning från alla framtida Malatassaray-lajv. SL:s arrogans på lördagskvällen och på söndagen förvånar mig stort.
Det att SL är människor och att det är tungt att vara SL vet nog Vicke och Sammy säkert, och jag är säker på att ingen av kommentarerna som gavs var ämnade för att försöka demoralisera.

Det att spelarnas försök att hjälpa till demoraliserades med "I don't care" tas inte heller hänsyn till. Varför försöka om inte ens SL bryr sig längre?

Darulf:

Jag tycker inte att det är något märkvärdigt med det faktum att ett storlajv leds av två SL. Så har gjorts så vitt jag vet på alla Eloria-lajv hittills, med undantag för IVS-lajven. BRM hade ett fyrtiotal spelare i sig och den hade två SL, vad var det med planeringen av denna storlajv som gjorde den så mycket svårare än tidigare lajv?

Angående stavfel måste jag säga att det är ju viktigt att texten är informativ, men texten ger också en bild av hur allvarligt någon tar sitt jobb för en utomstående som skulle vilja prova på lajv och går in på Elorias hemsida. Dessutom ansåg jag inte att texterna var så informativa som dom kunde: åtminstone två gånger skrev en av SL åt mig att något av det som står på hemsidan är fel, medan vissa informationstexter öppande sig inte innan jag hade haft en diskussion med en av SL:arna.
Om nu någon hoppar till och undrar varför jag inte har kläckt ur mig detta tidigare så säger jag här nu genast att det gjorde jag: jag gjorde det då jag ännu var med i SL, men redan då ignorerades det jag sade eller föreslog.

Angående scriptade händelser: Ifall SL ansåg att dom inte kunde klara av vissa saker på egen hand kunde dom helt säkert ryckt någon i ärmen och sagt "vi skulle behöva din hjälp" både före och under lajvets gång, så det att dom var bara två stycken anser jag inte riktigt vara en ursäkt.

Mer senare ifall det behövs...
"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav rithrin » tor 9.8.2007 17:43

rittis @ircnet
Användarvisningsbild
rithrin
Hovnarr
Hovnarr
 
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 19.3.2007 19:40
Ort: salo

Inläggav Elegro » tor 9.8.2007 19:28

"Roll Loathing + Morbid Humor = Humorous IN-game Effect"
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav Eltharion » tor 9.8.2007 20:46

"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav Chali84 » tor 9.8.2007 22:34

Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

Inläggav Elegro » fre 10.8.2007 07:27

Senast redigerad av Elegro fre 10.8.2007 10:02, redigerad totalt 4 gånger.
"Roll Loathing + Morbid Humor = Humorous IN-game Effect"
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav Eltharion » fre 10.8.2007 08:01

"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav Chali84 » fre 10.8.2007 10:29

Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

Inläggav Elegro » fre 10.8.2007 17:16

Postat på NDE ons aug 08, 2007 11:25 pm Rubrik: Nu satan räcker det!

Lovedoc skriver:

Tackar darulf för det mest politiska inlägget hittills.

Jag antar att vad jag nu kommer att säga egentligen borde höra hemma på Elorias forum (eftersom det är där det verkar regna mest exkrement), men nu postar jag det här därför att jag börjar förlora tålamodet och vill ha kontroll över den eventulla skitstorm som kan följa.

Tror jag liksom darulf tänker börja adressera irritationsmoment i punktform.

Falskhet
Även om det är en stor del som ännu inte uttalat sig om lajvet i helgen (och en stor del som uttalat sig utan att egentlig uttala sig överhuvudtaget) så ska man inte börja dra slutsatser. Om nu folk är så måna om att propagera för att allting var finfint och alla hade roligt så undrar jag varför jag hört ett flertal kommentera saken totalt annorlunda på lajvplatsen i lördags och även efteråt? Kritiken börjar ju nu nästan skifta såsom om det endast vore jag och Bröderna som hade något negativt att säga. Skäms på er som kommer med halvsanningar!
Till detta hör även spelledarna som jag ärligt talat är besviken på. Mycket kritik riktas mot oss och vad vi gjorde TROTS att vi försökte göra allt under spelledarnas uppsyn och med deras godkännande. Det förelåg inga oklarheter mellan oss i lördags. Var satan är du Anders och varför i helvete nämner du ingeting om vad vi försökte göra för dig och lajvet? Försvara oss för helvete, vi försvarade dig!

Alla Hade Så Satans Roligt Tm
Jag vet nu ärligt talat inte om folk har en benägenhet att skydda sig själva från kritik eller om ett flertal bara är enfaldiga, men arbeta med mig här:
Om x antal personer sitter och ser hålögt framför sig flera timmar i sträck antar jag att de inte har särskilt roligt. Om det hade roligt, så vet jag ärligt talat inte vad de har för bild av sig själva som lajvare eller om de överhuvudtaget registrerat konceptet av "lajv" och att "lajva".
Ja, jag KRITISERAR er här. JAG säger att NI är dåliga lajvare! Om just DU tar åt dig och vill bestrida detta så ska DU banne mig komma med en jävligt fin förklaring till vad DU gjorde under lajvet för att föra det framåt eller bidra till handlingen. Jag ger blanka satan i vad det stod i era roller, i mitt tyckte var de flesta av er inget mer än dekor.
JIHAD på den första som börjar mumla något ohörbart om att forcera lajvstandarder på andra. Om man är en satans pinne ska man inte orda högt om något som liknar improvisationsteater.

Bröderna Kytösaari och engagemang
Efter första timmen hade jag och Tuomas tråkigt. Vi tog på oss själva att motivera varandra och försöka spela våra roller så gott vi kunde. Vi införlivade även Victor i det här och senare Teemu och andra. Vi tog små snack med jämna mellanrum om hur vi skulle kunna bidra till kreativitet och petade i varandra när vi började förlora energi. Vi gick med jämna mellanrum till spelledarna med förslag och frågor. Vi fick mest snäsiga svar och mer eller mindre antydan om att sitta ner och vänta på det goda som komma skall. Det kom aldrig. Vi förlorade tålamodet och tron på lajvet. Men inte innan vi utbränt alla kreativa och emotionella resurser vi hade för att motivera oss att fortsätta. Igen, var är alla spelare och framför allt de usla spelledarna för att styrka och bekräfta detta uttalande?!
Jag applåderar Bröderna för att de sade vad de hade på hjärtat så ärligt de bara kunde. Mycket artigare och belevat än jag gör nu. Dem sköt ni skarpt på. Bra gjort! Mycket bra gjort! Inga fria åsikter här inte.

Malatassaray i allmänhet
Sluta skylla på att folk lämnade skrivargruppen! Sluta skylla på det ena eller det tredje! Det här lajvet sket ner sig därför att det inte fanns någon realistisk vision av hur det skulle utföras. Nedprioritera och förenkla! Om spelledningen själv inser att det kommer att skita sig (vilket om jag erinrar mig korrekt båda spelledarna utmålande beskrev sina tankar om både före, under och efter lajvet) så kanske det är dags att ta fram suddgummit och hålla sig till något konkret. En stor del av ett lajv är improvisation, även från spelledarnas sida. De måste snabbt kunna reagera på händelseutvecklingar och kasta en kurvboll som för ingång handling igen. Hur gör man det när en sitter och surar i en kvarn i över 3 timmar och en annan gör gud vet vad?
Det är en ny värld och allting är inte perfekt. Vem fan har sagt att det ska vara det? Det ska iallafall vara en slutprodukt som man kan ta till sig och ha någon behållning av. Jag var spelare här och jag skiter blankt i spelledarnas vision. Jag FÖRSTOD inte och inget ni sa eller gjorde hjälpte mig. Ställ vilken spelare som helst mot väggen och be dem berätta vad de tror lajvet var eller handlade om. Självinsikt människor, självinsikt!

Allmänt händelseflöde och dramatisk progression i lajvet
Vadå action hela tiden? Var har något sådant påståtts? Vissa personer verkar ju vända given kritik i vilket väderstreck som helst bara de tror de får in en poäng. Det FANNS INGET händelseflöde. Läs meningen igen! Det FANNS INGET händelseflöde. Samtliga händelser under lördagen var bundna till NPCs, varav de flesta högst irriterande sådana. Resten av tiden satt spelarna och slog dank och stödde sig på sina latexvapen.
Som spelare blir man ju nog närpå vansinning när kommentarer som "jag hade inte ens tid att göra allt" och "det fanns hela tiden något att göra" letar sig upp till ytan. VAR?! NÄR? HUR?? VARFÖR??? Vilket lajv var ni på och varför delade ni inte med er? Fanns det en glassbar i skogen också?! Dra åt helvete!

Eloria vs. rollspelande
Kritan av det hela: vi som lämnade lajvet (och de hittills tysta parter som även de uttryckte missnöje) kom för att vi ville rollspela och för att vi tar processen seriöst. Vi inser att Eloria och deltagarna till största del består av vänner och bekanta som huvudsakligen vill ha roligt tillsammans, men det gör tyvärr inte ett lajv. Vi tycker då att det är lika bra att umgås under andra omständigheter, på bekvämare ställen utan en stor budget som kastas i sjön, med eller utan skojiga kläder och orgasmframkallande ansiktssmink.
Vi kom för att vi sökte en teatralisk utmaning och ett engagerande händelseflöde. Vi fick inget av det. Acceptera det här!

Kritik till kritik
Jag ger mitt utomordentliga löfte att jag personligen ämnar VÅLDTA nästa person som tar vad som sagts ur kontext och börjar fladdra onödigt med munnen. Om det nu är så att någon del av kritiken ovan känns obefogad eller fel så se banne mig till att svara på den med MOTIVATION, FAKTA eller kanske till och med KONTEXT.

Vi ska vara lajvare människor. För att inte tala om vuxna, mogna individer. Sluta gråta och sparka bara för att någon annan vill gräva sin grop i sandlådan! Nu är jag officiellt förbannad.
_________________
"Behind every successful man is an army of ninjas."

Den som känner sig manad att säga något till Herr Åbonde, måste ärendet tas upp på NDE's forum under Topicen "Lajv". Inga kommentarer gällande denna inlägg behöver skickas åt mig eller skrivas på Elorias forum.
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » fre 10.8.2007 19:23

Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Chali84 » fre 10.8.2007 20:24

Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

FöregåendeNästa

Återgå till Lajv

cron