[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Malatassaray: Världen Bakom Slöjan - Kritik
Till Elorias hemsida

Malatassaray: Världen Bakom Slöjan - Kritik

Diskussionsavdelning för föreningens lajv

Inläggav Elvea » tis 14.8.2007 09:58

Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav PaxMayne » tis 14.8.2007 10:31

Elth: Det kom fram, på *host* söndag. Ojj att folk skällde på mig då.

Angående den där lilla frågelistan du ställde... Tänkte jag besvara den. Wii!

hur lajvet fungerade Enligt min mening: Riktigt bra. Man har så kul som man gör på sig, helt enkelt, och därför hade JAG kul. Visst, jag såg människor som tycktes sitta och se rakt framför sig, men jag såg också de som sprang runt, slogs och intrigerade. Cirka 50-50, helt enkelt. Vad jag kan minnas har det också varit så på andra lajv, och helt ärligt man kan vilja ta en paus i lajvandet ibland.

Var reglerna tydliga? Då en stor del av reglerna var kopierade från Elorias hemsida: Ja. Vissa otydligheter fanns (för min del, igen) med vissa förmågor, användningen av artefakter o. dyl, men jag bildade mig ändå relativt snabbt en uppfattning om dem.

Var infon bra? Jag ser inte att informationen skiljer sig särskilt mycket från andra lajv. Gällande början av projektet... Var det inte meningen att vara väldigt mystiskt, såväl in som off?

Din karaktärsbeskrivning? Eftersom jag skrivit en del av den själv och SL bara hakat på har jag snarast mig själv att skylla ifall den var otydlig.

Händelseflödet i lajvet? Återigen, för MIN del, mycket god. Andra har fört fram det faktum att händelseflödet stagnerade på lördagskvällen; Må så vara, jag vet inte. Jag hade då fullt upp med att förbereda en ritual. Och återigen, på alla storlajv jag hittills varit på har handlingen stagnerat då och så, oftast den första kvällen.

Hur var NPC:na? Kanske det kunde ha varit mera. De som fanns kan jag inte klaga på. Anders, du var en sån BRA död man :D

Stämningen? Personligen mycket god. Man har så roligt som man gör på sig, än en gång.

Hur anser du SL fungerade? Personligen (nngh) var min bild av hur SL fungerade mycket god. MIN bild, alltså. En person akn väl dock inte ge ett rättvist svar på den frågan... Ställ samma fråga av alla och se vad de svarar. Då vet vi väl majoritetens åsikt.



Jag sade här att "det har varit så på andra lajv." Då menar jag GIVETVIS inte att "As it has been, so shall it be", om ni förstår, utan vissa av sakerna ni lyft fram är faktiskt MYCKET bra att ni sade. Lajvaktivitet, till exempel. Man kan ju inte lajva fullt ut HELA tiden på ett storlajv, då det ju är längre än ett minilajv (onödigt påpekande?) MEN man borde ändå uppmuntra folk ÄN mer att skapa problem åt sig.

Och likadant med det faktum att handlingen ibland stagnerar. Nå, gör det så, gör det så, helt enkelt, och då ska man sparka igång lajvet igen.

Det här var min enkla åsikt.


Edith: Ah, fan, jag glömde ju. Nexuspunkter.

Som jag ändå förstår av saken planerades de här lajven (EAC och VBS) skilt för sig. Tragiskt att de båda då innehöll just "nexuspunkten", men igen, sånt händer. Antingen det nu var en slump eller ett medvetet drag av SL till någondera lajven så FUNKADE det. I båda. Som sagts tidigare skilde ju konceptet sig åt en hel del.
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav Chali84 » tis 14.8.2007 15:26

Ok. Dags att klarlägga ett par saker, som redan kommit fram.

Till att börja med, jaa, det finns liknelser till EAC, men detta var inte något plagiat. Att de förekom i båda lajven på ett sådant vis var en SLUMP! Idéen föddes redan INNAN jag varit på första EAC diskussionen vid ruinerna med Sammy. Jag vill också minnas att jag i något skede meddelade honom om att våra lajv hade vissa liknelser vad som gällde Nexuspunkter, men inte vad som gällde storyn. I EAC så handlade det om att öppna en PORTAL för att få Jakob Gullsten tillbaka, och denna portal skapades på en Nexuspunkt. (Nexuspunkt enligt WoD systemet, från vad jag förstod på Sammy!). I VBS så var det aldrig fråga om att skapa någon helst form av portal, utan mera om att själva platsen hamnade i obalans på grund av att Fredriks och Anettes roll hade varit och "messed up" ett försök att skapa en reva till Verkligheten. Nexuspunkten blev därefter i obalans och drog igenom en del människor, och hela händelseförloppet som ledde fram till lördagens och söndagens händelser startades. *hänvisar här till Anders och Fredriks inlägg för kompletteringar*

För den delen så vill jag här säga att ni inte skall komma med påståenden när ni INTE visste vad SL hade planerat, som t.ex. Tume: Jaa, vi hade räknat med att du sku dö, men vi hade räknat med att vi skulle återuppliva dig ifall att du dog, lol! Satan, vi hade nog räknat ut saker, för helvete! Inte allting, och inte tillräckligt bra, men vi hade nog våra reservplaner här och där. Det som gjorde att våra planer, OBS! pluralis, sket sig var främst det att ni avlägsnade er från platsen, och NÄÄ, JAG VISSTE INTE OM DET! Man kan i alla fall visa lite respekt mot BÅDA spelledarna genom att meddela att man tänker avlägsna sig, oavsett vad man anser om lajvet, eller spelledarna!!
Angående, än en gång, ert larp-hackande: Jaa, vi visst om att ni skulle göra någonting, och jaa, vi visste om att ni skulle ta livet av er. Det är i alla fall det jag visste. Jag visste att ni skulle göra någonting med den där "urnan" (i brist på bättre ord), för någonting. That's it! Vad ni gjorde kan anses vara helt OK, men det att ni började skapa en hel del egna "Veritas"-förmågor och började återuppliva folk sådär bara var inte SL-godkännt! För det skulle båda spelledarna måste ha godkännt det, och det hade inte jag gjort, för ni berättade inte era fulla planer, i alla fall åt mig! När jag kom in i SL-rummet så bad jag er förklara vad ni skulle göra. Detta var ungefär vad ni sa: "Vi ska gå ut och sätta en adrenalin-spruta i hjärtat på det här lajvet, för ingenting händer." "Lajvet håller på att förblöda." "Vi skall ta livet av oss själva för att någonting att hända."
Minns inte allt vad ni sa där, för det var en aning stökigt där. Summa sumarum:
- Det att ni ville göra någonting: Ok
- Sättet som ni gjorde det på: Inte ok
- Ert sätt ta i beaktande spelledarnas planer: Fanns inte, eftersom ni larp-hackade.
Oavsett era goda intentioner så förstörde ni våra orginella planer, på grund av att ni avlägsnade er, och som det verkar så skulle vi inte ha kunnat övertala er att stanna. För den delen så anser jag det inte förbjudet att lämna ett lajv, men man kan göra det på hövligt vis. Det sista jag såg av Tume och Sammy var att de kom in och skröt med sin "perfekta strid". Sedan for de ut ur SL-rummet och försvann från platsen. Teemu såg jag inte annat än IN.

Elegro: Ni hoppade av före vi hade diskutuerat Nexuspunkter desto mera, så jaa det hade lagts till efteråt, men inte mycket efteråt. Den diskussionen hade vi med Anders redan i mitten av juni, och jag hade inte ens hört ett knyst om EAC ännu.

Nothing more for now....
Användarvisningsbild
Chali84
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1636
Blev medlem: tor 15.3.2007 13:13
Ort: Vasa / Kaskö

Inläggav Darulf » tis 14.8.2007 19:32

Nej, nu måste nog jag uttala mig också när det kommer till plagiatanklagelserna. Såsom tidigare sagts så är tanken på nexuspunkter sannerligen ingenting nytt och främmande för någon. Det finns tusentals böcker, filmer, rollspel och annat i vilka de figurerar i en eller annan form.

Tanken på nexuspunkter föddes under de förberedande diskussionerna till Malatassaray. Det var SL som slutligen slog fast dem, mitt förslag vid den tiden var "brunnar" av kraft. Det handlade om att hitta ett sätt att begränsa användandet av magi, men samtidigt skulle det finnas en möjlighet att fylla på det. Att sådana brunnar sedan skulle dra folk till sig räknades det med. Efter mycket diskussion kom SL till att använda dem, samt att kalla dem nexuspunkter.

Nå, jag var både på vampyrlajvet En Andra Chans, samt på Malatassaray, söndagen. Min åsikt är att det inte existerar många likheter alls.
I En Andra Chans användes nexus till att med en magikers hjälp öppna en portal till dödsriket för att hämta ut vampyrer. Under tiden anföll fienden från höger och vänster.
I Malatassaray försökte en del personer ta sig över till verkligheten. I processen gjorde de Malatassaray instabilt, och efter att den man som upprätthålllit stället där alla vistades försvann, så då började allting upplösas. Eftersom ett nexus sammanbrott är något som aldrig hänt tidigare och man inte vet vad det skulle innebära, så kom dit en magiker( STOOOOR SAK!!!) för att rädda det hela. Till detta behövdes en magisk rit som involverade alla personer på plats. Detta försvårades av att personerna fick konstiga fel pga. platsens instabilitet. Slutligen utfördes riten på sätt eller annat. Vad den resulterade i lämnades osagt till kommande lajv.

Jag ger inte fem öre för plagiatanklagelserna.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Eltharion » tis 14.8.2007 20:49

Jag ska försöka nu samla ihop alla mina tankar och åsikter för sista gången.

För mig och en tyst minoritet var lajvet misslyckat. Vissa av oss försökte erbjuda vår hjälp på platsen istället för att bara gnälla och inte göra något, och spelledningen tog emot hjälpen med orden "Tack, snälla" och så försökte spelarna börja göra något för att få lajvet att komma igång. Inga försök till larp-hacking gjordes INNAN SL gett lov och det som vi tänkte göra informerades åt SL då det var möjligt, men ena SL syntes för största delen av tiden inte till för att han satt i OFF-rummet och gjorde Bob vet vad, medan andra SL bara stod och såg på resterna av sitt lajv och sade "Just nu vill jag bara sticka mig med en kniv".
ALL hjälp ni fick kunde ni ha vetoat, eftersom NI var SL. Om ni inte visste vad det var vi skulle göra eller om ni bara inte förstod hade ni när som helst kunna stiga fram och sagt nej.

Men jag antar att det är svårt att se vad som händer i lajvet från OFF-utrymmet.

Till sist blev SL:s arrogans för stort. När orden "I don't care" yttrades hade vi inget mera att hämta från ett lajv där inte ens SL bryr sig om det som hände. Vi meddelade om vår avfärd 45 minuter innan vi skulle åka, men inte ens ett försök att hindra vår avfärd gjordes.

All denna hjälp belönades med banning från kommande VBS-lajv och med anklagelser om att vi hade förstört lajvet. Jag vill återigen påpeka att SL hade vid vilket tillfälle som helst kunnat stoppa oss och sagt nej, men att det är rätt svårt att göra det när man inte följer med eller ens bryr sig om det som händer.

Kanske det värsta med allt detta är att all den besvär som dessa lajvare gick till i sitt larp-hackande för att göra ett bättre lajv till var och en av oss gick tydligen helt förbi spelarna. Endast SL har fått tack för all deras hårda arbete och inte ens SL tackade för hjälpen innan man frågade öga för öga av honom varför så var fallet.

Kommentarer som "Man har så roligt som man gör på sig" får mig att på riktigt bli ARG. Det för ER skull vi försökte hjälpa SL och det enda sympatier man får är meningar som detta. Javisst, så länge NI hade roligt så är allt frid och fröjd! Hur FAN tror ni att ni skulle känna er om ni inte skulle ens få ett "tack" från SL för att mer eller mindre ha varit tvungen att börja sluta vara IN-lajv för att börja skapa händelser i lajvet som INGEN sen tog och nappade i?
Det var ju bara för att få se era uttråkade miner som vi gjorde allt larp-hackande för, satan!

Men jag är glad att ni hade så helvetes roligt. Synd bara att ni inte har några sympatier till att jag hade tråkigt. Men när den stunden kommer skall ni vara säkra på att orden som jag då kommer att uttala är: "Man har så roligt som man gör på sig."

Egentligen bryr mig inte ifall jag fick några jävla rosor eller inte, men det faktum att SL:s inkompetens och brist på intresse för lajvets bästa gick helt förbi lajvarna får mig att undra vad det är som krävs av spelare för att lajv ska vara lyckat? Att få sitta i sina dyra kläder och stirra framåt verkar vara allt som behövs för dem flesta. Kanske det inte ens behövs några intriger, eftersom det ändå är "rollspelande", inte "intrigspelande". (Eller vad säger ni, SL? Från ert mun, inte mitt.)

Om nu NÅGON kommer efter detta och börjar gnälla något om att dem visst gjorde något säger jag bara att jag riktar nu min kritik åt spelarna som INTE gjorde något. Ifall du gjorde något då ska du väl ignorera min allmänna kritik, för bövelen!

Ärligt talat, ifall dem flesta Elorianer ansåg detta vara ett bra lajv blir jag förfasad över vad de anser vara ett DÅLIGT lajv.

Men nu kommer det riktigt konstiga här: allt det som jag sade i mitt första inlägg togs personligt av vissa lajvare som påstod att jag anklagade dem för att mitt lajv blev förstört. När blev det här en diskussion om ER?
I TVÅ meningar yttrade jag något om lajvare som inte var så aktiva som jag hoppades och omedelbart hoppade några spelare till som om jag nämnt någon vid namn och anklagat dem för att vara usla lajvare, vilket ledde till att största delen av det jag sade gick helt förbi.
För faen, det är ju för VÅR ALLAS skull som jag tog upp den här kritiken överhuvudtaget: så att vi ska kunna läras om våra misstag och förbättra det till nästa lajv. Men tydligen får inga egna åsikter uttryckas, om inte det är något i stil med "Jättebra! Ris för mig själv för att jag inte riktigt spelade ut."

Jag vill också framlägga min åsikt om lajvets SL, ifall det inte är redan klart för dem flesta. Jag hade tills för inte så länge sen fortfarande respekt för den ena SL och hoppades att en dag jobba med honom, men den mängd rena lögner och anklagelser som kommit ut ur båda SLs gap har gjort att jag tappat minsta lilla respekt för dem.
Att inte kunna ta ansvar för sitt lajv, det beslut man gjorde och lov man gav utan istället vädja till att man antingen inte visste eller var inte vid sina sinnens fulla bruk är rent ut sagt SKIT: NI tog på er ansvaret, NI gav oss lov, NI hade möjlighet att säga nej. Jag hoppas verkligen att övriga lajvare inser er inkompetens innan ni ställer till med flera katastrofer till lajv.
Jag tänker inte jobba med er nu eller i framtiden, jag tänker inte komma på era lajv, jag tänker inte låta er komma på mina lajv, jag tänker i själva verket inte ens släppa in er i mitt lägenhet. Vad brorsan sen tänker göra är upp till honom, eftersom vi fortfarande är två skilda individer.

Tror ni att jag är glad för att lajvet gick som det gick? Tror ni det verkligen? I så fall inser ni inte hur mycket jag älskar lajvande och denna förening som hittills stått för största delen av mina bästa lajvminnen.

Jag är arg, ledsen och besviken på både era reaktioner och på lajvet, men jag hoppas åtminstone något bra ska komma ur detta. Eloria är nu ett slutet kapitel för mig och hoppas att trots detta så kan vi bete oss som vuxna då vi träffas i kommande lajv.

Adios,

Teemu Kytösaari, Eltharion

Lovedocs kommentar, på hans tillstånd:

"Jag ser inte någon vits att fortsätta den här diskussionen längre eftersom spelledarna ljuger värre än hästarna travar och jag är trött på att måsta försvara mig mot tomma anklagelser om saker jag inte har gjort eller sagt. I´m out!"
"If God did not exist, it would be necessary to invent him."
- Voltaire, French author, humanist, rationalist, & satirist (1694 - 1778)
"Who says we didn´t?"
- Teemu Kytösaari, Finnish author, humanist, rationalist & satirist (1986 - )
Användarvisningsbild
Eltharion
Äventyrare
Äventyrare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 19.3.2007 22:01
Ort: Vasa

Inläggav Elegro » tis 14.8.2007 23:42

Min bror sa rätt bra det jag tänkt säga själv. Då inlägg inte kan svaras på med varken kontext eller sanningar, då har nog konversation spelat ut sin roll.

Spelledarna, ni höll inte era ord, som vi till och med skakade hand om. Ni visade er vara genuint falska människor och jag hoppas att ni skäms för ert beteende. Vuxna världen ser inte med blida ögon på liknande beteende.

Tack för min del, Eloria. Lajv var min käraste hobby, det som jag ville göra. Nu är jag inte lika säker på det. Därför skiljs våra vägar, så att jag kan rädda det som finns ännu kvar.

Tuomas Kytösaari, Elegro
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav Darulf » ons 15.8.2007 00:06

Jaaa-a... Vad händer sen?

Låt mig försöka se om jag kan göra en bedömning av denhär tråden. Vi kan väl vara överens om att dethär har spårat ut en hel del, eller hur? Alla är arga... Låt oss åtminstone vara överens om vad vi är arga över. Eller vad säger ni?

Det är helt klart att vissa blivit mycket missnöjda över lajvet Malatassaray-Världen bakom slöjan (Ni vet vem ni är, och alla andra vet det också, så vi lämnar det där...) Dessa är dels upprörda över att lajvet inte motsvarat den standard de kommit att vänta sig och betalt för, främst att det inte hänt någonting alls. Är ett lajv där ingenting händer fortfarande ett lajv? Till följd av detta har de en efter en och tillsammans uppsökt SL, men alla svar de har fått har gjort att de trott mindre och mindre på att lajvet kommer att bli till något. Slutligen har de bestämt sig för att om SL inte kommer att göra något, så skall de göra det. De meddelade om det och planerade sedan en händelse.

De larp-hackade och gjorde det enligt dem bra. De tillförde lajvet adrenalin under en tidpunkt där det inte hände mycket alls. Sedan ansåg de att det inte fanns något mer att göra, så de åkte hem.

Under söndagen fortsatte lajvet och enligt många som var där då så var detta en mycket bra lajvdag.

I efterhand berättar de som var missnöjda med lajvet att de fått kritik för att ha gett sig av, samt att SL meddelat att de bannas från alla kommande Malatassaray-lajv. Att den allmänna opinionen tycks ligga mot dem hjälper inte heller och de kan inte förstå hur de får så mycket skit när de gjort sitt bästa för att bidra till lajvet. Istället för att få rosor så får de bannor. Inte konstigt att de blir arga?

Har jag förstått saken rätt så långt?


Som jag ser detta så är det som är ovan en sak som inte kan lösas över ett forum. Det kräver att de inblandade sätter sig ner och diskuterar igenom saken som vuxna människor. Helt klart är att det har hänt något i kommunikationen någonstans.

En annan sak är ifall man kan lära sig någonting från dethär lajvet. Och det tror jag säkert. Men eftersom diskussionen blivit så hettad är det kanske bättre att i fortsättningen diskutera lärdomarna som skilda fenomen istället. T.ex. som allmänna frågan; "Hur många spelledare behövs för att skriva ett bra storlajv?" Här vill jag passa på att inflika att INGEN, inte jag, SL eller någon annan heller klandrar dem som hoppade av spelledargruppen före lajvet. På deras axlar kan inte läggas något ansvar för hur lajvet slutligen förlöpte vad gäller spelledarsidans planerande/utförande före/under och efter lajvet.

Många spelare har också tagit till sig av kritiken. Deras åsikt är att de blivit beskyllda för att inte agera tillräckligt mycket under lajvet och således bidragit till händelselösheten. Med tanke på att deras upplevelse baserat sig på små händelser och relationer, samt att deras spelande i övrigt kanske inte förorsakat så stor uppståndelse, så anser de att det är obefogad kritik. Är de nu plötsligt ansvariga för andras lajvupplevelser? Räcker det inte att de koncentrerar sig på sin egen roll? Dessutom är de tacksamma mot SL för att dessa tagit sig tiden att skapa ett lajv för deras skull. De har helt klart inte lidit av någon form av händelselöshet under lajvets gång och har därmed svårt att relatera till missnöjet. De blir störda av hela situationen och tonfallet ändras.


Men hörni? Kan vi ändå försöka komma överens? Jag menar, vi har vissa saker gemensamt. Vi är ALLA vuxna människor och vi älskar alla att lajva. Med tanke på att det inte finns alldeles för många lajvare i denna geografiska region så betyder det i långa loppet att det snart inte finns tillräckligt med spelare kvar för att göra ett storlajv eftersom det alltid finns personer som ogillar varandra på plats. Kan vi hitta nåt sätt att överkomma allt detta? Mycket har sagt som inte kan osägas, men ändå... Hur som helst. Denna grej mellan SL och de som är missnöjda måste få ett defenitivt slut på ett eller annat sätt. Endast då kan vi gå vidare.

Denhär tråden har gjort sitt, och jag ser inte att den skulle kunna producera någonting givande längre. Ändock så vill jag inte låsa den, eftersom det är en form av censur, och sådant sysslar vi inte med. Såsom mycket riktigt påpekats så är forumet ett ställe att uttrycka sin åsikt. Ris OCH ros. Men emellanåt får det svårare och längre gående följder än vad man tänkt sig från början.

Gonatt, Frida hälsar!

Victor
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav Kristoffer » ons 15.8.2007 15:31

Okej, jag märker klart och tydligt att diskussionen inte alls handlar om Malatassaray. Det är något underliggande, något gammalt groll - jag vet inte vad det är, men det genomsyrar hela debatten. Diskussionen om lajvet är bara en katalysator för att få ut dessa dolda åsikter.

Ifall smeggfaffa vill säga sin åsikt i frågan, bör han väl göra det här, på Elorias forum, var det avhandlas frågor som rör Eloria?

Pajkastning, svordomar och personangrepp har blivit legio i den här tråden. Jag håller med Vicke att diskussionen spårat ut, men man kan inte anklaga någon enskild för det. Nu måste vi alla hjälpas åt att vända snacket på rätt köl.

Kristoffer alias Jonathan Higgins
Watch 'em run amuck,
Catch 'em as they fall,
Never know your luck
When there's a free for all,
Användarvisningsbild
Kristoffer
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: ons 11.4.2007 22:40
Ort: Åbo

Inläggav dragonlady » ons 15.8.2007 17:58

ett eloria-meeting där man ansikte mot ansikte kan tala ut utan att det tar så länge att få ett svar att missnöjet gror skulle kanske vara lösningen? Att någon lämnar föreningen för några misstag och missuppfattningars skull så är bara onödigt.Vi är vuxna människor och har ändå kännt varandra i många år,då kan vi väl reda upp det som vuxna människor också istället för att kasta okvädningsord åt varandra som 2 småungar på varsin sida av häcken.
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Bli blu blä

Inläggav _maheli_ » ons 15.8.2007 22:28

Flickan öppnar käften för sent?

Hmm... Jag antar att det mesta redan diskuterats. Att några anser att inget mer bör sägas för att det inte gagnar någon.

Är man av den människotyp som jag är, kan man dock inte hålla fast munnen.

Jag har inte hunnit skriva förr. En film som tagit och fortfarande tar upp mycket tid. Nåväl, nu har jag under några timmar suttit och läst kritik. Jag har nästan kvävts. Men jag tycker ändå att det som diskuterats har varit viktigt.

Jag ska försöka komma fram med min åsikt. Jag kommer antagligen att glömma mycket. Men, varsågod och läs.


För det första MÅSTE jag kommentera akrobatiken.

Calle, du skrev: "Vad som berör akrobatiken; Jag har lärt mig akrobatik i två års tid, och den akrobatik är väldigt grundläggande. Det är ingenting svårt med den, och den är väldigt säker, med undantag rörelser som inte förkom på workshoppen. Det som det främst var frågan om var olika former av kullebyttor, lite okemi/ukemi, samt för DE SOM VILLE PRÖVA, hand-stånd/huvudstånd. Jag tvingade aldrig någon att göra några rörelser, jag uppmanade folk att pröva på, samt att jag visade hur rörelserna skulle göras, samt hur der fungerade rent praktiskt att göra. Jag skulle inte ha ställt mig fram och "lärt" hur dessa rörelser skall göra ifall jag inte var säker på vad jag gjorde. För övrigt så hjälper vi varandra under lektionerna vid flere tillfällen med olika rörelser som någon kanske har svårt med, samt att vi övar själv på vår fritid. Vi har haft undervisning i Aikido, Akrobatik, dans, rörelse samt pilates. (Jaa jag har tillåtelse att självmant öva på dessa rörelser!) *morr* "

Jag vill inte kritisera dig som person eller dina akrobatikkunskaper, det enda jag tänker på är säkerheten. Kom igen nu. Jag går i samma skola, så jag har också gått på akrobatiklektionerna. Jag skulle ALDRIG, oavsett hur duktig jag än skulle vara på akrobatik lära ut det efter något år. Först och främst med tanke på vad som skulle hända om någon skadar sig. Har ni någon försäkring? Och skulle den täcka någonting om inte en sakkunnig finns på plats. Ja vi har akrobatik, men endast 1-2 ggr i veckan, en timme åt gången. De som lär oss har haft det i 4 år typ. De har haft det och mycket annan "gymnastik" största delen av studierna, många timmar om dan, flera dagar i veckan. Ja, vi hjälper varann under timmarna, MEN det sker ALLTID under uppsikt av en som verkligen kan, som är en lärare. Och våra hjälpinsatser går inte ut på att lära saker, endast på att typ hålla i en människas ben som utför handstående under instruktioner av en RIKTIG LÄRARE. Nej du tvingade ingen, men du ska inte heller uppmuntra någon att göra det om de inte fått instruktioner och är under uppsyn av en lärare. Vi får inte ens ännu träna själv och vi har tränat akro i ett år. Jag vet att man får många fina idéer i vår skola och man vill så gärna lära vidare, men snälla tänk på säkerheten! (Att hålla en mini workshop i t.ex. dramapedagogik är sen en helt annan sak, man kan inte skada sig så lätt ;))

Huij, det där blev redan långt.

Men ok, vad har jag då annat att säga?


Nå, jag kanske representerar en minoritet.

"Hej! Jag heter Mari-Helen och jag har pratat skit om lajvet. Jag hade också lust att åka hem under lajvet"

Förstå mig inte fel. Jag tycker väldigt mycket om er allihopa. Även om spelledarna. MEN kritik behövs. Jag kritiserar er inte som privatpersoner utan som spelledare. Att bara kritisera sig själv och ge alla andra rosor leder ingen vart, tyvärr. Låt mig säga det så här: jag spelar teater och då har man en regissör. Regissören kommer väldigt ofta med mycket kritik och bara kritik. Visst, det känns skit. Man undrar om man faktiskt är så dålig och om man aldrig kommer att bli bättre. Men då den underbara dagen kommer och regissören säger: "Mari-Helen, du har gjort ett väldigt bra jobb!" Då uppskattar jag plötsligt de här få enkla orden otroligt mycket. Förstår ni min point? Om man alltid får en klapp på huvudet med efterföljande ord "Bra gjort!", kommer man till slut inte ens att upskatta dem längre och ännu värre, man kan inte utvecklas.

Efter att ha varit med på endast två lajv, vågar jag påstå att Eloria står och stampar på stället. Det här kan tyckas som väldigt hård kritik av mig, men igen jag vill ingen illa. Ett problem är ganska enkelt. Det känns som att vad än folk gör och vad än folk säger sitter alla andra där och applåderar. Jag förstår mycket väl, man har träffats många gånger och tycker om varann, man blir nära vänner. Man träffas kanske inte så ofta och vill då fokusera på det positiva, för visst alla saker är positiva på något sätt.

Vi måste ändå kunna skilja på begreppet vän och lajvare. Visst, det är trevligt med nya lajvkläder och jag tycker verkligen att ni allihopa har väldigt fina lajvkläder och assecoarer och om jag ger er en komplimang menar jag det. Poängen med lajv för mig är ändå inte hur fina kläder man har eller som bröderna sa det "en maskeradfest med goda vänner". För mig är poängen med lajv, själva handlingen, att hitta min person inombords, att kunna svepas med av den nya världen totalt, att hitta nya sidor av mig själv, att vara med om nya händelser. För mig är det viktigt att det finns en händelse, att det finns intriger osv. (även om jag inte ännu känner monsterattacker som tilltalande :p)

Jag tänker inte försvara mitt agerande IN och jag tycker att ingen annan behöver göra det heller. Ja, skratta åt mig bara, men jag tycker inte att man kan lajva fel. Även om vi i vår skola på en improvisationslektion får feedback på det vi gör och förslag på hur vi skulle kunna utvecklat något, är det aldrig någonsin någon som påstår att vi gjort fel. (Jag vil dock INTE jämföra teater och lajv med varandra, även om det finns många saker som jag tänker på likadant inom dem.) Däremot vill jag ändå kunna utvecklas som lajvare, jag vill kunna gå in i min roll bättre osv.

Nåväl, tillbaka till Malatssaray (el har jag ens varit där ännu?)

Vad som gäller stavfel, visst det är viktigare att infon är förståelig och bra, men som många redan sagt, det ger spelledarna och hela föreningen en mer proffsig image om man granskar texterna på språkfel. Vad gäller infon måste jag tyvärr också hålla med om att den var aningen svår att förstå och på många punkter väldigt oklar. Jag är inget regelfreak, men då många frågor svaras med "i princip", kan det vara svårt att veta hur man ska gå tillväga. Kanske borde jag sagt det här mycket tidigare, men...

Lajvet hade många intressanta ingredienser som kunde blivit till något väldigt bra. Tyvärr, gick det fel någonstans, känns det för mig.


Början gick ju bra, jag kom in, såg mig omkring... Sedan fastnade allt. Alla frågade om Uriel. Efter några timmar blev det tråkigt att fråga om Uriel. Det som jag här ser som problemet var att för många roller hade intriger som var knutna till endast en person och försvann rollen, försvann deras intriger och deras roll kvävdes till en "inte veta vad jag ska göra" människa. Likadant verkar det vara med handlingen. Enligt vad jag förstått har ert slut blivit förstört p.g.a. att några spelare avlägsnat sig från lajvet. Men hur har ni då kunnat sätta så mycket ansvar på en spelares axlar? En handling eller en roll ska inte falla på att en annan karaktär försvinner. Tyvärr var det så också med min roll. Jag skulle jaga runt Emil och hämnas på honom, det är dock inte mycket som återstår att göra då hans roll inte är särskilt koncentrerad på mig och ger fan i mig så länge jag inte hotar honom. Jag hotade honom och efter 15 min fanns inget längre att göra.

Efter min intrig (intriger) kan jag väl säga att "Man har det så roligt som man själv gör det", är ett väldigt trevligt uttryck som man säkert gärna använder. Visst man kan påverka hur roligt man har det själv till viss grad, men en stor del beror faktiskt på spelledarna och om de gjort tillräckligt många misstag kan man inte göra så mycket själv.

Jag tycker inte att vi ska döma dem som for hem från lajvet (jag kunde också ha gjort det). De gjorde så gott de kunde och kände att de längre inte hade mer att ge. Att det skulle vara bitterhet och annat dylikt som stod bakom deras gärningar och kritik har jag väldigt svårt att tro, efter att jag själv diskuterat med dem. Visst Tumes "gå och ha sex manipulation" kanske inte ledde någon vart, men det var ett försök. Visst om det hade varit vilket annat lajv som helst hade Tumes och Sammys sista lilla scen varit dåligt lajvande för mig och det kanske inte var suverent nu heller, men det var ett försök att göra något åt situationen. Vad gäller Uriels pistol, tycker jag att det inte är något fel på det alls. Gubben var sinnesförvirrad, vad gör man inte då? Dessutom var han typ den "allsmäktige" för många i Malatassaray, han kan göra typ vad som helst, tänk om det var hans uppfinning eller en artefakt? (För mig var Teemus rollprestationer kanske t.o.m. de bästa på hela lajvet).

Det som jag också håller med om bröderna om är att spelledare alltid är ansvariga för vad som sker. Visst spelledare är också bara människor, men jag tycker ändå inte om attityden "jag bryr mig inte". Jag hade en roll som inte fungerade och ville byta: efter många om och men fick jag den bytt, men det kändes surt och tro mig jag ville åka hem. Det kändes som om min begäran togs som ännu något som förstörde stämmningen. Varför kunde jag inte få ett ja med en gång då den andra spelledaren sa att det fanns färdiga roller. Visst, senare blev jag mycket bättre bemött och det är jag väldigt tacksam för! Det känns också barnsligt att banna någon från lajv i efterhand för att man inte varit i sina sinnens fulla bruk. Visst, om ni inte kunde urskilja att det de gjorde inte var ok direkt på lördag, men ta då konsekvenserna av det.

Den sista saken som jag nu kommer på som inte funkade för mig var söndagen. Visst, den var bättre än lördagskvällen. Men då jag vaknade på söndag och sent masade mig ut från off-rummet för att delta i lajvet var känslan "jag har kommit till ett helt annat lajv". Visst, det var en bra nödlösning för något som inte fungerade, men det hängde inte alls ihop med lördagen. Alla konflikter var plötsligt bortblåsta och alla var på samma sida, som ett kliché slut på en barnfilm. Förlåt. Det var många som nämnde slutscenen som det häftigaste under hela lajvet, tyvärr kan jag inte hålla med er. Visst, det blev en happy ending på min emotionella katastrof. Inget mer.

Det var trevligt att träffa er alla igen, tro mig, jag menar allvar. Jag såg fram emot att lajva med er igen. Tyvärr blev det för mig ett kostymparty. Och jag är fullt medveten om att det bara är min egen åsikt. Dåliga lajv händer och det är ingen katastrof i sig. Men om vi vill utvecklas måste vi vara beredda att tala rakt ut som vuxna människor. Det är inget som ska påverka på vänskap, det är endast något vi ska ta åt oss som "professionella" lajvare. Låt oss inte skapa krig och klyftor, låt oss diskutera och kompromissa. Min kritik är hård, men jag vill endast er och mig själv väl.


Jag ser framemot att fortsätta lajva! :)

Mari-Helen
_maheli_
Tiggare
Tiggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 6.8.2007 21:31
Ort: Vaasa

Inläggav Elegro » fre 17.8.2007 12:57

Eftersom folk ändå undrar, skriver jag det här inlägget.

Jag har inget personligt agg eller ilska mot någondera av spelledarna, och tvärtom är jag glad att jag kommer att se Calle på kommande vampyrlajvet. Detta var endast en konversation om ett lajv, och det skulle vara oproffesionellt att inte kunna kontrollera sina känslor då vi framför kritik. Det att man skriver svordomar eller "dramatiserar" delar av sitt inlägg är endast för att ge en effekt åt det man just skrivit. Jag förstår inte människor som tror att man måste hata den som är på andra sidan för att kunna ha en diskussion där åsikterna går helt isär. Speciellt dom som inte deltagit i konversationen ska inte komma med påståenden om att vi hatar någon.

Ja, vi skrev att vi inte gillade lajvet och en hel del annat. Nog kommer vi ändå att umgås och lajva tillsammans. Konversationen, oavsett vad som sagts i den, är restrikterad endast till forumena. För min del var jag glad att se Anders under filmningen, och vi bråkade inte ett dugg.

Det som jag ännu vill påpeka är att folk ska läsa det man skrivit. Det är synd att en diskussion spårar ur därför att man läser mellan raderna och ser något som inte finns, istället för att läsa det som blivit skrivet. Det är just då som en konversation slutar handla om sitt ämne, och blir till en skog av cirkulära argument utan kontext.

Kristoffer: Du går nu runt och hoppas att konversationen (som jag nu anser vara färdig) ska komma på "rätt köl". Nå, vem var en av dem första att komma och tala om något annat än kritiken i denna tråd? Vem är den som kommit och påstått att vi inte klagar på lajvet, utan på något helt annat? Jag menar, ditt första inlägg handlade om hur bröderna påstår att alla andra förstört deras lajv. Vad satan har jag skrivit om då, om inte kritik om lajvet? (Föregående mening var ett exempel på användningen av svordom/dramatisering för att få fram en effekt, som i detta fallet är förundran.) Igen, som jag påpekade längre upp, läs vad som skrivits och försök inte hitta något mellan raderna som inte finns där.

Darulf: Tack för att du fungerade som en "domare". Jag förstår hur svår din position är, då du både skall hålla koll på att reglerna hålls och samtidigt inte censurera. *Lyfter på hatten* Det gick ju till slut bra.

Som min slutgiltiga punkt: Jag slutar inte föreningen därför att jag "bråkat" med nån, jag slutar därför att jag ansåg att lajvet inte höll den standard jag vill se på lajv. Ni tyckte den var bra, kanske bäst. DÄRFÖR slutar jag, för att jag anser att jag inte längre har något att hämta från föreningen som en medlem eftersom ni inte delar min syn på hur ett lajv skall vara. Igen, läs inte mellan raderna, jag kastade inte just skit på er, jag har bara en skild åsikt om hur ett lajv skall vara.

Moikka vaan!

Tuomas
"Roll Loathing + Morbid Humor = Humorous IN-game Effect"
Användarvisningsbild
Elegro
Skrivare
Skrivare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 19.3.2007 21:37
Ort: Vasa

Inläggav PaxMayne » lör 18.8.2007 22:03

Okej, ni eftersträvar kritik? Gott. Nu ska ni få er kritik, för nu börjar jag härskna till.

Vad är det med Elorianer och "Tycker-inte-du-om-mig-tycker-jag-inte-om-DIG"-fenomenet? Vi är ju som sagt vuxna människor! Vuxna människor stormar inte ut ur rummet (ett abstrakt rum i det här fallet) och skriker att de aldrig kommer tillbaka. Åtminstone är det inte särskilt vuxet enligt mig. Som det nu är har MÅNGA lämnat föreningen tack vare någon för de flesta andra fullkomligt främmande orsak. Givetvis menar jag inte att Eloria ska tvinga människor till evigt medlemskap, men come on! Att bara helt sonika sticka, eller ännu hellre, för Elorianernas del - fullkomligt glömma bort de som lämnat föreningen på detta vis är verkligen inte ett vuxet, moget beteende!

Jag vill inte ens gå in på hur den här diskussionen spårat ur. Den goda, konstruktiva kritik som KAN ha funnits här dränktes i oceaner av personangrepp (om än inte med namn nämnda) och pajkastning. Från BÅDA hållen. Vi har varit lika skickliga på att kasta skit på T'T som vice versa.

Nu, till en annan punkt. Detta har inte att göra med den här diskussionen, men jag skriver det hit ändå. Jag lade på tisdagen ut en tråd, där jag önskade att höra kommentarer av deltagarna i Malatassaray. Dessa kommentarer skulle jag sedan ha använt till skrivandet av artikeln om lajvet. Jag skrev klart och tydligt att jag önskade kommentarer innan torsdag, då artikeln skulle lämnas in. Slutresultatet? Fram till nu har 32 stycken läst tråden, och INTE EN ENDA svarat! Det jag irriterar mig på är INTE det att mitt arbete försvårades; eller det att ingen ens ville SVARA på tråden, vilket svaret än vore. Det jag irriterar mig på är att ingen ville hjälpa mig skriva en sanningsenlig artikel om lajvet! Jag ville skriva en artikel om vår förening, och jag begärde er hjälp! Skulle ni ens ha skrivit "Läs kritiktråden" eller allmänna okvädesord om min dumhet skulle jag varit nöjd! Ifall ni så öppet vill ignorera min önskan om hjälp, så gör det, för all del!

Här vill jag passa på att tacka Anette, Minna, Emil och Vicke som via andra media delgav mig sina åsikter om lajvet. Vad gäller er andra: Kom inte och gnäll på MIG varför jag inte tog med era åsikter. Ni hade chansen att ge mig en kommentar, och ni tog den inte.

Vänligen, Fredrik, spelare av Alekse.
Maple. Maypole. Catch and carry. Ash and Ember. Elderberry. Woolen. Woman. Moon at night. Willow. Window. Candlelight. Fallow farrow. Ash and oak. Bide and borrow. Chimney smoke. Barrel. Barley. Stone and stave. Wind and water. Misbehave.
Användarvisningsbild
PaxMayne
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön 25.3.2007 01:37
Ort: Råskisen bak Brändö Esso.

Inläggav Darulf » sön 19.8.2007 22:25

Det är alltid ledsamt att se när någon bestämmer sig för att ge sig av. I detta fall dubbelt ledset, om ni förstår vad jag menar. Men det är var och ens rättighet, och om det känns som det ända rätta så är de få saker som kan tilläggas.

Ändock förundrar jag mig över att en slutsats om föreningens syn på lajv(standard) kan dras på basis av ett enda storlajv. Visst, det är årets höjdpunkt för de flesta av oss. Och många har uttryckt sin nöjdhet över vad det erbjudit just dem. Men utöver det... Storlajvet är enbart ett av de lajv som utspelar sig på lajvåret. Menas med detta att inget av lajvena iår hållit tillräcklig standard? Oberoende av vad just du och du och du har för standard.

Och om så är fallet, är lämnandet av föreningen den rätta lösningen?

Oberoende är det bäst att diskutera detta fortsättningsvis. Inför framtiden är det av vikt att gamla spelledare skriver av sig på en tråd, för att på detta sätt ge kommande spelledare en möjlighet att lära sig av gamla misstag. Vem vet, kanske kan en sådan diskussion resultera i något ännu större. Men detta är en diskussion för en annan tid och en annan plats. Själv är jag ganska nöjd med att det är på kommande nytt folk som skriver egna nya lajv. Som alla vet så är lajvskrivandet något som lämnar en egen personlig prägel. Det skall bli ytterst trevligt att se vad som kommer utav denna multidiversitet. Gällande kvalitet så är det som en tveeggad kniv i detta fall. Sätter man ribban för högt från början så resulterar det bara i att ingen vågar försöka. Jag känner att jag ännu idag inte råkat på ett lajv som saknat någonting att erbjuda mig, what so ever. Jag har sett brister, och som intrigerare (lajvskrivare alltså) har jag emellanåt funnit intrigerna lätta att genomskåda. Dessutom är det inte alltid som den rätta stämningen kunnat uppnås. Men gör detta lajvet dåligt? Vad händer om det inte händer något? Blir det en kostymfest? Saken är ju den att i verkligheten händer det också att inget händer. Men vi är här för att lajva ett äventyr. Och äventyr kräver händelser. Härav dilemmat. Är vi skickliga nog att lajva genom tristess? BÖR vi vara skickliga nog för det?

Jag ser fram emot att lajva med er alla inom en snar framtid.



Nu räcker det för min del med dessa undertäckningar. Ni vet ändå allihop vem jag är.


P.S. Meddelande från domaren/admin. I och med denna tråd ser jag att kvoten av inte-ens-på-försök maskerade svordomar blivit uppfylld. Från alla håll. Den nästa i framtiden som inte bemödar sig med att ens täcka sina svordomar (på följande vis: H-vete, V***o, S#T#N, eller %¤##"¤#"¤#"¤#"!!!!!) kommer att se sitt inlägg raderat. Oberoende hur mycket bra innehåll det fanns däri. Fult språk är bara fult och har ingenting att göra på ett forum för vuxna människor. D.S.
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Föregående

Återgå till Lajv

cron