[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Elorias Forum • Visa tråd - Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm
Till Elorias hemsida

Filmfilmfilmfilmfilmfilmfilm

Slå dig ner, ropa på värden och låt munlädret ljuda!

Inläggav Ileea » fre 23.12.2011 16:25

Nettie, absolut. Det var hemskt förvirrande då jag såg Game of Thrones och karaktären talade med en annan röst än Jans!
Get your priorities quirky & queer.
Användarvisningsbild
Ileea
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 758
Blev medlem: mån 19.3.2007 08:08
Ort: Vasa

Inläggav Elvea » fre 23.12.2011 23:24

Jag tänkte på det redan i allra första scenen han är med. Särskilt som han liknar Jan allra mest där i början! Helt grymt massor!
Användarvisningsbild
Elvea
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: ons 14.3.2007 22:23
Ort: Vasa/Aarhus

Inläggav dragonlady » tor 29.12.2011 14:06

Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Anders » mån 9.1.2012 16:25

Pillars of the Earth

En mycket bra miniserie som utspelar sig i England i början av 1000-talet. Historien kretsar främst kring byggandet av katedralen i Kingsbridge samt det maktspel och ränksmideri som fanns inom kyrkan och politiken.

Karaktärerna är fina om än något överdrivna. Vi finner bla. den ädla munken, den korrumperade biskopen, den talangfulle skulptören, den framgångsrika handelskvinnan, häxan och många fler. Det "värsta" är kanske den uppenbara uppdelningen mellan protagonister och antagonister.

Serien försöker annars vara historiskt korrekt, men vissa lätt mystiska element och vissa av dräkterna ger en lätt känsla av fantasy. Sättet som respekten för den kristna guden framställs är imponerande.

Den får 4,5 av 5 synder förlåtna.

Det bästa betyger är dock kanske att min far, som annars somnar halvvägs in i alla filmer förutom Braveheart och filmer om finska krig, satt fastklistrad två timmar framför TVn och var förbittrad att han skulle missa resten.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav Kristoffer » mån 9.1.2012 16:41

Håller med om Pillars of the Earth. Mycket intriger och ränksmidning, och det var kul med fokus på HANTVERK i ordets rätta bemärkelse - inte som idag, med maskiner o.dyl.
Watch 'em run amuck,
Catch 'em as they fall,
Never know your luck
When there's a free for all,
Användarvisningsbild
Kristoffer
Riddare
Riddare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: ons 11.4.2007 22:40
Ort: Åbo

Inläggav dragonlady » sön 11.3.2012 13:33

Living Proof

Living Proof är baserad på verkligheten och handlar om Doctor Slamon som har vigt sitt liv åt att bekämpa bröstcancer. Filmen följer hans arbete redan från första början och hans kamp för att få godkänd och finansierat sin forskning i medicinen Herceptin. Kvinnoödena och historien är bra och gripande.
De flesta känner till någon som som har eller haft bröstcancer och med tanke på att min mamma varit en av de kvinnorna som filmen handlar om så gör mig väldigt tacksam mot personer som dr Slamon.

4/5 herceptinsprutor för att bekämpa bröstcancern
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Vivi » mån 12.3.2012 22:51

The Descendants, 2011

Inte ens på Hawaii är folk ständigt lyckliga. George Clooney spelar en familjefar som tvingas ta itu med det förflutna och det framtida när hans fru hamnar i koma. Filmen är välskriven och det tragikomiska samspelet mellan karaktärerna fungerar felfritt. Men för min del blir jag ändå att önska något...mer. Kanske en till fnurra på tråden. Kanske ett lite mindre självklart slut. Och så blir man och fundera om filmen någonsin hade blivit till något om George Clooney inte hade varit med och dragit upp den.

3,5 av 5 Hibiscus blommor.


Winters bone, 2010

Dottern till en amfetaminlangare riskerar sitt och sina syskons liv då hon konfronterar sin fars kollegor för att få reda på vad som hänt farsgubben, som varit försvunnen i veckor. Filmen svämmar över av starka, välskrivna karaktärer, varav flera, uppfriskande nog, är kvinnor. Rekommenderas starkt!

5 av 5 döda ekorrar.


Contagia, 2011

Inga aliens, inget övernaturligt, bara ett dödligt virus som snabbt sprider sig världen över. Som vetenskapskvinna är det uppfriskande att för en gångs skull se en verklighetstrogen katastroffilm. Filmskaparna har gjort ett otroligt bra jobb i att ta reda på bakgrundsfakta. Epidemologi är mitt nyaste favoritämne! Rekommenderas starkt till alla - förutom de som har en tendens för paranoia. Risken finns att man får en stark lust att tvätta händerna flera tiotals gånger om dagen.

4,5 av 5 hostningar.


Crazy, stupid, love, 2011.

Steve Carrell spelar pappan som dumpas av sin fru och tvingas ta "lektioner" av Ryan Gosling i hur man dejtar kvinnor. En dejtningsfilm som tycks ha gjorts för att ge män ett uppfriskande alternativ till alla chickflicks. Men resultatet är pannkaka och avföring. Jag led mig igenom filmen som kändes tre gånger för lång. Bör inte ses av nån!

1 av 5 sixpäcks.
Användarvisningsbild
Vivi
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 577
Blev medlem: mån 19.3.2007 17:58

Inläggav Anders » sön 18.3.2012 20:02

Sampo (1958)

Ett prov på fantastisk finsk filmkonst! Mycket underhållande må jag säga även om storyn skiljde sig mycket från Kalevala :)

http://www.youtube.com/watch?v=vW4C-UZy ... re=related
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav dragonlady » tor 5.4.2012 19:51



Historien känner vi igen: Snövit (Lily Collins) är dotter till Kungen, som här försvunnit och lämnat henne ensam med sin elaka styvmor (Julia Roberts) som styr landet med järnhand. En fager prins (Armie Hammer) dyker upp och väcker åtrå hos drottningen, som skickar ut Snövit för en grym död i skogen där hon träffar sju, komiska dvärgar. Snart ska Snövit läras upp för att kunna rädda kungariket och få sin prins.

Filmen är lite blek och försöket att skapa en ny historia av gammalt material lyckades inte riktigt.Humorn är billig,men roande ifall man har sån dålig humor som jag. Det verkar som om regissören inte riktigt kunde bestämma ifall han ville göra en film för barn eller vuxna och blandade ihop alltihopa till ett lite förvirrat resultat.
Men den har sina ljusa stunder.
Kläderna är fantastiska.
Odjuret ville jag behålla
Och Julia Robert i en sådan för henne ovanlig roll var fenomenal.Inte ofta man ser henne så självgod och elak i en film :)
Dessutom var kungen en överraskning(men med tanke på hans senaste filmer så passar han bra :) )

3/5 röda äpplen(den extra halvpoängen bara för Odjurets skull <3, de som känner mig kan gissa sig till vad Odjuret är för djur ;) )[/u]
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Vivi » tis 10.4.2012 20:26

Hunger games, 2012

Vill först säga att jag inte läst boken så min recension är endast med filmen i åtanke. Någon som både läst böckerna och sett filmen får gärna skriva hur de upplevde filmen.

Hunger Games är en av årets mest hype:ade filmer. Trailers har snurrat på i nästan ett helt år och böckerna har toppat best-seller listor världen över minst lika länge. Så förväntningarna var stora i den smockfulla biosalen. Men så fort åldergräns-rutan dyker upp dör mina förväntningar. *gnugga sig i ögonen* ursäkta vad?! 12 år!? I ren schock måste jag fråga Conor om vi i misstag hamnat i fel sal. Nej, det är nog Hunger Games. Men är det inte ne film var tonåringar har livet av varandra? Joo...det är det nog. Jahaps. Ingen ny Battle Royal, med andra ord (K-18). Känns ytterst udda eftersom bara temat är brutalt nog för att förtjäna minst K-15. Snart kommer vi väl att se re-enactments av våldsscener på lågstadieraster.

Regissören har gjort sitt allt för att se till att det brutala temat hamnar i skymundan för snygga kostymer och kärleksdrama. Inte en enda sekund verkar det som Katniss skulle må psykiskt illa av tanken att hon högst antagligen kommer att sättas i situatiner var mörda eller bli mördad gäller. Nej, inte skrattar hon ju av förvänting heller, men lite mer lidande kunde man ha förväntat sig... Det verkar som om regissören går en ostabil balansgång mellan att villa porträttera Katniss som stark och ensam, men samtidigt känslig och empatisk (som en slags ofungerande, knäpp kombination av "the bride" i Kill Bill och Sailor Moon). Under spelets gång växlar hon mellan att reagera starkt på medtävlares död till att inte reagera ett dyft vilket får mig att misstänka att hon lider av en mild form av schizofreni vilket rimmar illa med det hjälteljus hon trots allt badar i. Hur som helst har jag svårt att identifiera mig med karaktären och hoppas verkligen att ingen håller henne som förebild (åtminstone inte hennes kalla sida). Trots den knäppa karaktär hon spelar gör Jennifer Lawrence ett strålande jobb och spelar på en helt annan nivå än bl.a. Josh Hutcherson, som int eövertygar varken som känslosam bagarpojke eller potentiell mördare.

Så i tvisten Battle Royal vs. Hunger Games vinner Battle Royal med hästlängder.

2 av 5 blodiga kroppar.
Användarvisningsbild
Vivi
Magiker
Magiker
 
Inlägg: 577
Blev medlem: mån 19.3.2007 17:58

Inläggav Anders » sön 27.5.2012 19:00

The Happening

Naturen slår tillbaka mot människorna genom att få folk att ta livet av sig... Intressant idé och filmen kunde ha blivit riktigt bra om inte regisören och författaren (som är samma person) inte hade varit född igår. Författaren har nog en hel del att lära om hur man bygger upp en story och framför allt skriver trovärdiga dialoger.

Händelsen får 2 av 5 självmord.
Fräls oss ifrån ondo
Ett lajv om synd, förlåtelse och andligt våld.
http://foio.anderskarls.fi/
Användarvisningsbild
Anders
Kunglig
Kunglig
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: tor 15.3.2007 11:54
Ort: Helsingfors

Inläggav just_j » mån 28.5.2012 18:36

Håller med om att filmen är dålig Anders men att kalla regissören/författaren "född i går" tycker jag är överdrivet. Han har ju varit Oscar-nominerad, vunnit Golden Globe (Sjätte sinnet). Vunnit "Best Screenplay" för "Signs" på OFCS awards... etc etc

Men jag är ju en sådan människa som försöker se det goda och positiva i andra....
Ab imo pectore
Användarvisningsbild
just_j
Präst
Präst
 
Inlägg: 294
Blev medlem: tor 4.12.2008 16:30
Ort: Helsingfors

Inläggav dragonlady » tis 29.5.2012 16:41

Cirque du Freak: The Vampire's Assistant

En ung pojke vid namn Darren Shan träffar en mystisk man på en "freak show", en man som verkar vara en vampyr. Efter en serie av händelser måste Darren lämna sitt vanliga liv och ge sig av på vägarna med Cirque Du Freak och bli en vampyr.

Vampyrfilm för den lite yngre publiken som inte innehar något speciellt vare sig det gäller skådespelarprestationer, handling eller dialoger. Skulle typ Tim Burton ha regisserat filmen skulle den ha kunnat bli hur bra som helst!
Gillade annars freaken och det lite mörka i filmen.
Och jag vet inte varför men John C. Reillys vampyr var väldigt faschinerande. Kul med vampyrer som inte är vackra,bara för att de är vampyrer.
Även om filmen inte var bra på det sättet så stannade den ändå i minnet.

3/5 freaks på cirkus
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

Inläggav Darulf » sön 17.6.2012 22:20

Heartless

En man med ett födelsemärke format som ett hjärta över sitt ansikte, börjar se demoner och hallusinationer i London. Dessa driver honom till våldsamheter, trots att han innerst inne är en god människa.

Mina åsikter: Vilken kass film. Förutom goda skådespelarprestationer i vissa scener, sög denna rulle fullständigt. Dethär var någon icke professionell som skrivit ihop en massa skräp och sedan satt effekter med.

Bortkastad tid ur mitt liv att se denna rulle. Får mig att vilja bojkotta allt i filmväg som kommer från storbritannien.

0,5 skrikande demoner av fem möjliga.
Self-pity is the ugliest of human emotions. Grow up and get rid of it! - Stephen Fry
Användarvisningsbild
Darulf
Ängel
Ängel
 
Inlägg: 3625
Blev medlem: tis 13.3.2007 20:52
Ort: Solf

Inläggav dragonlady » ons 27.6.2012 17:22

Snow White and the Huntsman

Alla kan vi bröderna Grimms klassiska saga utan och innan.
Historien är med undantag för vissa detaljer densamma. Vacker prinsessas mamma dör, pappa kungen träffar farlig femme fatale (Charlize Theron) som tar över kungariket och låser in Snövit i ett torn. Där växer hon upp till en redig tonåring (Kristen Stewart) som så småningom lyckas fly ut i mörka skogen där hon laddar för krig med en butter, bitig jägare (Chris Hemsworth) samt sju välbekanta kortväxta.

Jag hade höga förväntningar på den här filmen men blev grymt besviken. Stewart hade svårt att skaka av sig sin Twiligt-roll och förvandlingen från "Liten flicka klarar sig inte själv,jag behöver hjälp av stor stark man" till "Jag är tuff krigardrottning som ska döda min styvmor" var så tvär att man måste fundera fler gånger ifall man råkat somna halvvägs in i filmen och missat något. Dessutom var konceptet "Flicka dras mellan två hunkar som båda vill ha henne" alltför deja vu för att det skulle vara trevligt.

Det som höjer betyget är definititvt kostymeringen och dvärgarna där vi finner starka namn som Bob Hoskins, Ian McShane, Nick Frost, Toby Jones och Eddie Marsan. Där får vi ett gäng härliga små gubbar som är charmiga utan att bli överdrivet publikfriande som de i konkurrenten "Mirror,Mirror".

Dessutom.Vem kom på den urbota dumma idén att ett äppelträd kan både bära frukt och blomma på samma gång?

2/5 pinglande feer
Användarvisningsbild
dragonlady
Kunglig rådgivare
Kunglig rådgivare
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tor 15.3.2007 12:07
Ort: Jakobstad

FöregåendeNästa

Återgå till Välkommen, lämna hjärnan i förmaket

cron