Bland dråpare och rövare

Ett lajv om pirater på ett värdshus

Världen

“Bland dråpare och rövare” utspelar sig i vår värld på 1600-talet, med en liten förändring. Nu finns det spöken, monster, förbannelser och sjöodjur. Alla vet av monstren som härskar på havet, några har till och med sett dem. Är man inte försiktig ute på haven, kan man lockas ner i djupet av en sjöjungfru. Har man otur när man strandsätter en besättningsmedlem, kan denne komma tillbaka som ett spöke som plågar skeppet för all evighet. Detta betyder dock inte att alla tror på det övernaturliga, vissa anser det endast vara skrock. Om ingen någonsin sett Kraken, hur kan den då finnas? Några tror på förbannelsen som sägs ligga över The Sunk’n Norwegian, andra inte. Men besökare får värdshuset minsann ändå.


Det oförklarliga

Såväl ute på haven som på land finns andar och monster. Vissa är välsinnade, andra vill bara ont. Finns inga monster till hands tar folk till sin egen vidskepelse.

Sjöfolk
Sjöfolk är varelser med överkroppen av en människa och underkroppen av en fisk. Speciellt vanligt är det att se sjöjungfrur ute på havet. Sjöjungfrur är förknippade med skeppsbrott, drunkningar och stormar. I Karibien är de kända för sina vackra sångröster. Ibland hjälper de sjömän, ibland bringar de olycka.

Kraken
Kraken är ett sjöodjur som sägs hålla till utanför norska kusten. Odjuret ska vara mellan 60 och 90 meter långt och kan dra ner vilket skepp som helst i havets djup. Även om det ska dröja ännu till 1700-talet förrän kraken omnämns i skrift, lurar besten såklart ändå i havsdjupet och i folks sinnen. 

Spöken och gengångare
Ett spöke är anden från en död människa eller ett dött djur som sägs vara synligt för de levande. Vissa säger att spöken syns som genomskinliga figurer, medan andra säger de går bland oss till synes som vilken människa som helst. Ett spöke hålls oftast till en och samma plats, såväl på land som på hav. Många pirater aktar sig för spöken, därför återvänder man sällan till en ö man har slängt en besättningsmedlem att dö på och man seglar inte på vatten där man tvingat någon att gå på plankan.

Davy Jones
Davy Jones var dåtidens Djävul. När man skickar iväg någon till Davy Jones dödar man hen och hens destination är knappast himlen. 

The Flying Dutchman
The Flying Dutchman är ett spökskepp som aldrig kan återvända till hamn. Skeppets kapten var Bernard Fokke och så som historien lyder, hamnade skeppet i en fruktansvärd storm en natt nära södra Afrikas udd. Besättningen bad kapten Fokke att vända om, men han svor då en ed att han skulle segla igenom stormen om det så tog honom tills domedagen. Än idag seglar skeppet på haven och sprider skräck bland sjöfarare.

Jonah
En Jonah är en person som bringar olycka över ett skepp. Oftast märks en person som Jonah och det finns inte mycket annat att då göra än kasta denne överbord för att bli av med olyckan. Om olyckan lyfter var det rätt person man kastade överbord, om inte så får alla i besättningen en oskyldig persons blod på sina händer och skeppet blir förbannat. Ett sätt att bli av med förbannelsen kan vara att kasta den som anklagade Jonah överbord också.

Luscan
Luscan är ett sjöodjur som ibland sägs vara en korsning mellan en stor haj och en bläckfisk, ibland en korsning mellan en stor bläckfisk och en ål. Luscan lurar i de Karibiska haven och attackerar skepp som stör dess ro. Få är de som överlever ett anfall av Luscan. Det första tecknet på ett anfall från havsdjupet är en malström som formas under skeppet, sedan kommer tentaklerna och drar ner hela skeppet i havsdjupet. Kvar på vattenytan lämnas endast det som Luscan inte åt upp, såsom trä och segel.

Spader ess
Frånser man kortets roll i vanliga kortspel, hade spader ess en ytterst mörk betydelse för Karibiens pirater. Om en pirat mottog spader ess betydde detta att den piraten utsetts som en förrädare och kunde invänta allt annat än nåd från sina fränder och fiender. Att få spader ess givet till sig av en annan pirat var en dödsdom, ett bud att ens tid snart var ute.


Livet som pirat

Piraterna som färdades till Tortuga bestod mestadels av fransmän, engelsmän och en del holländare. Pirater var allt som oftast före detta sjömän som hade erfarenhet i sjökrigföring. Många blev pirater för pengarnas skull, andra för äventyrets och några för att slippa ur svåra situationer. Kvinnor kunde vara pirater, men allt som oftast hamnade de klä ut sig till män för att slippa ombord på något skepp. Detta betyder dock inte att det inte fanns kvinnliga pirater som levde som kvinnor på sjön. Det fanns till och med flera kvinnliga piratkaptener. Ombord på skeppet rådde oftast rangen som följande: 

Kapten
Kaptenen var högsta huvudet ombord på skeppet. Kaptenen röstades fram av besättningen och allt som oftast valdes någon som var både smart och modig. I strid var kaptenens ord lag.

Kvartersmästare
Efter kaptenen var personen med mest auktoritet på skeppet kvartersmästaren. Som kaptenens högra hand styrde denna när kaptenen inte kunde och kvartersmästaren hade även hand om maten och drycken.

Styrman
Styrmannen såg till att skeppet seglades rätt. Styrmannen hade ett svårt och krävande jobb, eftersom många kartor på den tiden antingen var felaktiga eller icke-existerande.

Mästerkanonjär
Mästerkanonjären styrde över kanonjärerna på skeppet. Ifall kaptenen fattades under strid var det upp till mästerkanonjären att se till att slaget vanns. 

Kanonjär
Som namnet säger tog kanonjärerna hand om kanonerna. De putsade, fixade och siktade kanonerna, samt avfyrade dem när så behövdes.

Skeppspojke
Skeppspojken var allt som oftast en ung person som behövde lära sig piraternas liv och sätt. Hen utförde (oftast utan lön) alla sysslor ingen annan ville göra, som att svabba däck och agera budbärare.


Spel

På ett värdshus är det vanligt att roa sig med spel, här listas några exempel!

Liar’s Dice
Liar’s Dice är ett tärningsspel som sägs ha sina rötter i spelet Dudo från 1400-talets Inkafolk.
Instruktioner (på engelska): https://www.dicegamedepot.com/liars-dice-rules/

Fusk
Ett enkelt kortspel där målet är att bli av med sina kort så fort som möjligt.
Instruktioner (på svenska): https://www.roligakortspel.se/kortspelet-fusk-regler/

Femkort
Femkort är ett svenskt kortspel som är känt sedan 1600-talet.
Instruktioner (på svenska): https://kortspelsregler.com/femkort-regler/
Instruktioner (på engelska): https://en.wikipedia.org/wiki/Femkort

Belle, Flux et Trente-et-Un
Ett kortspel som var populärt i Frankrike och Tyskland på 1600-talet samt 1700-talet.
Instruktioner (på engelska): https://en.wikipedia.org/wiki/Belle,_Flux_et_Trente-et-Un

Chō-han
Ett traditionellt japanskt tärningsspel. 
Instruktioner (på engelska): https://gamerules.com/what-are-the-rules-of-cho-han/

© 2024 Bland dråpare och rövare

Tema av Anders Norén